סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
בשל היעדר תקציב: שני מיזמי הרכב האוטונומי הבולטים בישראל נעצרו

השאטלים האוטונומיים של נאביה באוניברסיטת בר אילן ובתל השומר הפסיקו לנסוע; הזכיינית הסינגפורית מחפשת גופים אחרים שיחליפו אותה

דווקא בשבוע שבו מגיש משרד התחבורה לכנסת את הצעת החוק שתסדיר את הפעלת הרכב האוטונומי בישראל, ואת השימוש המסחרי בו, סופג התחום מכה קשה.
פרויקט הדגל של הסעת נוסעים ברכב אוטונומי, באוניברסיטת בר אילן, יופסק בסוף החודש, לאחר כשנתיים. במתחם האוניברסיטה פעל שאטל של חברת נאביה הצרפתית ו-ST אנג'נירינג מסינגפור, שצויד בנהג משגיח, ומהירותו הוגבלה מ-40 ל-18 קמ"ש. השאטל הוביל נוסעים בכבישים הפנימיים של המוסד ובחן את תגובותיהם לרכב שמסיע את עצמו.
אולם מחקרים מתוכננים אחרים בתקציבים משמעותיים לא יצאו אל הפועל, כמו הצעה של חברת סייבר ישראלית לנסות להשתלט על הרכב מרחוק תוך בדיקת הפגיעות של רכבים אוטונומיים להאקרים, והיכולת להתגונן מפניהם. זאת, בשל חילוקי דעות בין החברה לזכיינית, למרות האפשרות להזרים לפרויקט מיליוני שקלים שהיו מאפשרים את המשך קיומו.
2 צפייה בגלריה
שאטל אוטונומי ל חולי קורונה ב שיבא
שאטל אוטונומי ל חולי קורונה ב שיבא
שאטל אוטונומי ל חולי קורונה ב שיבא
(צילום: יח"צ)
גם הפעילות של שאטל אוטונומי זהה, שהחל לפעול בשנה שעברה במתחם בית החולים תל השומר ונוצל עם פרוץ מגיפת הקורונה להסעת חולים לבדיקות, תוך הפחתת הסיכון לאנשי הצוות, הפסיק את פעילותו בשל קשיי תקציב להפעלתו - שאמור היה להגיע גם כאן מניסויים שונים.
ST אנג'נירינג תכננו להרחיב השנה את פעילות הכלים האוטונומיים להסעת הנוסעים בארץ, ואף לייבא לישראל אוטובוסים שיופעלו במתאר עירוני, ולא במתחם סגור. בתיאום עם משרד התחבורה כבר הושג סיכום לגבי האזור שבו יופעל הניסוי, אולם מגבלות הקורונה, שהקשו על הגעת טכנאי הרכב מחו"ל והכשרת צוות תמיכה מקומי, הביאו לדחיית היוזמה. נציגי החברה מחפשים כעת גוף אחרי שייקח אחריות על המיזם וימשיך להפעיל את שני השאטלים האוטונומיים בארץ.
2 צפייה בגלריה
השאטל בבר אילן
השאטל בבר אילן
השאטל בבר אילן
(צילום: בלו-וויט רובוטיקה)
מובילאיי הכריזה כי תפעיל מסוף 2022 שירות מוניות אוטונומי מסחרי באזורים מוגדרים בגוש דן, על בסיס רכבים חשמליים של NIO הסינית, במקום רכבי פולקסווגן שתוכננו להשתתף במקור בפרויקט. אבל הפרויקט הזה עשוי לספוג דחייה בגלל העיכוב הממושך בעדכון החוק הישראלי ותקנות התעבורה, שמאפשרות כרגע הפעלת רכב אוטונומי רק לצרכי ניסויים, ולא כהפעלה מסחרית.
פרופ" אייל יניב, ראש מרכז ערים חכמות באוניברסיטת בר-אילן אמר בתגובה: "אנו רואים עצמנו כמעבדה אורבנית לחדשנות בתחום הערים החכמות. רכבים אוטונומיים ימשיכו לנסוע בבר-אילן כחלק מהמחקר האקדמי שנעשה בתחום. בימים אלה הסתיים מחקר רחב היקף, שהתבסס על השאטל האוטונומי של חברת NAVIA. ההחלטה לגבי המשך פעילות השאטל באוניברסיטה היא בידי הזכיין".