סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה טושיבה טוקיו יפן

טושיבה תימכר? החברה חשפה הצעה לרכישתה ב-14 מיליארד דולר

אם הרכישה שמובילה קרן ההשקעות היפנית JIP תצא לפועל, חברת הענק תיפרד מבורסת טוקיו ותהפוך לפרטית. היו"ר אקיהירו ווטאנאבה ביקש מבעלי המניות לתמוך בהצעה, טען שהיא "מעולה ליפן ולעולם כולו" והכריז: "יש לי אמון בתחייתה של טושיבה"

טושיבה הכריזה על הצעת רכש בגובה 2 טריליון ין (14 מיליארד דולר) שתהפוך אותה לחברה פרטית - זאת, כחלק מהמאמצים של ענקית האלקטורניקה והאנרגיה היפנית להיחלץ משורת השערוריות שפגעו בה בשנים האחרונות, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות AP.
מאחורי ההצעה עומדת קרן השקעות של בנקים וחברות מובילות ביפן בשם Japan Industrial Partners והמחיר עומד על 4,620 ין (32 דולר) למניה. יו"ר החברה אקיהירו ווטאנאבה ביקש מבעלי המניות לתמוך בהצעה, מכיוון שלדבריו היא האפשרות היחידה שיש לטושיבה לחזור למעמדה הקודם. "המהלך הזה עבור טושיבה הוא מעולה לא רק ליפן אלא לעולם כולו", אמר. "יש לי אמון בתחייתה של טושיבה".
החברה דיווחה גם על הפסד של 25 מיליארד ין (176 מיליון דולר) עבור שלושת החודשים שבין אפריל ליוני, ועל מכירות בגובה 704 מיליארד ין (5 מיליארד דולר) - ירידה של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, החברה לא סיפקה תחזיות לשנה כולה בטענה לחוסר ודאות בחטיבת השבבים למחשבים.
אם ההצעה תאושר, היא תעניק דחיפה משמעותית למאמצי ההתאוששות של טושיבה ותאפשר לה למחוק עצמה מהמסחר בבורסת טוקיו. יש צורך באישור של מינימום שני שלישים מבעלי המניות כדי שההצעה תעבור, אבל משקיעים זרים מחזיקים בכמות משמעותית של מניות, וחלקם כבר הביעו חוסר סיפוק מההצעה. הדירקטוריון של טושיבה אישר את ההצעה כבר במרץ ומניית החברה סגרה היום (ב') במחיר של 4,584 ין.
טושיבה, הנחשבת ליצרנית מובילה בתעשיית האנרגיה הגרעינית של יפן, נפגעה מהצונאמי שארע ב-2011 וגרם לקריסה של שלושה כורים בפוקושימה. הדימוי של טושיבה, המייצרת גם מכשירי חשמל, מחשבים, סוללות ושבבים, נפגע אף יותר בעקבות פרשת זיוף חשבונאית שנמשכה שנים ונחשפה ב-2015.
מהחברה נמסר כי ההצעה הנוכחית היא "הוגנת וסבירה", בעלת היגיון ניהולי וכוללת חברות שעמן יש לה קשרים עסקיים ותיקים, שישקיעו בה. המנכ"ל טארו שימאדה אמר כי היא תביא יציבות לחברה שבעוד שנתיים תציין 150 שנה להיווסדה. הוא קרא לבעלי העניין לתמוך בהצעה. "השווי של החברה שלנו מגיע מיצירת משהו שלא היה קיים לפני כן בעולם", אמר לעיתונאים.