סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה גוגל מאונטיין וויו קליפורניה
מטה גוגל במאונטיין וויו קליפורניה (צילום: איי פי)

בימ"ש פדרלי בארה"ב: גוגל שלטה באופן לא חוקי בשווקי הפרסום המקוון

חברת הטכנולוגיה עלולה להידרש למכור נכסים משמעותיים בעקבות פסיקה חדשה בתביעת הגבלים עסקיים; משרד המשפטים האמריקאי דורש מהענקית למכור את Google Ad Manager; החברה עומדת בפני אפשרות שבתי משפט יורו לה לפרק נכסים ולשנות את שיטות העסקים שלה

שופטת פדרלית בארה"ב קבע היום (ה') כי גוגל שלטה באופן בלתי חוקי בשני שווקים של טכנולוגיית פרסום מקוון, מה שמהווה מכה נוספת לענקית הטכנולוגיה בתביעת הגבלים עסקיים שהוגשה על ידי המדינה.
פסק הדין של השופטת המחוזית ליאוני ברינקמה באלכסנדריה, וירג'יניה, עשוי לאפשר לתובעים לטעון בעד פירוק מוצרי הפרסום של גוגל. משרד המשפטים האמריקאי טען כי גוגל צריכה למכור לפחות את Google Ad Manager, הכולל את שרת הפרסום למפרסמים ואת בורסת הפרסום של החברה.
גוגל נכנסה לשנת 2025 שהיא עומדת בפני האפשרות ששני בתי משפט אמריקאיים שונים יורו לה למכור נכסים, או לשנות את שיטות העסקים שלה. זאת כאשר שופט בוושינגטון יקיים משפט באפריל לגבי בקשת משרד המשפטים לגרום לגוגל למכור את דפדפן כרום, ולנקוט באמצעים אחרים כדי לסיים את השליטה שלה בחיפוש המקוון.
גוגל בחנה בעבר מכירה של בורסת הפרסום שלה כדי לפייס רגולטורים של הגבלים עסקיים באירופה, כפי שדיווח רויטרס בספטמבר.
השופטת ברינקמה פיקחה על משפט בן שלושה שבועות, שבו משרד המשפטים וקואליציה של מדינות ביקשו להראות שגוגל הוא מונופול בשווקים של שרתי פרסום למפרסמים ורשתות פרסום למפרסמים, וניסתה לשלוט בשוק של בורסות פרסום המתווכות בין קונים למוכרים.
גוגל השתמשה בטקטיקות קלאסיות של בניית מונופול על ידי חיסול מתחרים באמצעות רכישות, כבילת לקוחות לשימוש במוצריה, ושליטה באופן ביצוע העסקאות בשוק הפרסום המקוון, כך טענו התובעים במשפט.
גוגל טענה שהתיק מתמקד בעבר, כאשר החברה עדיין עבדה על הפיכת הכלים שלה לכאלה המסוגלים להתחבר למוצרי מתחרים. התובעים גם התעלמו מהתחרות מחברות טכנולוגיה כמו אמזון וקומקאסט, כאשר ההוצאה על פרסום דיגיטלי עברה לאפליקציות ולווידיאו בסטרימינג, כך טען עורך הדין של גוגל.
לי-אן מולהולנד, סגנית נשיא לענייני רגולציה בגוגל מסרה בתגובה כי "זכינו בחצי מהתיק הזה ונערער על החצי השני. בית המשפט קבע שכלי הפרסום שלנו, והרכישות שביצענו, כמו DoubleClick, לא פוגעים בתחרות. אנחנו חולקים על החלטת בית המשפט בנוגע לכלי ההפצה שלנו. למפיצים יש אפשרויות רבות והם בוחרים בגוגל בגלל שהכלים שלנו פשוטים, משתלמים ויעילים".