סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

דו"ח: "סבירות גבוהה" שירדן השתמשה בתוכנת פגסוס נגד אזרחי הממלכה

לפ Frontline Defenders וסיטיזן לאב, גופים ממשלתיים בירדן השתמשו בתוכנת הריגול של NSO מאז אוגוסט 2019 לכל הפחות; "המטרות והרשימה של הדומיינים, כל אלה מובילות אותנו לממשלת ירדן"

ממשלת ירדן "בסבירות גבוהה" רכשה והשתמשה בתוכנת פגסוס נגד אזרחים ירדנים – כך לפי דו"ח חדש של Frontline Defenders (FLD) וסיטיזן לאב.

הדו"ח, המסתמך על בדיקה שבוצעה במכשירי הטלפון של ארבעה גורמים שמכשיריהם נפרצו, זיהה שימוש של סוכנויות ממשלתיות בתוכנת פגסוס מאז אוגוסט 2019 לכל הפחות.
הדו"ח מהווה את העדות המשמעותית ביותר עד כה לפיה ממשלת ירדן רכשה את תוכנת הריגול הישראלית והשתמשה בה – כמעט שנתיים לפני המועד שבו סברו עד כה שירדן פעלה כך.
מוחמד אל-מסקאטי, חוקר מטעם FLD שעבד על הדו"ח, אמר לאתר The New Arab כי בעוד שאין אפשרות לומר בוודאות של 100% מי עומד מאחורי הפריצות, מספר גורמים מצביעים על כך כי מדובר בממשלה הירדנית. "המטרות והרשימה של הדומיינים, כל אלה מובילות אותנו לממשלת ירדן", ציין אל-מסקאטי.
בעבר עלתה הסברה כי ירדן קיימה מגעים לרכישת פגסוס באפריל 2021, אף כי לא התקבל אישור לכך באותה עת כי אכן רכשה את התוכנה.
בית המשפט המלכותי הירדני מסר כי "אין לו מידע בסוגיה". פנייה ל-NSO לא נענתה.


1 צפייה בגלריה
NSO פגסוס סייבר
NSO פגסוס סייבר
(צילום: שאטרסטוק)
ארבעת הגורמים שמכשירים נפרצו ואשר נסקרו בדו"ח הם פעילי זכויות אדם ועיתונאים שהיו קורבן להטרדות ומעצרים תכופים מצד הרשויות בירדן בגלל עבודתם. האקרים ניסו לגרום להם לפתוח לינקים באמצעות שליחת הודעות סמס שהוסוו כמודעות וכתבות אודותיהם. באחד המקרים, האקרים התחזו לפעיל אופוזיציה בולט בוואטסאפ וביקשו מהיעדים להקליק על לינק לטוויטר.
"לא הופתעתי. כששמעתי לראשונה על הפריצה, מיד חשבתי שמדובר בוודאי בגורמי ביטחון פנים. לרוב סוכנויות הביטחון במזרח התיכון לא אכפת מפרטיות האזרחים שלהם", ציין מלאק אבו אורייבי, אחד מהארבעה שמכשיריהם נפרצו, בשיחה עם The New Arab.