סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דו"ח טכנולוגי
סליחה, החבילה שלך תגיע באיחור, והיא תעלה הרבה יותר

אחרי שנים ארוכות של כלכלת שפע, בעיקר בעולם המערבי, מגפת הקורונה פגעה קשות בשרשרת האספקה העולמית, כאשר אפילו ענקיות כמו אמזון ואפל התחילו לדמם. המשמעות היא זמני המתנה ארוכים יותר, ומחירים גבוהים יותר של מוצרים - מה שכבר מורגש. וזה לא הולך להשתנות עד שהמגפה תמוגר סופית. ברוכים הבאים לכלכלת מחסור


קורס מיקרו כלכלה, שיעור ראשון, דקה ראשונה. מה מלמדים? בעיית המחסור. כל קורס מיקרו כלכלה נפתח ככה, כל ספר לימוד בנושא. בהמשך מגיעים דברים מהנים כמו עקומת התמורה, עלות אלטרנטיבית שולית, הקצאת משאבים או פונקציית ייצור. אבל קודם מתחילים, תמיד, עם בעיית המחסור. יש משאבים ומקורות מוגבלים. מלמדים אותנו, וקיים מחסור ביכולת לספק צרכים. הקיום האנושי הוא התמודדות עם בעיית המחסור. אנחנו רוצים יותר, תמיד יותר, אבל תמיד נתקלים בתקרה שמגבילה את הצריכה.


אבל בשנים האחרונות, בעולם המערבי לפחות, הבעיה הזו, במובנים המידיים שלה, היתה יותר תיאורטית ממעשית. לא משנה מה רצינו, הכל היה זמין ומיד, לעתים בלי שנצטרך לצאת מהבית. אוכל, בידור, מוצרי צריכה, גאדג'טים – הכל נגיש וקיים. רק צריך לשלם, ואם חסר כסף לא נורא, אפשר לקחת הלוואה בתנאים נוחים. מחסור? זו בעיה של מדינות עניות, שאין להן מספיק כסף כדי לדאוג למזון.
מגיפת הקורונה שינתה את התחושה של רבים בנוגע למחסור. פתאום, מוצר בסיסי כמו נייר טואלט לא היה בנמצא. וככל שהמשיכה המגיפה והורגשו השלכותיה השונות, כך גדל המחסור בתחומים מסוימים. מחסור מתמשך בשבבים השפיע על ייצור ואספקה של כלי רכב, מחשבים, טאבלטים, סמארטפונים, טלוויזיות ומוצרי אלקטרוניקה שונים. וזאת, בין השאר, כתוצאה מגידול היסטרי והיסטורי בביקוש אליהם. קשיים בשרשרת האספקה ובשילוח הבינלאומי הקשו ועדיין מקשים להעביר את המוצרים המוכנים ליעדם הסופי. פתאום, אי אפשר היה לקבל כל מה שרוצים, עכשיו ומיד.
השחקניות הגדולות והחזקות ביותר, עם המשאבים, הכספים וההיערכות הטובה ביותר, הצליחו במידה רבה לחמוק מהקשיים הללו. היה להן את הכוח, הספקים, הקשרים והניסיון על מנת להבטיח שהן יקבלו משאבים, שבבים, אמצעי שילוח וכל מה שהן צריכות גם בשעה ששחקניות אחרות התקשו. אבל עכשיו, השיבושים בשרשרת האספקה מגיעים גם אליהן. וזה עולה להן מיליארדים, ומורגש היטב בדו"חות שלהן.
אפל, למשל, נחשבת לאחת החברות עם שרשרת האספקה הטובה בעולם, אם לא הטובה שבהן. לאורך המגפה, המוכנות האסטרטגית שלה אפשרה לה לעמוד בביקושים מוגברים למוצרים כמו מקים ואייפדים, גם בשעה שחברות אחרות התקשו לאתר שבבים בעבור המוצרים שלהן. אבל לא לעולם חוסן, ובדו"ח הרבעוני שלה משבוע שעבר סיפקה אפל מספרים נאים אך מאכזבים ביחס לציפיות המוקדמות.
ההכנסות אמנם עלו ב-28.8% ל-83.4 מיליארד דולר, אך האנליסטים ציפו ליותר. מיליארד דולר יותר. האשם לפספוס נמצא כנראה באייפון, שההכנסות ממכירותיו עלו אמנם ב-47% ל-36.87 מיליארד דולר, אך פספסו את תחזיות האנליסטים בכמעט 5 מיליארד דולר. והבעיה כאן היא, כנראה, לא שאף אחד לא רוצה לקנות את האייפונים החדשים. לדברי המנכ"ל טים קוק, לבעיות בשרשרת האספקה היו השפעות מוחשיות על השורה התחתונה של החברה. "היו לנו ביצועים טובים, למרות קשיים גדולים מהצפוי, שאנחנו מעריכים שעלו לנו בערך 6 מיליארד דולר", הוא אמר בראיון ל-CNBC. "הגורמים לקשיים היו מחסור כלל-תעשייתי בשבבים, שדובר עליו הרבה, ושיבושי ייצור קשורי-קורונה בדרום-מזרח אסיה".

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל אפל טים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק
(צילום: גטי )

וזה עוד לא הסוף, כי לדברי אפל השיבושים צפויים להחמיר ברבעון הנוכחי - שהוא מסורתית הרבעון המכניס והרווחי ביותר של החברה. 6 מיליארד הדולר בהכנסות מפוספסות שהחמיצה אפל ברבעון הקודם, יכולים לגדול לסכום דו-ספרתי ברבעון הנוכחי. זה לא כסף קטן, אפילו לחברה ששווה כמעט 2.5 טריליון דולר. מה שמסביר למה השוק הגיב בחריפות, ואפל איבדה את מעמדה כחברה הציבורית עם שווי השוק הגבוה בעולם לטובת מיקרוסופט – מפתחת חומרה וספקית שירותים שמרגישה את הקשיים בשרשרת האספקה רק בעקיפין, אם בכלל.
אפל היא לא ענקית הטכנולוגיה היחידה שצפויה לשפוך מיליארדים לביוב ברבעון הנוכחי. גם אמזון צפויה לספוג פגיעה בשרה התחתונה, כתוצאה משילוב של אתגרים לוגיסטיים ותעסוקתיים. "ברבעון הרביעי, אנחנו מצפים לספוג עלויות נוספות של כמה מיליארדי דולרים בפעילות הצרכנית שלנו, בשעה שאנחנו מתמודדים עם מחסור בעובדים, גידול בשכר, בעיות בשרשרת האספקה הגלובלית וגידול בעלויות השילוח", אמר לאנליסטים המנכ"ל, אנדי ג'אסי.
הקשיים הורגשו גם ברבעון שעבר, והובילו לירידה של 50.2% ברווחי החברה ל-3.16 מיליארד דולר, גם בשעה שבה ההכנסות עלו ב-15.3% ועמדו על 110.81 מיליארד דולר. אמזון כבר החלה להערך לקשיים הצפויים ברבעון הנוכחי, שכמו אצל אפל הוא לרוב החשוב ביותר של החברה, והיא מעודדת צרכנים להקדים את קניות חג המולד שלהם על מנת לרווח ככל האפשר את שרשרת האספקה. לא ברור כמה זה יעזור, והחברה צפויה להתמודד עם לחצים רציניים בחודשיים הקרובים, ובמיוחד בדצמבר.

2 צפייה בגלריה
מחסן לוגיסטי של אמזון
מחסן לוגיסטי של אמזון
מחסן לוגיסטי של אמזון
(צילום: בלומברג)

הבעיות כאן לא ייחודיות לאמזון ולאפל. כמעט כל חברה שעוסקת במוצרים פיזיים התמודדה עם הקשיים האלו בשנה האחרונה. אבל העובדה שעכשיו, כמעט שנתיים מאז פרוץ המגיפה, המחסור בשבבים וקשיי שרשרת האספקה עדיין מוחשיים, ואף מתרחבים לענקיות הטכנולוגיה שעד עתה הרגישו את השפעתם בצורה מינורית יחסית, מצביעה על כך שזה לא בליפ רגעי שהשוק יתקן במהירות, אלא בעיית עומק שעלולה ללוות אותנו עוד זמן רב.
למעשה, מזכיר התחבורה של ארה"ב, פיט בוטיג'ג', העריך השבוע שהשיבושים השונים בשרשרת האספקה לא ייעלמו עד שהמגיפה לא תדוכא באופן סופי. "יש הרבה דברים שעדיין קורים בכלכלה", הוא אמר לפוקס ניוז. "הפרעות, שיבושים, דברים בשרשרת האספקה שמשפיעים על מחירים. אלו תוצאות ישירות של המגפה. ולכן, הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות לכלכלה שלנו בטווח הקצר, ולהתמודד עם הבעיות הזמניות האלו, הוא לשים את המגיפה מאחורינו".
אבל הקורונה הוכיחה שהיא נבלה עקשנית, ולא תעלם בכזו קלות, בוודאי לא בצורה גלובלית, גם עתה כאשר כבר יש חיסונים. הקשיים בשרשרת האספקה שלוחצים אפילו את אפל ואת אמזון לא הולכים לשום מקום בטווח הקרוב.

נשלם יותר

מה המשמעות של כל זה מבחינת הצרכנים? ראשית, זמני המתנה ארוכים יותר ועיכובים בהגעת מוצרים. כשאפילו מטלית לניקוי האייפון, במחיר שערורייתי של 19 דולר (אבל לפחות המשלוח בחינם), מגיעה עם תקופת המתנה של 10 עד 12 שבועות, ברור שכולנו נצטרך בתקופה הקרובה לשנות את הציפיות שלנו ולהתמודד עם זמני המתנה ארוכים מהרגיל לא רק במוקדי השירות בטלפון.
שנית, משמעותי יותר, אם הקשיים יימשכו עוד זמן מה, בסופו של דבר זה יתבטא בעליות מחירים. אפל ואמזון אולי יספגו כמה מיליארדים אבודים ברווחים בטווח הקצר, אבל הן לא עמותות צדקה ומתישהו העלויות האלו יגולגלו על הצרכנים. חברות קטנות יותר, עם פחות מרווח בטיחות, יעשו את זה מוקדם יותר, אם לא כבר החלו לעשות את זה בפועל.
המציאות לעתיד הנראה לעין היא, בקצרה: מוצרים שיגיעו לאט יותר ויהיו יקרים יותר. מצד שני, תמיד אפשר לקנות פחות. יש שמועה שחולצה עושה עבודה מצוינת בניקוי מסך האייפון. זה חיסכון מיידי של 19 דולר.