סגור
גג עמוד techtalk דסק

המרוץ אחרי AI במערכי שירות הלקוחות

עוזרי הבינה המלאכותית המתקדמים יכולים להפוך כל נציג למומחה, אבל זה קורה רק כשמשקיעים באיסוף נתונים איכותיים, במדידה נכונה ובשיפור מתמיד – תהליך שרוב הארגונים עדיין לא מיישמים, ולכן נשארים עם טכנולוגיה שלא מממשת את הפוטנציאל שלה

ביום טוב, שיחת שירות לקוחות היא כמו דיאלוג בין שני אנשים שמבינים אחד את השני. ביום רע - היא הופכת למבוך של שאלות חוזרות, המתנה מיותרת ותשובות שמפספסות את הנקודה. רובנו מכירים את התחושה: אתה מסביר את הבעיה בפעם השלישית, שומע קליקים על המקלדת בצד השני, ומבין שגם הנציג מחפש את דרכו בתוך ים של מידע לא ממוקד. וזה אם בכלל זכית במענה אנושי. אך הבעיה היא לא בנציגים. הבעיה היא במערכות שאמורות לעזור להם, אבל בפועל מעכבות אותם.
במשך שנים, הבינה המלאכותית בשירות לקוחות ניסתה לחקות את האדם, ובדרך כלל נכשלה. הצ’אט־בוטים היו מנומסים, אבל רוב הזמן לא מועילים. הגל החדש של עוזרי ה־AI משנה את המשוואה: המטרה כבר אינה להחליף את הנציג, אלא להפוך אותו לסופר־נציג. עוזר לנציגים לשאול את השאלה הנכונה, להציע ניסוח מדויק בזמן אמת, ולוודא שכל פרט מבוסס על ידע עדכני ואמין.
החוכמה האמיתית של המערכות האלו נמצאת בנתונים שמזינים אותה, ולא בקוד.
1 צפייה בגלריה
אוסנת חאג' יחיא חוקרת AI בחברת Intuit
אוסנת חאג' יחיא חוקרת AI בחברת Intuit
אוסנת חאג' יחיא
( אישור 1392)
בינה מלאכותית היא כמו שף מצוין, היא תצליח להוציא מנה משובחת רק אם תקבל את המרכיבים הנכונים. במשך שנים ניסו להאכיל את המנועים האלו בכמויות עצומות של מידע גולמי, בתקווה ש"משהו טוב" יקרה. בפועל, זה יצר הרבה רעש ומעט תועלת.
הגישה החדשה שמה את הדגש על אוצרות מדויקת של הנתונים: לאסוף רק את הקטעים שבאמת חשובים מתוך שיחות ארוכות, לנקות מהם את הרעשים והסתירות, ולהגיש אותם במבנה שמלמד את המערכת איך נראית תשובה טובה. כזו שהיא מדויקת, קצרה, וגם בטוחה לשימוש. וכשעובדים כך, לא צריך ים של מידע. גם מאגר קטן יחסית, אם הוא איכותי ומדויק, יכול להפוך את העוזר הווירטואלי לכלי חד ומותאם להקשר, שמעניק לנציג יתרון אמיתי בזמן אמת.
זה בעצם ההבדל בין עוד "מערכת חכמה" לבין כלי-עזר אמיתי. הטכנולוגיה עצמה היא רק ההתחלה. מה שקובע באמת הוא איך מאמנים אותה, איך בודקים אותה ואיך משפרים אותה כל הזמן. כשהבסיס בנוי נכון - עם נתונים מדויקים, מדדים שמתמקדים ברלוונטיות ובתועלת, ותהליך שיפור מתמשך – הטכנולוגיה תשמש ככלי שמבין את הלקוח ואת הנציג. זה לא סיפור על מכונות שבאות להחליף אנשים, אלא על שילוב בין כוח חישובי אדיר לבין היכולות האנושיות שאנחנו חייבים לשמר: הקשבה, שיפוט, ואמפתיה.
המציאות, בינתיים, נראית אחרת. רוב החברות עדיין לא שם. הן ממהרות להטמיע כלים של בינה מלאכותית כדי להצטייר כחדשניות, אבל מדלגות על העבודה האמיתית: סינון ואוצרות של נתונים, הגדרה של מדדי איכות אמיתיים, ושיפור מתמשך של המערכת. בלי זה, "העוזר החכם" נשאר בעיקר סיסמה שיווקית. דווקא עכשיו, כשהתחרות על נאמנות הלקוחות קשה מתמיד, הארגונים שישקיעו בבסיס ולא רק בזוהר הטכנולוגי – יצליחו להציע שירות שבאמת עושה את ההבדל, וגם לבנות אמון שנשאר לאורך זמן.
אוסנת חאג' יחיא היא חוקרת AI בחברת Intuit