סגור
גג עמוד techtalk דסק

מכורים לחדשנות: יזמים סדרתיים בסייבר חוזרים למשחק

בשנה האחרונה מתפתחת מגמה של קוטביות בתעשיית הסייבר הישראלית. מחד, חברות סטארט-אפ צעירות הפעילות בקטגוריות תחרותיות וצפופות, אשר מוצאות עצמן מתקשות לגייס סבבי המשך ובוחנות אקזיטים מהירים. מאידך, חברות שמבדלות עצמן מהמתחרים בזכות טכנולוגיה יוצאת דופן או ביצועים חזקים, מצליחות לגייס סבבי המשך ולצמוח במהירות באופן עצמאי. חברות אלו לרוב מוקמות על ידי יזמים מנוסים שכבר בנו חברות מצליחות וחוזרים למגרש בכדי לבנות חברות שיכולות להשתלט על קטגוריות ולאתגר את השחקניות הוותיקות בשוק.
ב-2023, כ-30 אחוזים מחברות הסייבר החדשות הוקמו על ידי יזמי סייבר מנוסים עם היסטוריה מוכחת של בניית חברות גדולות. לאור המיתון הכלכלי של 2022, זה מפתיע שיזמים בחרו לחזור למשחק בתקופה כזו. הם כבר בנו חברות מצליחות, מכרו אותן והפכו למנהלים בחברות שרכשו את הסטארט-אפ שלהם או יועצים ומשקיעי אנג'ל במשרה מלאה. בפועל, משיחות עם יזמים סדרתיים עולה מסקנה ברורה - מדובר בתשוקה אמיתית.
יזמי סייבר מנוסים מעידים על עצמם כי הם מכורים לתחושת ההצלחה ולאתגרים המשמעותיים שבבניית חברה מצליחה. הם מונעים מאמביציה שרק גברה מאז הסטארט-אפ הראשון ומרצון עז לבנות משהו חדש כאשר, לתפיסתם, יש בסייבר עוד מקום רב לחדשנות. כעת, בתור יזמים מנוסים, יש להם את הכלים הנדרשים על מנת לבנות חברה שתשאיר חותם ותשנה מהותית את תעשיית הסקיוריטי. האמביציה היא לא רק כלכלית, אלא קשורה לצורך שלהם להשאיר את ה"legacy" שלהם בתעשייה.
1 צפייה בגלריה
עופר שרייבר שותף בכיר ב- YL Ventures
עופר שרייבר שותף בכיר ב- YL Ventures
עופר שרייבר שותף בכיר ב-YL Ventures
(צילום: אריק סולטן)
קיימת כיום מגמה של קונסולידציה בתחומי סייבר מובילים כמו Application Security ו-Data Security, לאור הרצון של חברות גדולות לשפר את תחום ההתמחות שלהן ואף להתרחב לתחומים נוספים במטרה לספק ללקוחות חבילה הוליסטית ולפתור להם מספר בעיות סקיוריטי דרך פלטפורמה אחודה, ולכן רוכשות חברות סייבר צעירות. למגמה זו מצטרפת תחושת רוויה בתחומים מסוימים בתעשיית הסייבר, והעדפה לפלטפורמת הוליסטיות שפותרות בעייה משמעותית בשוק גדול. כך עלה השנה רף הכניסה של יזמים למגרש. כמו כן, ניתן לראות שחברות רבות שנרכשו בשנה האחרונה גייסו סבבי סיד ב-2021. האתגרים הכלכליים, התחרות העזה והירידות בשוק הפכו את החברות הצעירות הללו לאטרקטיביות עבור חברות רוכשות.
הניסיון של יזמים סדרתיים מקנה להם יתרון מובהק שמאפשר להם לבדל את עצמם משחקנים גדולים בשווקים קיימים בסייבר ומסייע להם לבנות מוצר נכון יותר לשוק עם אסטרטגיית Go-to-Market מדוייקת. על מנת להתחרות ישירות מול חברות גדולות בסקטורים ותיקים יש צורך ביכולת execution כמעט מושלמת מהיום הראשון בשילוב ניתוח אסטרטגי עמוק של הקטגוריה והשחקנים המובילים בה, וליזמי סייבר מנוסים יש את מה שנדרש על מנת לעשות זאת. משקיעים כיום מעוניינים להשקיע ביזמים שכאלה, עם רעיון יוצא דופן ועם ניסיון ויכולת מוכחת להקים חברה מצליחה עם צמיחה לטווח ארוך.
יזמים בעלי ניסיון יודעים לתעדף את הזמן והמשאבים שלהם ולתת פוקוס למה שקריטי עבור הצלחת החברה. הם נכנסים לתהליך בניית חברה עם מיקוד וביטחון הנשען על הצלחות העבר.
בסופו של דבר, השוק ממשיך לדרוש פתרונות סייבר חדשניים ומשקיעים אוהבים לקחת סיכונים מושכלים. בהתחשב בנתונים אלו, אנחנו מאמינים שנראה בשנים הקרובות יותר ויותר שחקנים מנוסים חוזרים למגרש.
עופר שרייבר הוא שותף בכיר ב-YL Ventures