סגור

"לא תהיה לגליזציה של קנאביס בקדנציה של הממשלה הנוכחית, בגלל המורכבות שלה"

אורן שוסטר, מנכ"ל חברת הקנאביס IMC סבור שהתעשייה הולכת לכיוון של קונסלידציה ומספר השחקנים יקטן. "זו תעשייה שדורשת השקעת משאבים מאוד גדולה כדי להיות שחקן משמעותי בה ויש יתרון לגודל"

שוק הקנאביס הישראלי הוא רק בתחילת הדרך ולכן הוא שוק מעניין עבור חברות הקנאביס. "בישראל, יש 1.5 מיליון משתמשי קנאביס בצורה לא חוקית ולכל אחד מהם יש אינטרס לקבל מרשם ולצרוך קנאביס בצורה חוקית כי זה גם יותר זול. גם בלי לגליזציה, בהנחה שיהיה קל יותר לקבל מרשמים, בישראל יש אחוז גבוה של משתמשי קנאביס ולכן הפוטנציאל פה מטורף", אומר אורן שוסטר, מנכ"ל חברת הקנאביס IMC.


להערכתו לא תהיה לגליזציה של קנאביס בישראל בזמן הקרוב. "קשה לי לראות לגליזציה בממשלה הזאת בגלל המורכבות שלה. אני יותר מאמין בתהליך של הסרת החסמים לקבלת מרשמים וגידול משמעותי של שוק הקנאביס הרפואי", הוא אומר.
ביולי האחרון רכשה חברת IM Cannabis את MYM Nutraceuticals הקנדית המתמחה בגידול והפצה של מוצרי פרימיום וסופר פרימיום ב-65 מיליון דולר קנדי והשלימה את הרכישה השלישית של החברה בשנה האחרונה. באפריל רכשה IMC את פעילות בית המרקחת וזרוע ההפצה והלוגיסטיקה של פנאקסיה – שירות משלוח הקנאביס הרפואי הגדול בישראל ובמרץ רכשה את חברת Trichome Financials Corp הקנדית.
"התחום הוא תחום שמתפתח בקצב מאוד מהיר והתעשייה נמצאת בתחילת הדרך. מכיוון שזו תעשייה בתחילת הדרך שיש בה המון שחקנים – היא תלך לקונסולידציה. זו גם תעשייה שדורשת השקעת משאבים מאוד גדולה כדי להיות שחקן משמעותי בה – יש השקעה מאוד גדולה בתשתיות, מפעלים או חוות גידול ובאופן טבעי, בתעשייה בה נדרשת השקעה בתשתיות יש יתרון לגודל. נתחיל לראות התגבשות של מעט שחקנים שיאגדו אליהן חברות קטנות יותר באמצעות מיזוגים ורכישות ונראה שוק מצומצם יותר מבחינת שחקנים. IMC היא חברה שגדלה בצורה מאוד משמעותית, גם בדרך האורגנית, אבל אי אפשר לעשות את זה בלי מיזוגים ורכישות ובמובן הזה אנחנו מאוד אגרסיביים ונמשיך להיות אגרסיביים", מסביר שוסטר את מדיניות הרכישות של החברה.
"IMC היא חברה בינלאומית שפעילה בשלושת השווקים החוקיים הגדולים בעולם. זה לא היה ריאלי לעשות את זה בצורה אורגנית. יש לנו שלושה מתקני גידול Indoor בקנדה, זה לא היה ריאלי להתחיל תהליך של רישום בקנדה, לגייס 100 מיליון דולר ולהתחיל לבנות שם את הפעילות. הדרך היחידה לעשות את זה היא באמצעות רכישת פעילות", הוא אומר.

1 צפייה בגלריה
אורן שוסטר מנכ"ל IMC
אורן שוסטר מנכ"ל IMC
אורן שוסטר, מנכ"ל IMC

כחלק מאותה מדיניות, באוגוסט האחרון רכשה IMC גם את בית המרקחת הגדול ביותר במגזר הערבי, "ורונה פארם", בעיר טירה, וחתמה על הסכם הפצה בלעדי עם מותג האמריקאי cbdMD.
"ורונה פארם הוא בית המרקחת המוביל במגזר הערבי, שמהווה 20% מהאוכלוסיה בישראל. אני חושב שהמגזר מקבל תת יחס מבחינת תשומת הלב בכלל ובטח בתחום הקנאביס. יש שוק של 20% מהאוכלוסיה שצריך פניה יותר אישית. באוכלוסיה הערבית יש התנגדות של חלקים באוכלוסיה לקנאביס ולכן יש חלקים אחרים שצריכים טיפול יותר דיסקרטי, שידברו איתם בשפה שלהם. אם חושבים על אישה במגזר הערבי שמטופלת קנאביס היא לא בהכרח תרצה שיידעו שהיא מטופלת והיא תרצה לדבר עם אישה בשפה שלה. לכן, יותר הגיוני לעשות פניה ממוקדת לקהל הזה ולשמור על הכבוד והדיסקרטיות הדרושים. דרך הרכישה של ורונה החלטנו להיכנס למגזר הזה", הוא אומר.
IMC היא חברה בינלאומית הנסחרת בנאסד"ק וב-CSE כאשר מטה החברה נמצא בישראל. "להיסחר בנאסד"ק זה כבר להיכנס למועדון מאוד מצומצם. יש מעט מאוד חברות קנאביס שנסחרות בנאסד"ק וזה מאפשר גישה לשוק הכי משמעותי של חברות קנאביס בעולם. זה גם נותן איזשהו גושפנקא לגיטימית עבור משקיעים שיש פה חברה משמעותית ורצינית שנעשו עליה בדיקות, וגם גישה להון שלחברות אחרות קשה יותר להשיג. קנאביס זה תחום שבמיוחד דורש הון", אומר שוסטר.
אם שנת 2021 הייתה מאופיינת בפעילות עסקית רבה: רישום לנאסד"ק, גיוס הון, רכישת שתי חברות בקנדה ושתיים בישראל, הרי שב-2022 החברה תתמקד בצמיחה אורגנית. "כרגע אנחנו ממוקדמים באינטגרציה ותפעול של המערכת הזאת גם ברמה הבינלאומית של בניית שרשרת האספקה, שתהיה לנו סחורה טובה ואיכותית בצורה עקבית ורציפה לכל הפעילות שלנו גם בקנדה, גם בישראל וגם בגרמניה. ב-2022 נהיה חיוביים בכל הפרמטרים, נהיה רווחיים ואז נוכל להמשיך בצמיחה גם לא אורגנית", מסביר שוסטר.
על עתיד שוק הקנאביס בישראל הוא אומר כי "יש כרגע תהליך של הסדרת שוק הקנאביס הרפואי. יש ועדה בכנסה ואני מתרשם שעושים עבודה מאוד נמרצת עם כוונה אמיתית וכנה להסדיר את השוק הזה. אני חושב שזה מבורך ושנראה צמיחה מאוד משמעותית בשוק הרפואי מבחינת כמות מטופלים והשוק בכללותו. יש היום מגמה מאוד מובהקת של ייבוא לישראל של קנאביס. אני לא חושב שזה ישתנה ובישראל יכול להיות שוק מאוד גדול ומאוד משמעותי. ישראל שונה מהעולם בנושא המחקר והפיתוח, שהוא יוצא דופן מבחינת ההיקף והעומק שלו. לישראל יש יתרון כי התחלנו עם מחקר מוקדם ובצורה הרבה יותר אינטנסיבית. ישראל היא לא מדינה של ייצוא חקלאי מאוד גדול אבל כן של ייצוא טכנולוגי ומחקר ופיתוח, ולכן, יש כאן שילוב של גורמים שאם נתמקד בהם ,ישראל תוכל ליהנות מדיבידנד מתעשיית הקנאביס", הוא אומר.