סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

נשים מתלוננות על מעקב לא חוקי אחריהן באמצעות אייר טאגז

מכשירי האיתור הזעירים של אפל, שנועדו לסייע במציאת חפצים, מנוצלים לרעה במקרים רבים והקורבנות דורשים טיפול מיידי. אפל: "אם המשתמשים חשים בסכנה, אנחנו מעודדים אותם ליצור קשר עם רשויות החוק"

תלונות מצד אנשים, בעיקר נשים, שמצאו מכשירי אייר טאג (AirTag) של אפל במכוניות ובחפצים שלהם הולכות ונערמות. מדובר בדיסק קטן עם יכולות ניטור שבאפל התחילו למכור באפריל השנה שעברה כדרך "לשמור על החפצים שלכם".
לפי כתבה בניו יורק טיימס, גובר החשש כי המכשירים יוצרים צורה חדשה של מעקב, כפי שהזהירו שיקרה ארגונים התומכים בפרטיות הצרכנים. לכתבה של הניו יורק טיימס התראיינו שבע נשים הטוענות כי עקבו אחריהן באמצעות האייר טאגז, ביניהן נערה בת 17 שאמה הטמינה את המכשיר במכונית שלה כדי שתוכל לדעת היכן היא מסתובבת.
2 צפייה בגלריה
אייר טאג אפל Air Tag
אייר טאג אפל Air Tag
אייר טאג. יודע מה עשיתם בקיץ האחרון
(צילום: רויטרס)
גם רשויות אכיפת החוק מודעות לסכנה. כך למשל משטרת מערב סנקה בניו יורק הזהירה לאחרונה את הקהילה מפוטנציאל המעקבים באמצעות המכשירים לאחר שאחד מהם נמצא בפגוש של מכונית. באפל, אגב, משתפים פעולה עם החקירה. במקביל, בקנדה, משטרה מקומית דיווחה שהיא חוקרת חמישה מקרים שבהם גנבים התקינו את המכשיר על "מכוניות יוקרתיות כדי שיוכלו למצוא ולגנוב אותן".
האייר טאגס מצויידים בטכנולוגיית בלוטות'. הם משדרים אות שמכשירים עם מערכת ההפעלה של אפל יכולים לזהות. המכשירים הללו מדווחים היכן אותר לאחרונה המכשיר. בניגוד למכשירים מתחרים, באפל הוסיפו מאפיינים שמטרתם למנוע ניצול לרעה, כמו שליחת התראות למשתמשים וצפצוף אוטומטי, אולם אווה גלפרין, מנהלת אבטחת סייבר בחברת Electronic Frontier Foundation, מזהירה כי האייר טאגז מציגים איום "ייחודי ופוגע" מכיוון שהם מאפשרים ניטור מדוייק יותר של תנועת האנשים.
"אפל הופכת אוטומטית כל מכשיר עם מערכת ההפעלה שלה לחלק מהרשת שבה משתמשים האייר טאגז לדיווח על המיקום", הסבירה לעיתון. "הרשת שלאפל יש גישה אליה היא גדולה יותר וחזקה יותר מהרשתות שבהן משתמשים מכשירי מעקב אחרים. המכשיר של אפל חזק יותר למעקב ולהטרדה".
באפל לא חשפו נתונים רשמיים, אבל המכשירים הקטנים שעולים 29 דולר נחשבים לפופולריים במיוחד. דובר החברה אלכס קירשנר מסר בתגובה כי באפל מתייחסים "ברצינות גמורה" לבטיחות הלקוחות ו"מחוייבים לפרטיות ולאבטחה של אייר טאג". לדבריו, המכשיר כולל מאפיינים שמתריעים בפני המשתמשים אם אייר טאג לא מוכר נמצא איתם. "אם המשתמשים חשים בסכנה, אנחנו מעודדים אותם ליצור קשר עם רשויות אכיפת החוק המקומיות שיכולות לעבוד עם אפל כדי לספק מידע זמין על האייר טאג", אמר.
2 צפייה בגלריה
אפל מערכת הפעלה
אפל מערכת הפעלה
מערכת הפעלה IOS. מתריאה על הימצאות אייר טאג
(צילום: אפל)
עם זאת, חלק מהמרואיינים לכתבה ציינו כי לאחר שקיבלו התראה על אייר טאג בסמוך אליהם, הם לא הצליחו למצוא אותו והמשטרה לא התייחסה ברצינות לתלונה.
"אפל כנראה הוציאו את המוצר הזה מתוך כוונות טובות, אבל אפשר להשתמש בטכנולוגיה הזאת גם למטרות רעות", אמרה אשלי אסטרדה (26), שקיבלה התראה על הימצאותו של אייר טאג בסמוך אליה. היא העלתה סרטון לטיקטוק שבו היא מוצאת את המכשיר מוסתר מאחורי לוחית הרישוי של המכונית שלה ועובד של אפל שפעל מטעם עצמו עזר לה לשייך את המכשיר לאישה המתגוררת במרכז לוס אנג'לס.
לאסטרדה יש מכשיר אייפון, כך שהייתה יכולה לקבל התראה על השימוש באייר טאג. המצב נעשה מורכב יותר אצל אנשים עם מכשירי אנדרואיד, שכן האייר טאג לא מסונכרן איתם והם לא מקבלים התראות.
מקרה נוסף שמתואר בכתבה הוא של מיקאלה קלאף מקליפורניה, שקיבלה התראה בנובמבר, לאחר שיצאה מחדר הכושר. במשטרה אמרו לה שההתראה לא מספיקה ושעליה להביא לתחנה את המכשיר, אבל היא לא הצליחה למצוא אותו. "הייתי מפוחדת ומתוסכלת, ולא היה לי שום דבר לעשות בנידון", סיפרה. "במשך שבוע שלם פשוט נשארתי בבית".