סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
עכשיו מעונן: 4 מגמות שהעיפו את תעשיית הענן לשמיים

ההוצאות על שירותי ענן ציבוריים הגיעו השנה לסכום אסטרונומי של 396 מיליארד דולר וב-2022 הן צפויות לזנק בעוד כ-20%. נטע רוזי, מייסדת משותפת וסמנכ"ל טכנולוגיות ב-Parametrix, מזהה בכך הזדמנויות וסכנות

זו הייתה שנה משמעותית עבור הענן, במהלכה נמשך המעבר המאסיבי של עסקים לשרתי ענן במלוא עוצמתו. לפי Gartner, ההוצאות על שירותי ענן ציבוריים בשנת 2021 הגיעו ל-396 מיליארד דולר - עלייה של 26% מהשנה הקודמת - והמגמה אמורה להימשך עם עלייה צפויה של 21.7% ב-2022.
למעשה, מדובר בתהליך שמורכב מארבע מגמות עיקריות:
1. יותר מרכזי נתונים (data centers): השחקנים הגדולים ממהרים להגדיל את ההיצע שלהם. הם פותחים מרכזי נתונים חדשים כדי לאכלס את זרם הלקוחות החדשים שזקוקים לשירותי אחסון ומחשוב, ולשירותים נלווים. ב-2021 ראינו חוות שרתים אזוריות חדשות שנפרסו על ידי שלושת הספקיות הגדולות - GCP, AWS ו-Azure.
הראשונה, אגב, מתכננת לפתוח בשנה הבאה שמונה מרכזים אזוריים חדשים, שיתווספו ל-25 שכבר פעילים (+32%). Azure תוסיף 16 מרכזים אזוריים ל-47 שלה (+34%) ול-GCP יש תוכניות ל-10 מרכזים אזוריים חדשים, בנוסף ל-29 הקיימים (+34%). אפשר לקרוא לזה "קפיצת גדילה", או סתם יצירת היצע כדי לענות על הביקוש, אבל הצורך העסקי בשירותי ענן ציבורי ברור.
3 צפייה בגלריה
איור טכנולוגי ענן מונופול
איור טכנולוגי ענן מונופול
מונופול הענן. כניסה לענקיות בלבד
(איור: יונתן פופר)
2. הקמת מרכזי נתונים ביעדים חדשים: היסטורית, רוב חוות השרתים קובצו בצפון אמריקה ובמערב אירופה, אבל ניתן לשים לב למגמה חדשה של פריסת שרתי ענן ביעדים חדשים, ביניהם דרום אמריקה, המזרח התיכון ודרום מזרח אסיה.
ספקיות הענן הגדולות, שעד היום לא הייתה להן דריסת רגל משמעותית באזור זה, משקיעות כיום רבות באסיה ובמזרח התיכון. כולן מתכננות הקמת מרכזי נתונים בחצי האי ערב ומרכזים נוספים מתוכננים בסין, באינדונזיה, בהודו, ביפן, באוסטרליה בניו זילנד וגם בישראל.
מגמה זו מדגימה באופן מושלם את הגלובליות של שוק הענן: הגישה לשירותים אינה מוגבלת לשווקים ולשחקנים המסורתיים והניידות בתוכה גוברת עם שוויון הזדמנויות לחברות ולעסקים כמעט בכל פינה בעולם.
3. טכנולוגיה לכולם: בנוסף להתרחבות הפיזית (מרכזי נתונים חדשים ויעדים חדשים), בשנת 2021 הוצעו גם לא מעט שירותים חדשים, המתמקדים יותר ויותר בתחומים שמוגדרים "נישתיים". ספקי ענן ממשיכים להציע אחסון ומחשוב בסיסי, אבל לאחרונה הם פותחים גם מגוון רחב של שירותים טכנולוגיים מתקדמים לעסקים ברחבי העולם, כולל יכולות שהיו זמינות בעבר רק לארגוני ענק.
עסקים יכולים כעת, לדוגמה, ליישם בקלות מודלים של ראייה ממוחשבת, להשתמש בפלטפורמות מקיפות של למידת מכונה וליישם זיהוי קולי כדי להפוך את האינטראקציות הקוליות של מרכז התמיכה למהירות ובטוחות יותר, כמו כן, ניתן לפתח ולפרוס אפליקציות בסביבת ענק הרבה יותר מהר מבעבר וגם התמיכה באיות ובשיחה של לקוחות עם בוטים משוכללת ומקיפה יותר.
4: אין שינוי משמעותי בנתח השוק: בהשוואה לשנת 2020, לא היו השנה שינויים משמעותיים בנתח השוק. בשנת 2022 שלושת השחקנים הגדולים ימשיכו לשלוט בשוק הענן הציבורי. הספקיות הללו משקיעות משאבים רבים בגידול ובהרחבת השוק על ידי הגדלת ההיצע - הן באמצעות הקמה של מרכזי שרתים חדשים והן על ידי הרחבת מגוון השירותים שהם מספקים. תידרש השקעה עצומה על מנת לשנות את הנוף העסקי הנוכחי.
3 צפייה בגלריה
אנדי ג'אסי מנכ"ל אמזון AWS 2019
אנדי ג'אסי מנכ"ל אמזון AWS 2019
אנדי ג'אסי מנכ"ל אמזון AWS. רק שלא ייפול שוב
(צילום: איי פי)
כמה מבין ספקיות הענן הציבורי שיכולות בעתיד להצטרף למסיבה של הגדולים הן IBM, Oracle ואולי Alibaba (שתוכל לפרוץ מהשוק הסיני ולהשפיע על זירת הענן הציבורי העולמי), אבל נכון לעכשיו אין סימנים לשינוי: GCP, AWS ו-Azure ימשיכו לשלוט בענן הציבורי בעתיד הקרוב.
השורה התחתונה שנגזרת מארבע המגמות הללו היא שהתלות בענן ללא ספק תמשיך לשלוט בנוף העסקי. חברות תאמצנה את המחיר הנגיש של מחשוב ענן, את הגישה לכל קידמה טכנולוגית אפשרית ולאבטחה המתקדמת, אבל תלות גדולה יותר מציגה גורם סיכון הולך וגובר שיש להכיר בו.
הסתמכות על שירותי IT של צד שלישי פירושה שחברות נמצאות בחסדי הספקים שלהן. נפילת ענן, כפי שנוכחנו לגלות השנה, יכולה להזיק לעסק ואף לפגוע בו קשות - וזהו סיכון שצריך לקחת בחשבון ולדעת לנהל. עסקים חייבים להגדיר את התשתית שלהם כך שתהיה מותאמת לצורך העסקי שלהם ולתלות של הלקוחות בשירות שלהם על מנת להבטיח המשכיות עסקית - יעלה כמה שיעלה.
3 צפייה בגלריה
נטע רוזי
נטע רוזי
נטע רוזי. עם הראש בעננים
(צילום: דוד גראב)
בנוסף, ביטוח השבתה פרמטרי לנפילות ענן משלים את הכיסוי ומספק רשת ביטחון בעולם שבו נפילות ענן הן כורח המציאות. ביטוח כזה מבטיח תזרים כספי להתמודדות עם הנזקים שעלולים להיגרם בעקבות אירוע השבתה בענן.
המודל הפרמטרי מעריך מראש את החשיפה בתשתיות הענן ונזקים פוטנציאליים, כך שעסקים לא נדרשים לתהליך ארוך ומיגע של הוכחת נזק או תביעות. תשלום מהיר יכול לתת מענה לאובדן הכנסות, לנטישה של לקוחות, לאובדן פרודוקטיביות או לכל נזק אחר שנגרם כתוצאה מאירוע השבתה בענן שמפריע ומשבש את הפעילות העסקית.
נטע רוזי היא מייסדת משותפת וסמנכ"ל טכנולוגיות ב-Parametrix