סגור
תחנת דלק מתדלק  בנזין  תידלוק
גל ההתייקרויות במוצרי המזון אינו היחיד שצפוי להשפיע על הכיס של אזרחי ישראל (צילום: עמית שעל)

גם האנרגיה מתייקרת: אחרי הדלק והחשמל - גם תעריף המים עומד להתייקר

מחיר הדלק זינק בחודשים האחרונים ב־12%, העלייה במחיר המים שנדחתה מינואר תעבור ליולי - ותעריף המים עלול לעלות בעד 5%; החשמל התייקר ב־2.6% מתחילת השנה

גל ההתייקרויות במוצרי המזון אינו היחיד שצפוי להשפיע על הכיס של אזרחי ישראל בזמן הקרוב. בחודשים האחרונים הפסיקה המדינה את הסבסוד למס הבלו על הדלק שהחל באפריל 2022 עם הזינוק במחירי הדלקים לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה.
בין היתר, הימשכות המלחמה באוקראינה והצורך במימון המלחמה בישראל הובילו לקושי במציאת מקורות מימון להמשך סבסוד מס הבלו על הדלק וגרמו ולמחיר הדלק לזנק. בעוד בדצמבר 2023 המחיר המקסימלי לליטר בנזין 95 עמד על 6.94 שקלים, בחודש אפריל המחיר כבר הגיע ל־7.72 שקלים, עלייה של 12%.
גם תעריף המים צפוי לעלות בחודשים הקרובים. תעריף המים מתעדכן פעמיים בשנה (ינואר ויולי), על בסיס סל מדדים שכולל את מדד המחירים לצרכן (האינפלציה 85%), שכר העבודה (10%) ומחיר החשמל (5%) — בשל כמויות האנרגיה הגדולות הדרושות להפעלת משק המים. בנוסף, ברשות המים משקללים גם את עלויות תפעול משק המים — למשל התשלום עבור מים מותפלים.
עקב המלחמה ברשות המים בחרו לשקלל רק את סל המדדים במחיר המים החדש — ולא את עלויות התפעול הנוספות, מה שהוביל להתייקרות של 0.7% בלבד בינואר האחרון. כעת, ככל הנראה העלייה שנדחתה מינואר תעבור ליולי — ותעריף המים עלול לזנק בעד 5%. כיום חשבון המים הממוצע למשק בית עומד על 141.5 שקל בחודש, כך שמדובר בעלייה של עד 7 שקלים בחודש למשפחה.
עליות אלו מצטרפות לעלייה בתעריף החשמל של 2.6% מתחילת השנה. כיום חשבון החשמל הממוצע למשק בית עומד על 377 שקל.