סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

דעה
להייטק הישראלי עדיף להימנע מהכסף של יורש העצר הסעודי

לכאורה הידיעה שהנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן נכנס להשקעה בסצנת הסטארט-אפ הישראלית נשמעת כחדשות טובות, אבל לא כל כסף הוא כסף טוב - במיוחד כשהוא מגיע מאדם שדו"ח מודיעיני של ארה"ב קבע כי הוא אחראי למותו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י

כמובן שהידיעה שכסף חדש הולך להיכנס למשק הישראלי ועוד מגורם ששנים ארוכות היה עוין למדינת ישראל, נשמעת על פניה כחדשות טובות. שלום עושים עם אויבים, פתיחת ערוצים ליחסים דיפלומטיים בלה בלה. אבל לא כל כסף הוא כסף טוב, לפעמים כסף הוא ממש רע, במיוחד כשהוא מגיע מיורש עצר שדו"ח מודיעיני של ארה"ב קבע כי הוא אחראי למעצרו ומותו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב־2018, ושעומד דה פקטו בראש המדינה שהורתה לראש ממשלת לבנון להתפטר ואז חטפה אותו, שכולאת נשים שמפגינות על הזכות לנהוג ללא מלווה ושאחראית למשבר ההומניטרי הגדול בעולם שאף אחד לא מדבר עליו – הרעבת מיליוני אזרחים בתימן.
אחרי הרצח, באיזה רגע טלטלה, ניסו חברות בעמק הסיליקון, שלהן היו קשרים עמוקים עם קרן העושר הסעודית, להתנער מהכסף. "הגיע הזמן לכולנו במגזר לבדוק לעומק את בסיס המשקיעים שלנו", אמר בשעתו פרד ווילסון, מייסד Union Square Ventures, "מי המשקיעים שלנו והאם אנחנו יכולים להיות גאים בהם". פשוט? ממש לא.
1 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן על רקע ריאד בירת סעודיה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן על רקע ריאד בירת סעודיה
לא כל כסף הוא כסף טוב, במיוחד כשהוא מגיע מיורש עצר שארה”ב קבעה שהוא אחראי בין היתר למעצרו ומותו של העיתונאי חאשוקג’י. קשה לדמיין שמגזר הטכנולוגיה יתרחק מכסף, אך לעתים יש לשרטט קו בחול
(צילום: איי פי, בלומברג)
בעמק הסיליקון לא הצליחו להתנתק מהקשרים העמוקים, לא משנה כמה אמרו שהם רוצים. אבל לסטארט־אפים בארץ יש הזדמנות לא להיכנס מלכתחילה לאסון הזה. מצב שבו ייאלצו להגן על המשקיעים שלהם והכסף שקיבלו מהם. בדרך הם גם יממשו באופן חלקי את הצהרותיהם להביא לשינויים חיוביים בעולם ולשמש מודל. ברור שמדובר באתגר. קשה לדמיין שמגזר הטכנולוגיה יתרחק מכסף ויקריב דולרים יקרי ערך בזמן של התקררות כללית בשוק. אבל לעתים חייבים לשרטט קו בחול.