מחפשים בגוגל או שואלים את ChatGPT? ה-AI מכתיב מחדש את כללי השיווק
אם תשאלו כיום בעלי עסקים איך הם בוחרים ספק לעסק שלהם, תגלו שהתשובה של כולם תהיה שונה לחלוטין מהתשובה שהייתם מקבלים עד לפני שנה. במקום לגשת למנועי חיפוש כמו גוגל, להוריד מסמכים ולהשוות מחירים, אנשים פונים היום ישירות ל-AI: משתמשים ב-Perplexity או ChatGPT כדי לקבל סיכום עם השוואה בין מגוון אפשרויות, וגם מסתמכים על Google AI Overviews בשביל המלצות. למעשה, סביר להניח שהלקוח הפוטנציאלי הבא שלכם כבר ביצע מחקר מקדים בעזרת בינה מלאכותית כזו או אחרת על המותג שלכם וגיבש דעה עוד לפני שנפגש איתכם או עם האתר הרשמי של החברה שלכם.
המשמעות היא שמדדי השיווק המסורתיים של החיפוש באינטרנט, כמו הסתמכות על SEO, או התאמת הכתיבה באתרלמילות מפתח ספציפיות, כבר אינם מספיקים, ונראות בחיפושים מבוססים על כלי AI היא ה-KPI האסטרטגי החדש. למעשה, הנראות של החברה מושפעת לא רק מהאתר של החברה או מהמותג שלה, אלא גם מהנוכחות ברשתות החברתיות כמו יוטיוב, לינקדאין, רדיט (Reddit), ועוד.
כדי להבין מדוע הרשתות החברתיות ממלאות תפקיד משמעותי כל כך בשיווק לחברות B2B, צריך להבין קודם איך מערכות הבינה המלאכותית עובדות. בניגוד לחיפוש מידע "רגיל" שמקשר כל תוצאה למקור מידע יחיד, באופן שדורש מאיתנו לאחר מכן לבצע בעצמנו את ההשוואה בין המקורות, כלי ה-AI מאומנים לאסוף מידע מכל רחבי הרשת – החל מאתרים מובנים, ועד ניטור וניתוח שיחות ברשתות החברתיות. כל זה, תוך מתן העדפה לשפה "אנושית" יותר ולמקורות המבטאים קונצנזוס בנוגע למידע שאנחנו מחפשים, ובמטרה להעניק לשאלה שלנו תשובה הגיונית, אחידה, מבוססת ובעלת גוון אנושי ככל האפשר. ואף על פי כן, לא כל מקורות החיפוש שווים בעיני הבינה המלאכותית.
לפי מחקר עדכני של חברת Profound, הרשת החברתית לינקדאין מהווה 13% מהאזכורים ב-Google AI Overviews, לעומת 5.3% בלבד ב-Perplexity. עבור חברות B2B הפונות לבעלי עסקים, הנראות של המותג גם בלינקדאין היא קריטית. לשם השוואה, מבין הרשתות החבריות, רדיט מובילה עם 21% מהאזכורים ב-Google AI Overviews ו-46.7% ב-Perplexity. מכיוון שמדובר בתוכן שלא עובר אופטימיזציה ל-SEO, מנהלי שיווק חייבים להבין ששם המשחק כבר לא רק להתמקד בבולטות נקודתית או בהשגת דירוג אורגני גבוה יותר במנועי חיפוש, אלא גם לעבוד באופן אקטיבי בהזנה של התחום שבו ה-AI קורא ומעבד את התוכן. מי שכבר עושה זאת כיום היא רדיט, שמוכרת את הדאטא שלה לחברות AI בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה.
המשמעות היא שכל התוכן הזה, בין אם מדובר בפוסט ברדיט, סרטון הדרכה ביוטיוב או פוסט של המנכ"ל בלינקדאין, הופך להיות חלק ממאגרי הנתונים שעליהם נשענים כלי ה-AI כדי לענות על שאלות עסקיות קריטיות. כך, מותג יכול להופיע במקום הראשון בחיפוש בגוגל, ועדיין להפסיד עסקה מכיוון שהוא לא מופיע בחיפושים מבוססי AI.
אז מה אנשי שיווק יכולים בכל זאת לעשות כדי שהמותג שלהם יבלוט בשאילתות דרך תוכנות AI? הנה כמה טיפים בסיסיים שיעזרו לכם להתניע את הנראות של המותג:
1. לתעדף את לינקדאין עבור Thought leadership - השאילותות דרך תוכנות AI מקבלות תשובות בהתבסס על לינקדאין בכל מה שקשור לאמינות מקצועית. וודאו שהצוות שלכם, ובמיוחד מומחי התוכן והמנהלים הבכירים, מפרסמים בקביעות פוסטים שכוללים תובנות, נתונים ודעות מקצועיות.
2. מעורבות ברדיט - כאמור, גם רדיט היא "מכרה זהב" עבור ה-AI. מומלץ להצטרף לסאב-רדיטים רלוונטיים, כמו למשל r/marketing ,r/sysadmin, r/dataengineering, ולקחת חלק פעיל בשיח באופן אותנטי. אפשר גם לקיים פגישות Ask Me Anything ב רדיט וכך לשתף בחוויות מוצר שפותרות בעיות אמיתיות.
3. שימוש ביוטיוב עבור הדרכות והמלצות של לקוחות - כלי ה-AI של גוגל מסתמכים על תכני וידאו במיוחד עבור סרטוני הדרכה (How to videos), שיתוף חוויות של לקוחות, וסרטוני הדגמות. יצירת תוכן מהימן, נגיש ושניתן לתמלול, הוא חיוני עבור המותג שלכם, וייכנס ישירות לחיפושי ה-AI.
4. חיזוק בלוג החברה - לסיום, גם לבלוגים עדיין יש ערך, במיוחד כשהם מובנים היטב. עם זאת, גם בלוג יהיה יעיל הרבה יותר בחיפושי ה-AI כשהוא מקבל נראות טובה ברשתות החברתיות. כלי ה-AI יגיעו אליו דרך הרשתות החברתיות וגם דרך ה-Web.
המציאות של היום מחייבת אותנו לשנות גישה. במקום להשקיע רק באופטימיזציה של מנועי החיפוש, עלינו להשפיע באופן ישיר גם על מאגרי המידע מהם ה-AI ניזון, והדרך לעשות את זה עוברת בתחזוק נראות אותנטית, עקבית ורב-ערוצית. אחרת, המותג שלכם יהיה כמו דנידין: רואה ואינו נראה.
דניאל קושנר הוא מנכ"ל ומייסד-שותף של Oktopost






























