סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כנס ענן פאנל חזון המולטי קלאוד ההיברידי אור לנצ'נר מנכ"ל ברייט דאטה
מנכ"ל ברייט דאטה אור לנצ'נר. ניצחון משפטי שני אחרי שבפברואר זנחה מטא תביעה נגד החברה (צילום: אוראל כהן)

ניצחון לברייט דאטה הישראלית: בית המשפט דחה את תביעת X נגדה

הרשת החברתית של  אלון מאסק טענה בתביעה שהגישה ביולי שעבר כי החברה הישראלית שאבה ומכרה רשומות של מיליוני משתמשים, תוך הפרת חוזה ופגיעה בזכויות יוצרים השייכות לה, אולם בית משפט פדרלי בקליפורניה דחה את כל טענותיה: "X מתירה בשמחה הוצאה והעתקה של תוכן משתמשים כל עוד היא מקבלת תשלום", פסק

בית משפט פדרלי בקליפורניה דחה אתמול (ה') על הסף את התביעה שהגישה X (לשעבר טוויטר) נגד ברייט דאטה (Bright Data) הישראלית, אחרי שפסק ש-X כשלה להוכיח את טענותיה להפרת חוזה. מדובר בניצחון השני בתוך כחודשיים וחצי לחברה הישראלית נגד ענקית טכנולוגיה, אחרי שבפברואר זנחה מטא תביעה דומה שהגישה נגד ברייט דאטה.
ביולי שעבר תבעה X של אלון מאסק את ברייט דאטה בטענה שהחברה שאבה ומכרה רשומות של מיליוני משתמשים בפלטפורמת המדיה החברתית בניגוד לכללי השימוש. ברייט דאטה מתמחה במודיעין עסקי על בסיס איסוף ועיבוד מידע שמצוי באופן פומבי ברשת. הליך העבודה של החברה כולל איסוף מאסיבי של מידע מפרופילים אישיים ברשתות חברתיות - נוהג שמכונה Scraping (גרידת מידע).
"ברייט דאטה גורדת ומוכרת מיליוני רשומות פלטפורמת X תוך הפרה בוטה של תנאי השימוש", נטען בתביעה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי המחוזי בצפון קליפורניה. "ברייט דאטה גם מעודדת ומאפשרת למשתמשים אחרים ב-X להפר את ההסכם שלהם עם X, באמצעות מכירת כלי גרידת מידע".
ואולם, ביום חמישי דחה בית המשפט את התביעה על הסף, אחרי שפסק שאף אחת מהטענות שהעלתה X בכתב התביעה אינה מצדיקה את המשך ניהול המשפט ושקיימים תקדימים משפטיים שמתירים את פעילותה של ברייט דאטה. "בית המשפט הפדרלי לערעורים פסק ש'מתן יד חופשית לחברות מדיה חברתית להחליט, על כל בסיס, מי אוסף מידע משתמשים – מידע שלא נמצא בבעלות החברות – עלול להוביל ליצירת מונופולים של מידע שיפגעו בעניין הציבורי", כתב השופט וויליאם אלסופ בהחלטתו.
בין השאר, דחה השופט את טענות X שמכירת כלי גרידת מידע שקולה להונאה, שברייט דאטה הפרה חוזה עם X, וקבע שהפרה של תנאי השימוש מצד החברה הישראלית אינה שקולה להסגת גבול או הונאה. בנוסף, קבע בית המשפט כי ניסיונה של X לטעון לזכויות יוצרים על מידע המשתמשים אינו מתיישב עם החוק.
"X רוצה להשתמש במשטר תנאי השימוש שלה שעומד בניגוד לזכויות של העולם עצמו. היא מבקשת להשתלט על מידע שפתוח לכל, ולעשות שימוש בזכויות יוצרים מדירות במקום שבו אין לה זכויות שכאלו", כתב אלסופ. "בנוסף לניסיון לתת לעצמה זכויות יוצרים בפועל על מידע שמשתמשים הגדירו כפומבי, X רוצה זכויות יוצרים בפועל על תוכן שהקונגרס סירב להעניק לו הגנת זכויות יוצרים".
כן ציין השופט שהוא לא סבור ש-X מנסה להגן על פרטיות משתמשים, מכיוון שהיא "מתירה בשמחה הוצאה והעתקה של תוכן משתמשים כל עוד היא מקבלת תשלום". אף שדחה את התביעה, אלסופ התיר ל-X אפשרות לשנות את כתב התביעה שלה ולהגישו מחדש.
בינואר השנה דחה בית המשפט טענות דומות שהעלתה מטא בתביעתה נגד ברייט דאטה, ופסק בין השאר שחברה לא הפרה את תנאי השימוש של פייסבוק ואינסטגרם. בפברואר, בעקבות החלטה זו, הודיעה מטא שהיא זונחת את התביעה.