סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מטא: נפטר 11 אלף עובדים ברחבי העולם - 13% מכוח האדם בחברה

סבב הקיצוצים הגדול הראשון בתולדות ענקית הטכנולוגיה יוצא לדרך. המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג במכתב לעובדים: "אני רוצה לקחת אחריות להחלטות אלו ולאיך שהגענו לכאן. אני מצטער במיוחד בעבור אלו שנפגעו". במטא ישראל סירבו להתייחס להיקף הפיטורים הצפוי בארץ

הפיטורים במטא יוצאים לדרך: ענקית הטכנולוגיה הודיעה היום בצהריים רשמית שתפטר 11 אלף עובדים, כ-13% מכוח העבודה שלה, בסבב הקיצוצים הגדול הראשון בתולדותיה. במקביל מקצצת החברה בהוצאות לא הכרחיות ומקפיאה גיוסי עובדים חדשים עד הרבעון הראשון של 2023 לכל המוקדם. במטא ישראל סירבו להתייחס להיקף הפיטורים הצפוי במרכזי החברה המקומיים, אולם לכלכליסט נודע כי מספר עובדים בחברה החלו לקבל זימונים לשימוע. כרגע לא ידוע בכמה צפויה המגמה להחריף.
"מדובר בשינויים הקשים ביותר שעשינו בהיסטוריה של מטא", אמר המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג, במכתב לעובדים שפורסם גם באתר החברה. "אני רוצה לקחת אחריות להחלטות אלו ולאיך שהגענו לכאן. אני יודע שזה קשה לכולם, ואני מצטער במיוחד בעבור אלו שנפגעו".
לפי צוקרברג, הפיטורים ההמוניים הם תוצאה של התרחבות מהירה של החברה שהחלה מגפת הקורונה והמעבר המואץ לפעילות מקוונת שהתרחש במהלך תקופת הסגרים והמגבלות. "רבים חזו שזו תהיה האצה קבועה שתמשיך גם עם סיום המגפה", כתב צוקרברג לעובדים. "גם אני ביניהם, אז קיבלתי החלטה להגדיל משמעותית את ההשקעות שלנו. למרבה הצער, זה לא מה שקרה".
לדבריו, המסחר המקוון חזר למגמות טרום-הקורונה, ובמקביל התפנית המאקרו-כלכלית, הגידול בתחרות והפגיעה ביכולת להציג פרסומות ממוקדות בגלל שינויים של אפל במערכת ההפעלה לאייפון, גרמו להכנסות מטא להיות נמוכות הרבה מהצפוי. "טעיתי, ואני מקבל את האחריות על כך", אמר צוקרברג. ככל הנראה במהלך היום צפויים עובדי החברה לקבל אימייל שיודיע להם האם הם מקוצצים או נשארים בחברה. לאלו שיפוטרו תהיה "הזדמנות לדבר עם מישהו כדי לקבל מענה לשאלות להצטרף לפגישות עדכון".
הפיטורים ישפיעו באופן שונה על מחלקות שונות. מחלקת גיוסי עובדים תספוג חלק יחסי גדול מהפיטורים, בגלל תוכנית החברה לצמצם משמעותית את מספר העובדים החדשים שיגוייס. בארה"ב, עובדים שיפוטרו יזכו לפיצויי פיטורים בגובה שכר של 16 שבועות, בתוספת שבועיים לכל שנת עבודה בחברה, מניות שמועד הזכאות להן הוא ה-15 בנובמבר, ביטוח בריאות להם ולמשפחתם לחצי שנה ושלושה חודשים של שירותי ייעוץ קרייה מספק חיצוני. עובדים שנמצאים בארה"ב עם ויזת עבודה יזכו לגישה למומחה הגירה.
לצד הקיצוצים צפויה מטא גם למקד משאבים במספר קטן יותר של אזורי צמיחה בעדיפות עליונה, ובהם מנוע גילוי מבוסס בינה מלאכותית, פלטפורמת הפרסום והחזון ארוך הטווח למטאוורס (בור כסף בלתי נדלה שההשקעות הלא מידתיות בו הן אחת הסיבות למצבה הקשה של החברה כיום).
במקביל תקצץ החברה בהוצאות עסקיות ובהן תקציבים שונים, צמצום הטבות וצמצום שטח המשרדים העולמי שלה. צוותים יעברו ארגון מחדש במטרה להגביר את היעילות. "המשמעות היא שינוי תרבותי משמעותי באופן שבו אנו פועלים", אמר צוקרברג. "לדוגמה, עם צמצום חתימת הנדל"ן שלנו נעבור לעבודה בשיטת השולחן החם בעבור עובדים שגם כך מבלים את מרבית זמנם מחוץ למשרד. נכריז על עוד שינויים לצמצום הוצאות בחודשים הקרובים".
מטא גם צפויה להקפיא את גיוסי העובדים לפחות עד סוף מרץ 2023, פרט למספר קטן של יוצאי דופן. "אני אבחן את הביצועים העסקיים שלנו, היעילות התפעולית וגורמים מאקרו-כלכליים אחרים כדי להחליט האם ובאיזו מידה לחדש את הגיוסים בשלב זה. זה יתן לנו שליטה על מבנה העלויות שלנו במקרה של המשך הירידה הכלכלית", אמר צוקרברג.