סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בדיקה
גלקסי Z פולד 5: מתקפל שכמעט לא מחדש

הסמארטפון-טאבלט החדש של סמסונג עבר שדרוג מינימלי לעומת הדגם הקודם, והוא עדיין מספק חוויה שאף סמארטפון רגיל לא יכול להציע. הבעיה העיקרית: עם מסך גדול מגיע מחיר גבוה

יצרניות הסמארטפונים הגיעו למעין קיר או מחסום, עם שדרוגי דגמים שבקושי בולטים לעין - המצלמה קצת יותר טובה, המעבד חדש ומהיר יותר, יש יותר זיכרון והגנה טובה יותר למכשיר, אבל מה עוד אפשר לחדש?
המכשירים המתקפלים היו (ואולי הם עדיין) שינוי מרענן בנוף הזה, עם עיצוב שונה שפתח אפשרויות ויכולות חדשות. אבל סמסונג הגיעה לאותו מחסום גם בתחום המתקפלים, דבר שאולי מראה על יציבות ובגרות של הנישה הזו: הדגמים החדשים של הסמארטפונים המתקפלים שהציגה החברה בהשקה האחרונה שלה נראו במבט ראשון כמעט זהים לקודמיהם. ב-Flip אפשר לראות בערך שני שינויים בולטים ואילו בדגם ה-Fold יש רק אחד כזה. האם זה מצדיק שדרוג?

5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי פולד 5
סמסונג גלקסי פולד 5
סמסונג גלקסי פולד 5 בתצורת טאבלט
(איתי שמושקוביץ)
מבנה ועיצוב: סמארטפון עבה או טאבלט קטן
איך משלבים בין טאבלט לסמארטפון? כל צד מוותר על משהו: כשה-Fold סגור, מקבלים טלפון עבה עם מסך צר, אבל מספיק גדול כדי להשתמש רק בו. כשפותחים אותו, מקבלים טאבלט, שנראה קטן משמעותית מטאבלטים אחרים, אבל קרוב מאוד לזה של מסך האייפד מיני (לא כולל הדור האחרון).
חיצונית הוא נראה כאמור זהה לדור הקודם - עם מסך 6.2 אינץ' כשהמכשיר סגור ומסך 7.6 אינץ' כשמשתמשים בו כטאבלט. בסמסונג הצליחו לגלח כמה שברירי מילימטרים מהמכשיר כך שיהיה פחות עבה כשהוא סגור, וזה מתבטא גם בירידה קלה של כ-10 גרם במשקל. הוא עדיין כבד ומגיע ל-253 גרם, וככל שהסתובבתי איתו יותר המשקל הורגש יותר ויותר.
השינוי הבולט ביותר הוא בחיבור באמצע הטאבלט, שיוצר קפל ובעבר בלט לעין והפריע לשימוש. הוא עדיין שם, אבל בדומה לעבודה המוצלחת שעשתה סמסונג ב-Flip 5, גם כאן הוא מורגש פחות ולפעמים אפילו לא מורגש בכלל - אפשר לצפות בווידיאו ולשחק במשחקים בלי להיות מודעים לקיומו. מעניין איך עוד יצליחו לשפר את זה בדגמים הבאים. בכל מקרה כשמקפלים את המכשיר המסכים נצמדים זה לזה לגמרי, בלי להשאיר רווח ביניהם, עד כדי כך שבהתחלה הייתי צריך לחפש את הדרך הכי נוחה להפריד ביניהם ולהתרגל לפתיחה של הטאבלט.
ההגנה שודרגה לגורילה גלאס ויקטוס 2 במקום ויקטוס פלוס, אבל המכשיר לא מוגן כלל מפני אבק. הוא כן אמור לשרוד טבילה במים לעומק של 1.5 מטר למשך 30 דקות, אם מדובר במים מתוקים.
בגב ה-Fold נמצאות שלוש עדשות המצלמה שבולטות מגוף המכשיר ומפריעות להניח אותו על משטח - הוא לא שוכב צמוד אל המשטח, אלא מתנדנד קצת. כיסוי המגן של המכשיר עוטף את העדשות וכך פותר את הבעיה, ועוזר בתחום נוסף: בסמסונג לא מצאו מקום לעט מיוחד למסך המגע, אז הוא פשוט משולב בכיסוי.

5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי פולד 5
סמסונג גלקסי פולד 5
העט משולב בכיסוי המגן
(איתי שמושקוביץ)
חומרה: מסך מצוין ומעבד קצת יותר מהיר
מתחת לפני השטח הוחלף המעבד מסנאפדרגון 8 דור ראשון לדור שני, אבל אין שינוי בגודל הזיכרון (12 גיגה בייט) ובנפח האחסון, שמתחיל ב-256 גיגה בייט ומגיע עד 1 טרה בייט. כפי שציינתי בהתחלה - כבר נעשה קשה לחדש. על הנייר זו כמעט דריכה במקום, בפועל ה-Fold מגיב במהירות ומתמודד בלי בעיה עם משימות שונות, בין אם אתם בוחרים במסך הסמארטפון הדק החיצוני או לעבוד איתו בתור טאבלט.
התצוגה מצוינת, וגם זה נכון בשני מצבי השימוש השונים - גם אם לא כל האפליקציות מנצלות וממלאות את המסך הגדול יותר. הבהירות מעולה והכל קריא וזמין גם באור השמש בשני המצבים, כשהטלפון מקופל וגם כשהוא פתוח. הרמקולים חזקים ומספקים צליל טוב, אבל לא יוצא דופן.
ויש פה גם את מנגנוני האבטחה הרגילים: זיהוי פנים שעובד בצורה טובה וקורא טביעות אצבע שמשולב בכפתור ההפעלה כך שתוכלו להדליק את המסך ולפתוח את הנעילה שלו בו זמנית.
את המכשיר מפעילה סוללה בהספק של 4,400 מיליאמפר, שהספיקה ליום עבודה מלא ויותר מכך. למרות מדובר במכשיר דגל ואחד הדגמים היקרים של סמסונג, ה-Fold תומך בטעינה בהספק של 25 וואט בלבד, והערכה לא כוללת מטען, כמובן. זה לא אסון - בתוך קצת יותר מחצי שעה הסוללה נטענה מ-10% ל-50% (בעזרת מטען מהיר), אבל יצרניות סיניות משלבות במכשירים זולים מטען, ומגיעות גם לטעינה בהספק של 120 וואט.

5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי פולד 5
סמסונג גלקסי פולד 5
אפשר להשתמש בו גם כשהוא מקופל
(איתי שמושקוביץ)
ממשק ותוכנה: להוציא את המקסימום מהמסך
הפולד מגיע עם אנדרואיד 13 וממשק One UI של סמסונג בגרסה 5.1.1. כאן נמצא אתגר אמיתי: יש מסך גדול יותר, אפשר לקפל אותו - אבל מה עושים איתו?
כפי שציינתי, יש אפליקציות שלא מנצלות את המסך הגדול יותר, למשל חייגן הטלפון המובנה. במקרה הזה סמסונג מאפשרת לכם לבחור איפה להציג ולהציב אותן - במרכז המסך או להצמיד לאחד הצדדים. יש כאלה שפשוט הגדילו את התצוגה וממלאות את כל המקום, למשל פייסבוק ואינסטגרם, וזה מספיק - התמונות גדולות יותר, הטקסט גדול ונוח לקריאה והניווט זהה כמעט לחלוטין. בחלק מהמקרים זה בכל זאת מרגיש מוזר, כי התוכן נוצר עבור מסכים קטנים יותר ופתאום התמונות נראות גדולות מאוד. וכמובן שנוח יותר לקרוא מסמכים שונים כשהם מוצגים על מסך גדול.
ווטסאפ, גם היא מבית מטא, דווקא מופיעה בצורה שמזכירה את גרסת המחשב שלה - רשימת אנשי הקשר מוצגת מימין והצ'אטים בצד שמאל. ניצול הגיוני ונוח של שטח המסך. גם רשימת אנשי הקשר בטלפון מוצגת כך. מתחת לחלון האפליקציה הפתוחה מופיעים גם קיצורי דרך לאפליקציות אחרות, כמו בממשק הטאבלטים של סמסונג, ויש גם גישה לרשימה המלאה של כל האפליקציות שבטלפון.
אפשר גם לפצל את התצוגה באופן ידני וחלק את המסך כך שבצד ימין יופיע הדפדפן, למשל, ובצד שמאל גלריית התמונות, או שהפיצול יהיה אנכי - אפליקציה אחת למעלה והשנייה למטה.

5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי פולד 5
סמסונג גלקסי פולד 5
מסך מפוצל - דפדפן בצד אחד וספוטיפיי בצד השני
(איתי שמושקוביץ)
אם תפעילו סרטון ביוטיוב במסך החיצוני הוא יופיע במרכז ובצדדים יישארו שטחים שחורים. כשעוברים למצב טאבלט הסרטון נמשך מאותה נקודה אבל ממלא יותר שטח במסך, והפעם יש שטחים שחורים מעל ומתחת לסרטון. אם מקפלים את המסכים לזווית של 90 מעלות ביניהם התצוגה נשארת רק בחלק העליון ולמטה נפתח תפריט עם פקודות שליטה בסרטון.
בקיצור, לא חסרות אפשרויות להתאמה אישית של התצוגה ולניצול כל שטח המסך. במשחקים התצוגה מרהיבה, גם אם היא רק ממלאת את כל השטח ולא מנצלת את החלוקה שלו - בזכות המסך המצוין והצבעוניות שלו.

5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי פולד 5
סמסונג גלקסי פולד 5
תצוגה מפוצלת במצלמה
(איתי שמושקוביץ)
מצלמה: לא נוגעים במה שעובד
גם פה אין שינוי: סמסונג נשארה עם אותן מצלמות מה-Fold 4 - מצלמת 50 מגה פיקסל רחבה, מצלמת טלפוטו עם חיישן של 10 מגה ומצלמה רחבה במיוחד עם 12 מגה. יש שתי מצלמות סלפי - אחת במסך הטאבלט, עם חיישן של 4 מגה פיקסל, והשנייה במסך החיצוני, עם חיישן של 10 מגה.
זה לא בהכרח רע: העדשות מספקות תוצאות טובות מאוד (ואפילו יותר), גם באור יום וגם בלילה, כשמצב הלילה מופעל באופן אוטומטי לפי הצורך. ושוב, בזכות המסך המצוין והגודל שלו, התמונות נראות מעולה.
ממשק המצלמה מציע אפשרויות משלו לפיצול המסך: אם מקפלים את המסך, המצלמה תצטמצם למסך אחד ובשני תראו את התמונות האחרונות שצילמתם. אפשר גם להציג את מה שרואה המצלמה במסך החיצוני, כך שהמצולמים יראו את עצמם.
סיכום
לסיום עולה השאלה שאפשר גם לפתוח איתה: מי בעצם צריך סמארטפון שהופך לטאבלט, ולהיפך? התשובה נמצאת במחיר - קודם כל, מי שיכול להרשות לעצמו. מחיר ה-Fold 5 מתחיל ב-6,500 שקל לדגם עם אחסון בנפח 256 גיגה בייט, סכום שבו תוכלו לקנות גם סמארטפון חדש מסדרת דגל וגם טאבלט גדול, בנפרד. טוב, אי אפשר באמת להשוות בין שני מכשירים נפרדים לאחד משולב. אם תבחרו בנפח גדול יותר המחיר יתנפח ל-7,200-8,150 שקל.
ה-Fold מציע מן הסתם אפשרויות שלא תמצאו בסמארטפון רגיל - גם אם תבחרו בדגם אולטרה מקס פרו פלוס, לא תגיעו למסך גדול כמו זה של מיני טאבלט. נוח יותר לקרוא בו מסמכים, מיילים וגם סתם לגלוש באינטרנט, לשחק משחקים ולצפות בסרטים. זה גם נחמד שתמיד אפשר להגדיל את הטלפון ולהשתמש בו כטאבלט, והמסך החיצוני אמנם צר, אבל אפשר להסתפק גם בו.
בסופו של דבר ל-Fold יש מעט חסרונות וחסמים בולטים: המשקל הכבד, העובדה שבתור טלפון הוא עבה מאוד, היעדר ההגנה מפני אבק ומעל הכל המחיר הגבוה. מי שיכול להרשות לעצמו, רוצה להצטייד בסמל סטטוס או חייב אותו כמכשיר עבודה יצליח להתגבר על החסרונות האלה.