סגור
גג עמוד techtalk דסק

האם ה-AI יהרוג את כוכבי ה-IT?

הקונצנזוס החדש שנבנה סביב יכולות ה-AI, ובמיוחד סביב Agentic AI – מערכות של סוכני בינה מלאכותית שמסוגלים לבצע רצף פעולות אוטונומיות מורכבות – מעורר סימני שאלה לא פשוטים בנוגע לעתידן של חברות ענק בתעשיית שירותי ה-IT. מבט ראשון עשוי להוביל למסקנה נחרצת: אם מכונה יכולה לכתוב קוד, לנתח דאטה, להציע פתרונות ולהריץ אותם – האם באמת נזדקק לכל אותן חברות שעד כה סיפקו את השירותים הללו באופן ידני, מורכב ועתיר כוח אדם?
כדי להבין את גודל השאלה, חשוב להבין מיהן בכלל אותן חברות IT. מדובר בתעשייה המגלגלת כ-1.5 טריליון דולר בשנה ומורכבת מחברות המספקות שירותי טכנולוגיה לארגונים – כגון פיתוח, אינטגרציה, תשתיות, שירותי ענן, סייבר, תחזוקה, תמיכה טכנית, ולעיתים אף ייעוץ טכנולוגי ואסטרטגי. חלקן פועלות באופן גלובלי עם מאות אלפי עובדים – דוגמת Tata Consultancy Services (TCS), Accenture, UST, Infosys או Cognizant – וחלקן שחקניות חדשניות וממוקדות יותר, המתמחות בטכנולוגיות או בסקטורים ספציפיים. במילים פשוטות, החברות הללו בונות את התשתית שעליה פועלים ארגונים בעידן הדיגיטלי.
הופעתם של כלי AI נגישים, חכמים וזולים עשויה לאתגר את התעשייה הזאת, אבל לחסל אותה? ממש לא. מה שקורה היום דומה יותר לאבולוציה מואצת מאשר לקטסטרופה - AI לא מסמן את סופה של תעשיית ה-IT אלא את הרגע שבו עליה לעבור התפתחות מהירה אך הכרחית.
1 צפייה בגלריה
מעין שחר UST Spark
מעין שחר UST Spark
מעין שחר
(צילום: Q Elite Beauty)
רבות מהחברות בתחום נשענו בעשורים האחרונים על מודלים של "human in the loop" – ציים גדולים של עובדים המבצעים אינטגרציה, ניתוח, תחזוקה ותמיכה – כאשר ברבים מהמקרים העבודה הזו בוצעה ממרכזי פיתוח ושירות במדינות מתפתחות. אך כאשר כלים אוטונומיים יכולים לבצע חלק גדול מהעבודה הזו בצורה מדויקת, מהירה וזולה יותר, עמודי התווך של המודל העסקי כולו מתערערים, ועובדים רבים עשויים למצוא את עצמם ללא עבודה.
זהו בהחלט אתגר, אך גם הזדמנות. דווקא ככל שהיכולות של ה-AI מתקדמות, כך מתחדד התפקיד הקריטי של חברות IT. ארגונים גלובליים מתמודדים עם אתגרי מידע עצומים ולכן גם כאשר יש פתרון AI מוכן, הדרך להטמיע אותו כך שייצר ערך אמיתי רחוקה מלהיות פשוטה ואנו רואים אחוזים גבוהים של כישלונות בהטמעת פתרונות AI. האתגר הפך מטכנולוגי גרידא לכזה של אינטגרציה, רגולציה והתאמה תרבותית. את זה לא מחליפים באלגוריתם – זה דורש הבנה מעמיקה של ארגונים, ניסיון בפרויקטים ארוכי טווח, והיכולת לחבר בין עולמות, ואלה דברים שחברות ה-IT מגיעות איתם "מהבית".
בנוסף, חשוב להבין שלא כל לקוח רוצה "פתרון מדף". ישנם ארגונים – בעיקר בתחומים הנתונים תחת רגולציה כמו פיננסים, בריאות וממשל – שמעדיפים לבנות פתרונות בעצמם, בשליטה מלאה על הקניין הרוחני, על הדאטה ועל האבטחה. דווקא שם, חברות IT ימשיכו להיות חיוניות. זה לא רק עניין של העדפה, לפעמים זו ממש דרישה מחייבת של הרגולטור.
זו הסיבה שאנחנו עדים בימים אלה לתנועה בשלושה רבדים:
• חברות IT בונות פלטפורמות מבוססות AI עבור לקוחותיהן תוך שימוש ביתרון התחרותי של היכרות הארגון מקרוב.
• הן משתפות פעולה עם חברות AI צומחות שיודעות להביא לשולחן בידול משמעותי ברור.
• אנו עדים כעת לגל של רכישות אסטרטגיות מצד חברות IT – בין אם מדובר ברכישת מוצרי AI, שילוב יכולות חדשות או צירוף צוותים ייעודיים.
כמובן שעדיין מרגישים שינוי - קשה להתכחש לכך ש-AI מצמצם צורך בכוח אדם, אבל זה לא אומר שהתעשייה מתכווצת אלא שהיא משנה צורה. תפקידי פיתוח רפטטיביים פוחתים, אך הביקוש למהנדסים שיודעים לעצב ארכיטקטורה חכמה, להבין את ההקשרים העסקיים, ולעבוד בצמוד ללקוחות נמצא דווקא בעלייה. אצלנו ב-UST זיהינו את המגמה הזו בתחילת הדרך ברמה הטכנולוגית ובזו האסטרטגית. לא חיכינו שמערכות AI חדשות ייתרו את העובדים, ויצרנו להם מסלולי "Uplift": הכשרות מקצועיות, שינוי תפקידים והטמעת כלים מתקדמים, כדי שיישארו רלוונטיים גם בעידן החדש.
לסיכום, עידן ה-AI לא מסמן את סופה של תעשיית ה-IT, אלא שלב נוסף במסע ההתפתחות שלה. חברות שיבינו שהמהפכה הנוכחית מחייבת שינוי עומק במודל העסקי ובהצעת הערך ללקוח – יגלו שהשוק מציע הזדמנויות חדשות, עמוקות ומשמעותיות מתמיד. הטכנולוגיה אמנם משתנה מהר, אבל הערך האמיתי תמיד מגיע ממי שיודע לחבר בין כלים, אנשים ויעדים - וזהו בדיוק מקומה החדש של תעשיית ה-IT בשנים הקרובות.
מעין שחר היא מנכ"לית UST Spark