סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אמזון סקאוט רובוט משלוחים רובוטים
רובוט של אמזון (צילום:Amazon)

אמזון מתכננת להגדיל את השימוש ברובוטים, "אבל הצורך בבני אדם תמיד יהיה קיים"

כיום כ-75% מהחבילות שנמסרות על ידי ענקית המסחר המקוון עוברים בשלב זה או אחר דרך מערכת רובוטית, והתכנון הוא להגדיל את ההיקף ל-100% בחמש השנים הקרובות; במקביל בחברה מקווים לספק 500 מיליון חבילות בשנה על ידי רחפנים עד סוף העשור

אמזון מגדילה את השימוש ברובוטים על רקע ההאטה בצמיחה במכירות והלחץ שמופעל על החברה לקצץ בעלויות. כיום כ-75% מהחבילות שנמסרות על ידי ענקית המסחר המקוון עוברים בשלב זה או אחר דרך מערכת רובוטית. אך לפי טיי בריידי, הטכנולוג הראשי של אמזון רובטיקס, הנתון הזה צפוי לטפס לסביבות 100% בחמש השנים הבאות. בחברה סירבו לחשוף באיזו מידה ההשקעה תסייע להוריד עלויות.
"העבודות בוודאות ישתנו, אך הצורך בבני אדם תמיד יהיה שם", אמר בריידי בריאיון ל-BBC בנוגע לחשש שהרובוטים יחליפו את בני האדם.
כיום החברה בוחנת זרוע רובוטית ענקית שיכולה להרים פריטים לפני שהם נארזים בארגזים, הישג שלפי בכירים בחברה מהווה פריצת דרך משמעותית. פיתוח נוסף הוא של מכונה שיכולה לנוע בחופשיות ברחבי המחסנים לצד העובדים האנושיים.
במקביל באמזון מתכננים להתחיל בהמשך השנה בארצות הברית במשלוחים באמצעות רחפנים. לפי החברה, הם מקווים לספק 500 מיליון חבילות בשנה על ידי רחפנים עד סוף העשור. "אני באמת חושב שמה שנעשה בחמש השנים הבאות יגמד את כל מה שעשינו בעשור האחרון", ציין ג'ו קווינליבאן, סגן נשיא לרובוטיקה, ליקוט ו-IT. "אנחנו חושבים שזה הולך לחולל מהפכה ממשית במערכת שלנו".
עם זאת, במידה מסוימת משתרכת אמזון מאחורי היריבות בכל הקשור לפיתוח רובוטי. כך למשל ענקית המסחר המקוון JD.com חשפה לפני חמש שנים מחסן המאויש על ידי ארבעה עובדים בלבד, בעוד בוולמארט כבר מפעילים מערך משלוחי רחפנים.
לדברי דוויט קלפיץ', סגן נשיא למחקר בצוות הלוגיסטיקה של גרטנר, חברות בכל רחבי שרשרת האספקה שופכות כסף על מיזמים מסוג זה, בין השאר בשל הקושי למצוא עובדים. "יש פה הרבה חדשנות", אמר.
באמזון עובדים על פרויקטי רובוטיקה כבר למעלה מעשור. כיום יש לחברה 520 רובוטים הפועלים במחסנים, יותר מכפול ממספרם ב-2019. החברה גם הטמיעה כבר כאלף זרועות רובוטיות לליקוט אריזות במחסנים בארצות הברית ובאירופה.