סגור
(אוראל כהן וטל אזולאי)

כנס תחבורה ירוקה
"כ-40% מפעילות התחבורה הציבורית בעולם עדיין לא חזרה"

את הדברים אמר ניר ארז, מנכ"ל ומייסד מוביט, בכנס תחבורה ירוקה של כלכליסט. ארז: "יש מגוון של אמצעי תחבורה שלא היו לפני עשר שנים, אבל עוד אין תיאוריה ברורה שמוכיחה איך זה הולך להגיע לאופטימיזציה"

במאי 2020 נמכרה חברת מוביט לאינטל עבור מיליארד דולר. ניר ארז, מנכ"ל החברה גם כיום והמייסד שלה, יודע שהיתה להם ולעולם התחבורה שנה מאוד מעניינת. "עברנו שנה משוגעת שהתחילה בסערה מאוד גדולה. גם היינו בקורונה וגם היינו בלב תהליך רכישה על ידי אינטל, שמובילאיי הובילה אותו. זה היה נורא מוזר. העולם סביבנו השתנה בצורה דינמית ומוזרה ולנו היה אירוע מאוד חיובי מבחינת החברה. כשהרכישה הסתיימה המשכנו להיות חברה עצמאית עם החזון שלנו קדימה, למרות שאנחנו בבעלות מלאה של אינטל ובמקביל יש הרבה עבודה משותפת עם מובילאיי".
לדברי ארז, "אם מסתכלים על התמונה העולמית של התחבורה הציבורית, רואים נפילה ממצב של 100% הפעלת תחבורה ציבורית בעולם ל-20% בלבד - ובאופן מאוד מותאם זה היה גם שיעור האנשים שנסעו באותה תקופה - כלומר, גם מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית ירד ל-20%. זו היתה התקופה הכי קשה בעולם מבחינת התחבורה, לאף אחד לא היה מושג מה לעשות. החל ממרץ 2020 העולם עובר כמה גלים, ורואים את זה. עכשיו אנחנו במגמה איטית של חזרה, ואם אני מסתכל על הגרף המשוכלל של הנסיעות, 35%-40% מפעילות התחבורה בערים לא חזרה".
ארז מסביר כי מדובר בשילוב של שני דברים: "הרבה מקומות נמצאים תחת מגבלות שכוללות עבודה מהבית, הצורך של אנשים לנסוע ירד משמעותית - ובעקבות זה הפחיתו את האינטנסיביות של התחבורה. מה שחזר במאה אחוז זה פעילות כמו אובר וליפט, אנשים מעדיפים לנסוע לבד. זה גם מאוד משתנה בין מדינה למדינה. בישראל זה שונה, ורואים חזרה כמעט מלאה. עד עכשיו אף אחד לא היה מוכן לקחת צ'אנס לעבודה מלאה מהבית, ועכשיו היה ניסוי מלא. עבודה מרחוק הפכה להיות דבר נפוץ ומקובל שדנים בו.
"עולם התחבורה העירונית, שמוביט מובילה אותו, עובר תהליך מאוד מעניין, כי כל אחד מהגורמים הפך להיות גוף מאותר בכל שלב. באמצעות הטלפון אנחנו מאוכנים בכל מיקום - אם פעם זה היה לסע ברכבת, אוטובוס או מונית, הרי שנוספו הרבה מאוד גוונים לזה. קורקינטים ואופניים עירוניים, תופעות כמו אובר וליפט שהם מעבר למונית רגילה, כל מיני שאטלים שהם יותר גדולים ויכולים לאסוף אנשים בנתיב לא קבוע. יש מגוון של אמצעי תחבורה שלא היו לפני עשר שנים, אבל עוד אין תיאוריה ברורה שמוכיחה איך זה הולך להגיע לאופטימיזציה - איך נגיע למקומות הכי זולים ויעילים. חברות האופניים להשכרה זרקו מאות מיליוני דולרים על אופניים וחלק גדול מהן נסגרו, וכך גם בתחום הקורקינטים הממונעים. אנחנו נמצאים בתקופה, ללא קשר לקורונה, בה הרבה מאוד תהליכים יבחנו והמודל ישתנה".