סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אמזון מתקשה לגייס עובדים, אז היא פונה לרובוטים

בכירים בחברה קבעו יעד שאפתני - שיפור של 25% בתפוקה של המחסנים עד 2024 תוך שימוש בלעדי באוטומציה. שימוש ברובוטים במחסנים אינו דבר חדש באמזון, אבל מה שחדש הוא שימוש ברובוטים בסביבת עבודה בשילוב עם עובדים אנושיים

אמזון עשויה למצוא את עצמה ב-2024 ללא מאגר עובדים לגיוס, כך על פי מזכר שנכתב במחקר פנימי שבוצע בשנה שעברה. על פי הדיווחים, עורכי המחקר מזהירים שאם כך יקרה - יהיה לה קשה מאוד לשמור על רמת השירות, ותוכניות הצמיחה שלה עשויות להיות בסכנה. בין הפתרונות העיקריים שמציעים החוקרים - העלאת השכר ואוטומציה מוגברת של המתקנים שלה.
הבעיה של מודל ההעסקה של אמזון היא התבססותו על מיקסום התפוקה של העובדים גם על חשבון הרווחה שלהם ותנאי העבודה. לא חסרים דיווחים ופרסומים על התנאים הקשים של עובדי הלוגיסטיקה והמחסנים שלה במשך השנים. התוצאה היא שהחברה חייבת לגייס בכל שנה חלק ניכר מעובדי הקו הראשון של המחסנים בגלל שחיקה. אבל הפתרון של העלאת שכר - הגם שהגיוני - כנראה לא יהיה הראשון שינסו. החברה עסוקה כעת בניסיון להגדיל את השימוש ברובוטים - רשמית כדי לשפר את רווחת העובדים ולצמצם את היקף הפציעות בעבודה, שתי בעיות שחוזרות ועולות בכל דיווח על תנאי העבודה אצלה.
שימוש ברובוטים במחסנים אינו דבר חדש באמזון. אבל מה שכן חדש כיום הוא שימוש של רובוטים בסביבת עבודה בשילוב עם עובדים אנושיים. בכירים בחברה כבר קבעו בשנה שעברה יעד שאפתני - שיפור של 25% בתפוקה של המחסנים עד 2024 תוך שימוש בלעדי באוטומציה. או במילים אחרות, תנו לרובוטים להחליף את העובדים האנושיים. חשוב להבין שאמזון משתמשת הרבה במערכות אוטומטיות, חלקן אפילו לניהול עובדים, כאשר יש להן אפילו סמכות לפטר אוטומטית עובד שלא עמד בתנאי ההעסקה שלו כמו למשל היעדרות בלתי מוצדקת למרות אישור רפואי.
התוצאה של המדיניות הזו היא שאמזון כיום מחזיקה בצי רובוטים במתקנים שלה, את רובם היא מפתחת ומייצרת לעצמה. אבל עד כה הרובוטים כאמור עבדו בנפרד מבני האדם, החברה לא יכלה לקחת סיכון שהרובוטים יגרמו לפציעות או שהעובדים האנושיים יפריעו להם. אבל כעת ישנו רובוט חדש - Proteus - והתפקיד שלו הוא להעביר עגלות ענק ברחבי המחסן. אמזון מתגאה שהוא יכול לנווט בצורה בטוחה גם בסביבת עובדים אנושיים. כאמור בעבר הרובוטים הופרדו, וחלקם אף פעלו בתוך כלובים מיוחדים.
בסרטון וידאו שהחברה פרסמה היא מראה כיצד הרובוט עוצר לאחר שעובד חוצה את אלומת האור הירוק שהוא מקרין מולו במהלך הנסיעה.
אבל פרוטאוס אינו היחיד. ישנו גם Cardinal, שהוא למעשה זרוע רובוטית שיכולה לתפעל חבילות של עד כ-25 ק''ג. קרדינל כנראה ייכנס לשימוש כבר בשנה הקרובה, ובחברה מתגאים שהזרוע יודעת להרים ולתפעל חבילות יחידות גם אם הן נמצאות במערום.
חשוב לומר שהחברה לא רואה ברובוטים תחליף לעובדים. "החלפת עובדים אנושיים ברובוטים היא אמירה שקרית", אמר ל"פורבס" אחד מבכירי זרוע הרובוטיקה שלה והוסיף שזה עשוי לגרום לה לפשוט את הרגל. אבל הרובוטים יכולים לסייע לעובדים האנושיים לעמוד ביעדים האגרסיביים של החברה בלי הבעיות הנלוות. מנגד, שימוש ברובוטים עשוי להגדיל את יעדי העובדים לרמה שעשויה להיות בלתי אפשרית למימוש, או לפחות לא בלי נזק משני. מנכ''ל אמזון הבטיח לאחרונה לצמצם מאוד את קצב הפציעות במחסנים, אבל בהתחשב בכך שהקצב הנוכחי כמעט כפול ממה שמקובל בתעשייה - זה אולי לא ישפר מאוד את התוצאה.