סגור
גג שוברת קודים ויקי אוסלנדר דסקטופ

פרשנות
בלי מוטיבציה: מייסד טוויטר פשוט לא אהב את העבודה

ג'ק דורסי מתפטר בפעם השנייה מהתפקיד שנדמה כי הוא מעולם לא ממש רצה. עניינים אחרים, בעיקר באזורי הפינטק ומטבעות הקריפטו, כבר זמן רב מושכים אותו הרבה יותר. כרוניקה של פרישה ידועה מראש

שש שנים רוויות אירועים קדמו לעזיבתו של ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר, בפעם השנייה את התפקיד שנראה תמיד כאילו מעולם לא רצה. את הובלת הרשת החברתית צפוי להוביל כעת CTO טוויטר פאראג אגרוואל (Parag Agrawal). "החלטתי לעזוב את טוויטר כי אני מאמין שהחברה מוכנה להמשיך מהמייסדים שלה", כתב דורסי בטוויטר, בהודעת העזיבה שלו היום, "האמון שלי בפאראג כמנכ"ל טוויטר הוא עמוק. עבודתו במהלך 10 השנים האחרונות שינתה את החברה. אני אסיר תודה על המיומנות, הלב והנשמה שלו. זה הזמן שלו להוביל".
השוק שמח על ההודעה ומניית החברה הגיבה בעליות. זה לא מפתיע. היה זה תמים ומוטעה לחשוב שדורסי תכנן להוביל את טוויטר עוד שנים רבות. הוא מצא את עצמו מחוץ לחברה ב-2008 בטענה שאינו מקדיש מספיק מזמנו אליה וכשחזר לנהל אותה ב-2015, הוא עשה זאת במשרה חלקית, בזמן שהוא מנהל את Square - חברת תשלומים שהקים. לפרקים הוא אף הרהיב עוז וניסה לנהל את שתי החברות בזמן שהוא מעביר את זמנו באפריקה וחושב על מטבעות קריפטו.
הביצועים הלא מרשימים הביאו על דורסי אתגר מנהיגות יוצא דופן. מצד אחד הוא ניהל חברה שכאילו נותרה קפואה בזמן, עם תוצאות וביצועים אנמיים, מתחת לכל סטנדרט של שוק ההון. מנגד, הפרופיל הציבורי של הרשת החברתית הקטנה יחסית רק הלך וגדל
עם חזרתו לתפקיד ב-2015, ההערכות היו כי הוא ישתמש במעמדו כמנכ"ל-מייסד כדי לבצע שינויים מהותיים, ויהפוך את טוויטר לחברה צומחת. זה לא קרה. השינוי המהותי שאפשר לזקוף לזכותו של דורסי הוא הקפיצה ממגבלת 140 תווים ברשת ל-280 תווים. ואולם, גם החלטה זו, טענו עובדים בטוויטר, ארכה 18 חודשים יותר מהצפוי. תלונה זו תחזור לאורך השנים בטוויטר, כמו גם בסקוור: דורסי מתעכב בקבלת החלטות. לא משום שהוא אינו החלטי, אלא בשל פיצול זמניו בין חברות ועיסוקים פרטיים אחרים.
הדו"חות הרבעונים האחרונים שמשאיר דורסי לא כל כך גרועים. את הרבעון השלישי של השנה סיכמה החברה בצמיחה דו ספרתית נאה של 13% במספר המשתמשים שלה, אך אלו עדיין הסתכמו ב-397 מיליון משתמשים חודשיים פעילים - עליה קלה מאוד לעומת 2015, אז היו לחברה 305 מיליון משתמשים. מדובר במספר מזערי לעומת היקף המשתמשים החודשיים של המתחרות פייסבוק (עם 2.9 מיליארד משתמשים), אינסטגרם (1.4 מיליארד משתמשים חודשיים), סנאפצ'אט (500 מיליון משתמשים חודשיים) וטיקטוק הצעירה (1 מיליארד משתמשים חודשיים).
גם מניית החברה הציגה ביצועים משתפרים תחת הנהגתו, אך אלו עדיין מחווירים ביחס למתחרות שראו את שווי החברות שלהן מכפילות ומשלשות את שוויין. פערים גדולים אלו נבעו בעיקרן מפיגור עמוק בכל הנוגע לחדשנות ולפרסום בפלטפורמה.
2 צפייה בגלריה
מימין: ג'ק דורסי ו מארק צוקרברג מנכ"לי טוויטר  פייסבוק
מימין: ג'ק דורסי ו מארק צוקרברג מנכ"לי טוויטר  פייסבוק
ג'ק דורסי ומארק צוקרברג. מספרים שונים לגמרי
(צילומים: אי.פי)
הביצועים הלא מרשימים הביאו על דורסי אתגר מנהיגות יוצא דופן. מצד אחד הוא ניהל חברה שכאילו נותרה קפואה בזמן, עם תוצאות וביצועים אנמיים, מתחת לכל סטנדרט של שוק ההון. מנגד, הפרופיל הציבורי של הרשת החברתית הקטנה יחסית רק הלך וגדל. מתח זה הביא את דורסי, כנראה, להשקיע את מירב תשומת הלב שלו בניהול תוכן על הפלטפורמה. זו יצרה שורה של כלים המסייעים למתן הטרדות, ביניהם הסתרת תגובות וכלים שמסננים תגובות ממשתמשים לא רצויים. דורסי חיפש כל העת רשת חברתית שבה מתקיים מה שהוא הגדיר כ"שיח פורח ודינאמי". מרחב בטוח ללא אלמנטים אנטי חברתיים ארסיים שכל כך מאפיינים פלטפורמות כמו פייסבוק.
בתגובה לסביבה יוצאת דופן זו טוויטר פעלה באקטיביות יוצאת דופן. טוויטר ולא דורסי, שלפי דיווחים באותה העת העדיף לטפח נתיבים מקצועיים אחרים שמעניינים אותו יותר (לפי השמועות, בעיקר ביטקוין ושאלות של הכללה כלכלית). כך, בזמן שהוא יושב על כסא המנכ"ל האציל דורסי את הסמכות להחלטות בנושא ניהול התוכן לכפופים אליו. הם, בהחלטותיהם המוצדקות או לא, הפכו את טוויטר לזירת מאבק רעיוני על האופן שבו יש להתמודד עם בעיות כמו תפוצתן של חדשות מזויפות, בוטים ותכני שנאה. בין ההחלטות מעוררות המחלוקת ביותר עומדת השעייתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהפלטפורמה לכל החיים, כמו גם השעיות דומות של מובילי דעה אחרים שנחשבים שמרניים במפה הפוליטית האמריקאית. מחד יש הרואים במהלכים אלו חיוניים ליציבותה של המערכת הפוליטית האמריקאית, בעוד שאחרים רואים בכך מישטור שיח באופן מוטה פוליטי.
2 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי בעדות בסנאט
ג'ק דורסי בעדות בסנאט
ג'ק דורסי בעדות בסנאט. האציל סמכויות והעדיף לתת לאחרים להחליט
(צילום: ש)
כל זה, כמובן, לא היה משנה למשקיעים אם החברה הייתה מציגה ביצועים פיננסיים חזקים. במקום זאת, הם ראו מנכ"ל שמפצל את זמנו ולא מתערב בהחלטות מהותיות בזמן שהחברה מדשדשת. רק משקיע אחד גילה עניין יוצא דופן בחברה – האקטיביסט פול סינגר, שקנה בשנה שעברה, באמצעות אליוט מנג'מנט, נתח משמעותי מהחברה והבטיח כבר אז שהוא מתכוון "לדחוף לשינויים בחברת המדיה החברתית, כולל החלפת דורסי". כעת נותר רק לראות האם מנכ"ל חדש ובמשרה מלאה יצליח לשנות משהו בטוויטר, ואם זה בכלל כבר משנה.