סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל אפל טים קוק בכנס המפתחים של החברה WWDC

על רקע האטה בשוק הסמארטפונים: השקת אייפון 15 צפויה ב-12 בספטמבר

החברה שדיווחה בדוח הרבעוני האחרון על ירידה של 2.4% בהיקף מכירות האייפונים מסבירה שהלקוחות בארה"ב כבר לא מוציאים את אותם הסכומים עבור מוצריה ושהשוק "נמצא בירידה בשני הרבעונים האחרונים". אייפון 15, שיושק בעוד חמישה שבועות, ינסה לשנות את התמונה

אירוע ההשקה של אייפון 15 צפוי ב-12 או ב-13 בספטמבר כפי שגורסות השמועות ובתוך כך באפל מודים לראשונה במה שהיה ברור כבר זמן רב: שוק הסמארטפונים בארה"ב סובל מהאטה משמעותית. לאחר שדיווחה על ירידה בהיקף מכירות האייפונים שלה - מה שהביא להשפעה מיידית על ערך המנייה - החברה מודיעה כעת כי "שוק הסמארטפונים נמצא בירידה במהלך שני הרבעונים האחרונים".
עובדה זו מהווה אתגר לא פשוט עבור האייפון הבא של החברה, שמבטיח להיות "המעודכן ביותר בשלוש השנים האחרונות". כשאפל מכריזה על שינויים גדולים באיפון, כפי שעשתה בכמה הזדמנויות בעבר, לרוב הפיצ'רים החדשים מוכרים את עצמם. מסך גדול יותר, עיצוב חדש, חיבור לרשת 5G - כל אלה לא ממש מצריכים קידום מכירות.
אפשר, אם כן, היה לצפות שהחידושים הצפויים באייפון 15 יביאו לציפייה דומה: אחרי הכל, דגם הפרו צפוי לכלול עיצוב המבוסס על גבולות מסך דקים בשליש, מסגרת טיטאניום שמרגישה קלה ויוקרתית, שיפורים משמעותיים במצלמה, חיבור USB-C ומעבד מהיר הרבה יותר מקודמו. ואולם, תכונות בלבד אינן מספיקות כדי לשנות התהגות צרכנית ואפל תיאלץ לעבוד קשה יותר על מנת לגרום לאנשים לפתוח ארנקים.
היקף המכירות של כל האייפונים מבית אפל ירד ברבעון החולף ב-2.4% ל-39.7 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים בוול סטריט. אמנם היו נפילות מזדמנות בשוק זה במקומות שונים בעולם ובזמנים שונים - למשל, זו שנגרמה בימי הקורונה מבעיות אספקה ושילוח - אבל האייפונים לרוב לא סבלו עד כה מירידה מתמשכת במכירות.
אפל הודתה, בין שורות הדוח האחרון, כי הלקוחות בארה"ב כבר לא מוציאים היום את אותה כמות הכסף שהם הוציאו על מכשיריה בעבר. למעשה, היקף המכירות של מוצרי אפל בארה"ב מתגמד לעומת מכירות מוצרי החברה בסין - שוק שעליו הצביע המנכ"ל טים קוק בתור "ההיילייט של הרבעון".
בתוך כך, אפל מצפה מהביצועים של שוק האייפונים לשיפור ברבעון הנוכחי, ואולי אפילו לחזרה לצמיחה. הההכנסות מהשוק, לעומת זאת, צפויות להישאר באותה רמה, כך שאפל צפויה לסבול מרבעון רביעי ברציפות של ירידה במכירות - מה שלא קרה לה מאז שנת 2001.
המבחן האמיתי של אפל יהיה רבעון החגים, לרבות התקופה שבין אוקטובר לדצמבר. אז ניתן יהיה להבין לאן נושבת הרוח שנושא עמו אייפון 15. לטובתה של אפל נמצאת העובדה שהפעם, בניגוד להשקת האייפון הקודם, לא צפויות בעיות אספקה בהמשך, כך שאם היא תתפעל את האירוע נכון, היא יכולה לשוב לצמיחה. אם לא, התוצאה עלולה להיות בעייתית אף יותר מהתסריט הרע של החברה.