סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רחלי גנות
רחלי גנות (צילום: אבישג שאר ישוב)

ראיון עבודה
"ראיון העבודה הראשון שלי היה שבועיים אחרי לידה; חודש לאחר מכן התחלתי לעבוד"

רחלי גנות, מנכ"לית ומייסדת קבוצת Ready אומרת שמעולם לא דרשה לעצמה הנחות וכמי שמפעילה קורסים לעידוד נערות לכניסה להייטק היא סבורה שהגמישות בתעשייה הופכת אותה למתאימה מאוד לנשים

ראיון העבודה הראשון של רחלי גנות, מנכ"לית קבוצת Ready, אחרי סיום התואר התקיים שבועיים אחרי לידת הבת שלה. "התחלתי את התואר בהריון של הבן הבכור וסיימתי בהריון עם הבת השנייה. שני הילדים הגדולים שלי הם כיום בוגרי מדעי המחשב ולטענתם היה להם קל כי זו כבר פעם שנייה שהם נוכחים בתואר הזה", היא מספרת. "ילדתי עם סיום הלימודים, זו הייתה שנת 2000, הטופ של בועת ההייטק וגיוס העובדים, קיבלתי כל הזמן הצעות עבודה ומאוד רציתי גם כבר להשתלב בעבודה. הייתי שבועיים אחרי לידה וזו הייתה בערך הפעם הראשונה שיצאתי מהבית. אני זוכרת את עצמי מסוחררת, בקושי מצליחה לחצות את הכביש ברחוב משכית בהרצליה. הראיון כמובן היה בהתאם. לקחתי שבועיים נוספים להתאוששות בהם סידרתי לו"ז ראיונות לפי איזורים. אחרי חודש הייתי עם חמש הצעות עבודה ובחרתי להתחיל במיינדספיד שהחוויה מולם הייתה מאוד מוצלחת. הם היו אחרונים ואמרתי להם שיש לי כבר הצעות אז הם שאלו מהם התנאים שאחרים הציעו לי והתהליך איתם היה מאוד יעיל וחיובי. מבחינה גיאוגרפית זה גם היה הכי קרוב למקום מגורי אז, מה שהיה חשוב לי כי הייתי אמא לשני קטנטנים ולא הייתה אז עבודה מהבית. בדיעבד זו הייתה בחירה מאוד מוצלחת. הכרתי שם אנשים שגם נשארו חברים טובים וגם ברמה העסקית הם היו בהמשך לקוחות ראשונים של החברה שלי".
להייטק נחשפה גנות כבר בגיל 16 כאשר עשתה קורס מחשבים. אחרי מספר תפקידים בתעשייה הקימה את חברת ריי'ציפ שהיום נקראת Ready ומעסיקה 170 עובדות ועובדים, 80% מהן נשים בתפקידים טכנולוגיים בעולמות החומרה והתוכנה. על הבחירה דווקא בהייטק התובעני כאם צעירה היא אומרת "מעולם לא דרשתי הנחות, לא כשהייתי באוניברסיטה ולא בעבודה, תמיד ידעתי לשלב. אני גם פעילה בעמותת פנים חדשות, אני יו"ר פורום מדע וטכנולוגיה, כבר עשר שנים מפעילה קורסים לעידוד נערות לכניסה של מדע וטכנולוגיה ואני תמיד אומרת שבהייטק יש המון גמישות. לא סופרים לך שעות אלא תוצאות והעבודה מאוד גמישה. אפשר לעבוד בכל שעה ולכן אני ממליצה דווקא לנשים להיכנס להייטק".
בשנת 2018 נבחרה גנות להדלקת משואה בטקס יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל עבור הפעילות לשילוב נשים חרדיות בהייטק. היא שותפה במספר סטרטאפים, חברה בנבחרת הדירקטורים והדירקטוריות של ישראל, חברת דירקטוריון ב-IATI - ארגון הגג של תעשיית ההייטק והביוטק בישראל, חברה בחבר הנאמנים של מכללת הדסה. יו"ר פורם מדע וטכנולוגיה של עמותת "פנים חדשות" העוסק בחשיפה ועידוד נערות לבחירת מגמות ריאליות בתיכונים. יותר מהכל בשיחה איתה ניכרת הצניעות, הענייניות והאהבה האמיתית לעשייה. זו כנראה הסיבה שבגללה היא מחפשת את אותה התשוקה לעשייה גם אצל מועמדים לעבודה.
כאשר היא מראיינת עובדים היא משתדלת לשאול שאלות פתוחות ובעיקר שמה לב לדרך בה האדם מדבר על הדברים שעשה - האם באנרגיה או באדישות ושיעמום. "מדהים כמה אנשים בתפקידים בכירים מתראיינים עבור תפקידים שהלב שלהם לא נמצא שם. הם כמעט נרדמים כשהם מספרים על מה הם רוצים לעשות ואז פתאום שואלים על תחביב או החלומות שלהם או טיול בחו"ל וכל שפת הגוף שלהם משתנה. את מבינה במקרים כאלה שהלב שלהם פשוט לא שם וזה חבל עבורם וחבל על הארגון ברכל הרמות של הבכירות חשוב לראות שהאדם בא עם אנרגיות ותשוקה. חשוב לי לשאול שאלות שייתנו אינדיקציה על ההישגים של אדם, תפקוקתיות, האם שם לעצמו יעדים, מדד את עצמו, על מה מדד את עצמו ועל מה נמדד. לראות שהאדם בא לעבוד ולא בא לעבודה", היא אומרת.
אלה התשובות של רחלי גנות, מייסדת ומנכ"לית קבוצת Ready לשאלות הפופולריות בראיונות עבודה:
1. ספרי לי על עצמך:
"אני נשואה, אימא לארבעה, גרה בגבעת שמואל. התחלתי את הקריירה בעולם ההייטק בגיל 16 דרך קורס בו השתתפתי ומשם השלמתי תואר במדעי המחשב בבר אילן. עבדתי שש שנים כשכירה בהייטק עד שב-2007 הקמתי את החברה שלי Ready שהתחילה בעולם הפיתוח בשם רייצ'יפ והתרחבה לאורך השנים לתחומים נוספים בעולם החומרה והתוכנה.
אצלי בבית בגיל מאוד צעיר עודדו אותי ללמוד דברים פרקטיים. אמא שלי מוזיקאית ולכן למדתי נגינה, אקורדיון וגם תפירה מעבר למסלול הרגיל. כשהייתי בת 16 הורי ראו מודעה שנפתח קורס תכנות. זה היה בשנת 1993, זמנים שבשונה מהיום לא כל אחד למד מחשבים. הורי אמרו לי שנראה שלשם הולך העתיד וכדאי לי לנסות. הייתי הכי צעירה בקורס אותו עשיתי במקביל לתיכון וזה פתח בפני את העולם הזה שהיה מאוד מעניין וגרם לנטוש את שאר הדברים ולהתמקד רק בו. אחרי שהתחתנתי בגיל 19 התחלתי לחפש עבודה בתחום וגיליתי שהקורס שעשיתי לא ממש מספיק כדי להתקבל לעבודות אליהן כיוונתי. התקבלתי להיות מתרגלת במקום בו עשיתי את הקורס ובמקביל התחלתי ללמוד לפסיכומטרי כי ידעתי שאני צריכה להשלים תואר. אחר כך השתלבתי בתעשייה.
מקום העבודה הראשון שלי היה בחברת מיינד ספיד (Mindspeed), לאחר מכן עבדתי בוריסיטי (Verisity), פלקסלייט נטוורקס ואניפיניון סווואן (Infineon-Savan). שלוש מתוך ארבע מהחברות האלה נסגרו אבל למסלול הקריירה שלי זה מאוד עזר כי בכל חברה שנסגרת יש הרבה אנשים שמשתלבים בתעשייה וכך היו לי הרבה מאוד שגרירים במקומות אחרים. כשהקמתי את החברה שלי זה מאוד הועיל.
למה בחרת להקים חברה?
"כשעברתי לאינפיניון ראיתי שמאוד מתקשים לאייש את התפקיד שלי. אחר כך כשהייתי ראש צוות נתקלתי באותה בעיה בעצמי. היה לי קשה מאוד לאייש משרות. היה לי רעיון להקים חברה שתשלב נשים חרדיות בתחומי ההתמחות שלי, כאלה שמשלבים חומרה ותוכנה. אמרתי שאם אני עשיתי הכשרה כזאת אז כל אחת יכולה והבנתי שיש פה הזדמנות. הייתי ראש צוות בהייטק, זה לא תפקיד שעוזבים כך מיד לכן התחלתי לעבוד על זה במקביל, לראות מועמדות ולבדוק מה הן יודעות מבחינת החומרים. אז אינפיניון נסגרה. קיבלנו תנאים טובים בסגירה, הרבה זמן הודעה מראש ותשלום. זה היה זרז שהבנתי שיש פה זמן 'להתקשקש' עם המיזם ויצאתי לדרך.
שנת 2007, השנה שבה הקמתי את החברה, אז עוד בשם רייצ'יפ הייתה שנה עם ביקוש גבוה ביותר לעובדים מיומנים בתחום שלי, אני הייתי "נעולה" על הקמת החברה וחיפוש פרויקטים ראשוניים, עבדתי מסביב לשעון, הרבה הוצאות ואפס הכנסות. אני זוכרת חברת הייטק שפנתה אלי לראיין אותי על העברת פרויקט לחברה שלי ואז הצטרפה לפגישה מנהלת משאבי אנוש וניסתה לתת לי הצעה שלא אוכל לסרב לה כמנהלת שכירה אצלם, הם היו המומים שלא הסכמתי אפילו לשקול את ההצעה ומבחינתי זה היה רגע מכונן של הבנה והפנמה שאני שלמה עם ההחלטה לצאת לעצמאות ולהקים חברה ויהי מה".
2. איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"אם אני מסתכלת אחורה בחמש השנים האחרונות הובלתי הרבה שינויים. החברה הכפילה את עצמה מבחינת הכנסות וכמות העובדים ולמעשה רוב הפעילות של התוכנה בחברה היא מהחמש שנים האחרונות. בחמש השנים צמחנו ומיזגנו אלינו ארבע חברות, מה שייצר עניין ומגוון, עשינו מיתוג מחדש תחת המותג "קבוצת Ready". השנה פתחנו חטיבה לתחומי ה-AI הכוללים גם שירות מחקר ופיתוח בתחום וגם הכשרות ואנחנו עוברים למשרדים חדשים. אני מאוד אוהבת שינויים והתחדשות ודואגת לשים כל שנה יעדי שינוי וחדשנות.
לכן אני מאמינה שעוד חמש שנים יהיו הרבה שינויים וחידושים. החברה היא מולטי-דיסציפלינרית, אנחנו עובדים בהרבה תחומים, הרבה תעשיות, לקוחות מתעשיות שונות, מול משרדי ממשלה וזה מאוד מעניין. אני בהחלט רואה את עצמי ממשיכה בכיוון הזה של הצמחת החברה, בין אם באמצעות צמיחה אורגנית או בעזרת מיזוגים ורכישות וגם באמצעות פיתוח של מוצרים נוספים".
3. מהם היתרונות שלך?
"אני באופיי, מגיל צעיר, מאד הישגית ואני חושבת שזה הבסיס לכל השאר: לדרייב, ליעדים הגבוהים והסטנדרטים שאני מציבה, ליזמות, להשקעה, לעבודה מסביב לשעון, בעצם לכל.
אני מאד אוהבת טכנולוגיה, חדשנות וקידמה אך יודעת לשלב את זה בזהירות בלי לפגוע בדברים הטובים מפעם שעובדים לנו. אני מאמינה בלימוד מתמיד, מקצועיות ומצוינות, מתנהלת כך ומקפידה שגם החברה תתנהל כך פנימית בין ומול העובדים וחיצונית מול הלקוחות. באופיי אני גמישה מאד ופתוחה לשינויים וגם אופטימית, שזה חשוב מאוד למנכ"לים ויזמים.
יש פסוק בפרקי אבות שהוא המוטו שלי בעבודה ובחיים בכלל:
עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע אֱמֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת (משנה אבות א׳:ט״ו)
קודם כל המשמעות היא לימוד מתמיד. הפתיחות לשיטות חדשות ובמקביל לעשייה בלי לעצור. שינוי תוך כדי תנועה. אמור מעט ועשה הרבה. וקבל כל אדם בסבר פנים יפות המשמעות היא ניהול בגובה העיניים, אווירה חיוביות וטובה וכמה שיותר ליהנות מהדרך".
מהם החסרונות שלך?
"קצת יותר סמכותיות לא תזיק בסיטואציות מסויימות. אני גם צריכה לסמוך יותר על אחרים, להאציל סמכויות שזה אתגר עבורי בכל שלב של צמיחת החברה. צריך לדעת לשחרר דברים שעשית אחרת החברה לא תוכל לעבור לשלב הבא. יש יועץ עסקי שלקחתי מזמן שתמיד מספר איך הוא הצליח לשכנע אותי להפסיק להיות הנהגת של החברה. זו דוגמא למשהו שכמנכ"לית צריך לשחרר. יש מוניות, יש הסעות וצריך להתקדם לשלב הבא.
בנוסף, עם השנים והניסיון נהיים יותר זהירים. לפעמים זה יתרון אבל גם חיסרון".
4. למה את רוצה את התפקיד?
"מבחינתי התפקיד משלב באופן מיטבי שלושה דברים שאני מאוד אוהבת וחשובים לי: טכנולוגיה, אנשים והשפעה בדגש על התרומה למדינה. מבחינת הטכנולוגיה - בתפקיד הזה נחשפים למגוון עצום של טכנולוגיות בתעשיות מגוונות ומוצרים חדשניים, אנחנו עובדים בו זמנית מול 50 לקוחות שכל אחד עם מוצר אחר, תעשיה שונה וטכנולוגיה שונה וזה מרתק. אנשים – אצלנו למעשה ההון האנושי-הטאלנט הוא המוצר שלנו, אז אנחנו עוסקים הרבה באנשים ובפיתוח שלהם, העצמה והצמחה של אנשים. אני מאמינה שכל עובד צריך להיות מנהיג באזור שלו ואנחנו שילבנו בשנה האחרונה הרצאות וסדנאות של מנהיגות בקרב העובדים שהשפיעו מאד על ההתנהלות והתוצאות. ההשפעה בתפקיד רחבה – יש לי הזכות לעסוק בקידום של נשים בכלל ונשים חרדיות בפרט, בצמצום פערים של כמות הנשים בהייטק, ובתרומה למדינה על ידי הגדלת ההון האנושי בתעשיות עתירות הידע הסובלות ממחסור בטאלנט תוך שילוב אוכלוסיות יעד.
דווקא בתקופה זו החברה שלנו מוכיחה שכאשר יש אינטרס מספיק חזק של כל הצדדים אפשר לחיות יחד ולפתור את הפערים, מסתבר שזה לא כזה מסובך ודווקא יוצא מאד מוצלח".
5. למה כדאי לנו להעסיק אותך?
"אני מנכ"לית קרוב ל-16 שנה, צמחתי מלמטה וביצעתי את את כל התפקידים מלמטה כולל תפקידי הנהלה בכירים, גם לרוחב וגם לעומק, זו חברה שגדלה בצורה מתונה ולכן בכל שלב עשיתי את הדברים קודם כל בעצמי החל מפיתוח וכלה בתפקידי הנהלה בכירה. אני מביאה המון ניסיון. אני חושבת שאני האדם הנכון במקום הנכון להמשיך להצמיח ולהוביל את הארגון הזה. יש לי ניסיון ויכולות ניהוליות אבל אני גם יודעת לצלול לעבודה כשצריך ועושה זאת היכן שנדרש.
אני מכירה ומקושרת בתעשייה ולכן גם מחוברת לצרכים שלה מבחינת המו"פ. אני חותרת תמיד לפתרונות שהם ווין ווין - אצלנו זה מצריך שילוב בין האינטרס של הלקוח, העובד והחברה ואני מכירה את שלושתם היטב".