סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
DI-D מקצועות AI
DI-D מקצועות AI (צילום: באדיבות d-id)

מקצועות ה-AI החדשים: מהן הדרישות, מה כוללת ההכשרה וכמה מרוויחים?

מומחי LLM בשיווק, מזהי תקיפות סייבר באמצעות AI או מנהלי תפעול בינה מלאכותית: כבר היום חברות מכשירות ומניידות עובדים על מנת להטמיע ולייעל תהליכים באמצעות הטכנולוגיות החדשות אלו התפקידים שנולדים ממש עכשיו

קפיצת הענק הטכנולוגית שעשו כלי הבינה המלאכותית בשנתיים האחרונות הובילה לגל חששות והתראות מפני אובדן מיליוני משרות. דו"ח שהוכן עבור הממשל האמריקאי הזהיר כי כ-10% מהעובדים בארה"ב עלולים לאבד את עבודתם בעקבות כניסת כלי AI.
אך לצד החשש, צומחות גם הזדמנויות חדשות - מקצועות ותפקידים חדשניים המאמצים כלי בינה מלאכותית בתחומים כמו שיווק, סייבר, בריאות ואפילו במפעלי ייצור.
ארגונים בישראל ובעולם מכשירים כבר היום עובדים להטמעת הטכנולוגיות המתקדמות במוצריהם, בתהליכי העבודה ובפעילות השונה. חברות מניידות כוח אדם ומכינות את עצמן לעידן החדש של הבינה המלאכותית בו עובדים מומחים יהיו אחראים על הטמעת הטכנולוגיה במוצרים, הגנה מפני תקיפות, אוטומציה ושילוב כלי בינה מלאכותית יוצרת בתהליכים בארגון.
"הדבר היחיד היציב בשוק התעסוקה, בעיקר הטכנולוגי, הוא שהוא משתנה כל הזמן - מכאן שמי שלא שואל את עצמו איך מהפכת ה-AI משפיעה על המשרה ותחומי העיסוק שלו, מאמץ כלים חדשים ולוקח חלק בהמצאת תחום העיסוק מחדש- ימצא את עצמו בלי עיסוק.
לאורך זמן, ההתייעלות תמשיך ומשרות באזורים שלמים יצטמצמו דרמטית, כשככל שהטכנולוגיה תתקדם והזמן יעבור יהיו משרות שיבוצעו במלואן על ידי AI.
במקום לפחד מהמהפכה ולתהות מה יהיה, אני ממליץ לכולם בצעדים קטנים להתחיל להתנסות בכלים שונים ולחזק את כישורי העל שיש לנו, אליהם ה-AI יתקשה להגיע - יצירתיות, חשיבה ביקורתית, סקרנות וחשיבה מחוץ לקופסה.", אומר אבי שניר, מנכ"ל Elevetion שמתמחה בבניית אקדמיות כישורים פנים וחוץ ארגוניות במטרה לגשר על פערי ההעסקה ולקדם גיוון תעסוקתי.
מהם המקצועות החדשים שכבר קיימים בחברות בישראל, איך הן מכשירות עבורן אנשים, מהן הדרישות ומהו השכר?

Avatar Data Engineer

בחברת D-ID העוסקת בפיתוח אוואטרים וסוכני AI אינטראקטיביים נוצר תפקיד חדש בעקבות עליית האוואטרים המונפשים בתקופה האחרונה. "אצלנו בחברה הוא אחראי על קבלת קטעי וידאו של מספר דקות המכילים אדם מדבר עבורו אנו רוצים לייצר אוואטר, הכנת הדאטה וביצוע אימון מודלי AI. מדובר בתהליך הכולל מספר שלבים. ראשית, ניתוח ראשוני של הוידאו לזיהוי מאפיינים ייחודיים של האדם המצולם, כגון תנועות פה, הבעות פנים ושפת גוף. בהמשך הוא אחראי על טיפול בוידאו ופרמטרים טכניים נוספים כדי להבטיח שהפריימים (frames) וקטעי קול המופקים מהוידאו יהיו באיכות מתאימה לאימון מודלי החברה באמצעות שיטות של בינה מלאכותית (Deep Learning)", אומר טל בן חיים, AI Researcher & Team Lead בחברת D-ID.
לאחר האימון מתקבל מודל אשר משמש כדי ליצור אוואטר דיגיטלי עליו מתבצעות בדיקות רבות, כולל תיקונים ושיפורים כדי לוודא שהאוואטר אכן מדמה את האדם בוידאו המקורי אותו קיבלנו וכן שהתוצאות הן טבעיות. בשלב הזה, מתבצעת אינטגרציה של המודל המוכן על ידי צוותי התוכנה לתוך פלטפורמות החברה המאפשרות ללקוחות להכניס טקסט ואודיו, ולקבל וידאו של האוואטר המדבר כפי שהוגדר.
הכשרה: ההכשרה הפנימית לתפקיד Avatar Data Engineer כוללת היכרות עם מערכות והכלים הפנימיים של החברה, הכשרה ולימוד של מודלי הבינה מלאכותית שפותחו, ולמידת שיטות לעיבוד וידאו ואודיו. בנוסף, העובדים מקבלים הדרכה מעשית עם קטעי וידאו אמיתיים ותמיכה מחברי צוות הAI כדי להבטיח שימוש ואימון נכון של המודלים.
דרישות התפקיד: ״אנו מחפשים ניסיון והבנה מעמיקה של כלי בינה מלאכותית ולמידת מכונה. כמו גם כישורי תכנות בשפות כמו Python ויכולת אנליטית ופתרון בעיות טכניות מורכבות", אומר בן חיים.
שכר: כמקובל בשוק למקצועות הנדסת התוכנה.

Citizen Data Scientist

ב-ICL הכשירו 120 מהנדסי כימיה ואחזקה לתפקיד Citizen Data Scientist שמקנה להם את היכולת לפתח אלגוריתמקיה של בינה מלאכותית בעצמם על מנת לתמוך בייעול תהליכים ואוטומציה. אחד הכלים המרכזיים בהתייעלות הוא למנף יכולות AI על מנת לשפר תהליכי ייצור ולהפוך מפעלים בתעשייה היצרנית למפעלים חכמים.
"לפני כחמש שנים פיתחנו קורס ייעודי למהנדסים שמקנה להם יכולות לפתח אלגוריתמיקה של בינה מלאכותית וכך אנו מגדילים את היכולת לאמץ טכנוגלוגיות מתקדמות של בינה מלאכותית, לפתח אלגוריתמיקה ולשלב בפרוייקטים מורכבים מהנדסים שמובילים בתחום על מנת להכניס טכנולוגיות AI", אומר איתי נגרין, סמנכ"ל חדשנות ב-ICL. ההכשרה אורכת כשנה שמתוכה חצי שנה תיאורטית וחצי שנה פיתוח מעשי.
התפקיד: מהנדס תהלך שיודע לפתח וליישם בינה מלאכותית.
דרישות התפקיד: מהנדס תהליך שעבר הכשרה פנימית ייעודית.
שכר: "מכיוון שאנחנו רואים את תפקיד מהנדס התהליך ככזה שבתוכו מובנות היכולות של בינה מלאכותית זה לא שאם נסתכל על מהנדס שעבר או לא עבר את ההכשרה - נראה פערי שכר. בסופו של דבר מהנדס שעבר את ההכשרה יהיו לו הרבה יותר הזדמנויות", הוא אומר.

Automatic Solutions Operations & CS Manager

בחברת ורביט קיים תפקיד חדש שכולל את ניהול מחזור החיים של כל מוצרי החברה המבוססים על בינה מלאכותית. הבינה המלאכותית עצמה, והאופן שבו אנחנו מתקשרים איתה משתנים מה שהופך את התפקיד למאוד דינאמי. ההתמקדות היא בתכנון תהליכים תפעוליים, בשיתוף פעולה עם הפיתוח, וניהול הקשר עם הלקוחות כדי להניע את אימוץ המוצר.
"מאחר ומדובר בתחום חדש בהתהוות, אין סדר יום קבוע ואני נהנית מזה. בהשקת מוצרים אני מתמקדת בבקרת איכות ושימושיות תפעוליות של המוצר, בעבודה צמודה עם צוותי פיתוח, מוצר, מהנדסי תקשורת מילולית (speech engineering) וצוותי הצלחת לקוח. ימים אחרים כוללים בניית תהליכי עבודה, לימוד פנימי של הארגון על תהליכים וזרימת העבודה, כתיבת הצעות ושיטות עבודה מומלצות, ניתוח של מגמות השימוש במוצר והשינויים במוצר. אני גם מקדישה זמן לפגישות עם מנהלי לקוחות ולקוחות כדי להבין את הצרכים שלהם, כדי להעריך את התאמת המוצרים לשוק ולשרת את הלקוחות שלנו בצורה הטובה ביותר", אומרת ויטה גרינסטון הממלאת את התפקיד בחברה.
דרישות התפקיד: יכולת ליצירה וניהול שיתוף פעולה חלק בין המחלקות, כדי לייעל את תהליך אספקת המוצר לשוק והשגת שביעות רצון מצד הלקוחות. נחוצה יכולות בניהול פרויקטים טכניים, כישורי תקשורת וכישורים ארגוניים חזקים, וכדי להצטיין בתפקיד צריך להיות בעלי יכולת הסתגלות, לפעול באופן אנליטי ולפעול יצירתית לפתרון בעיות.
הכשרה: אפשר להיכנס לתפקיד גם ללא רקע מעשי בפיתוח או במקצוע טכני, אבל צריך לדעת לשחות בעולם הטכני כדי לדבר עם כל הפונקציות ולנהל אותן. "אני מאמינה שהדרישות העיקריות לתפקיד הן רצון לבצע עבודה מעשית, סקרנות כדי להבין לעומק איך דברים עובדים. צריך להרגיש נוח בהתמודדות עם מידעים מרובים ולסנתז אותם לתובנות מזוקקות ברמה גבוהה ביותר. התואר השני שלי בבלשנות משפטית, בשילוב עם ניסיון בתפעול, דילוור, דאטה סיינס בסביבת מערכות זיהוי דיבור (ASR) מכשירה אותי לתפקיד ב-Verbit", אומרת גרינסטון.
שכר: טווח השכר בין 19-26 אלף שקל בחודש, זה משתנה בהתאם לוותק, רקע המקצועי והשכלה, ועד כמה בינה מלאכותית היא מרכיב מרכזי במקום העבודה.

Generative AI Lead

בחברת הבריאות הדיגיטלית Hello Heart קיים תפקיד של Generative AI Lead שהוא תפקיד מוביל בחברה במובן שהוא מוביל פרויקטים טכנולוגיים שעוזרים להתייעלות ומעודדים חדשנות ברחבי הארגון. הוא נמצא בקשר הדוק עם מובילי המחלקות ברחבי הארגון, ממפה את הצרכים והתהליכים הפנימיים שלהם, ומבין איזה כלים קיימים בעולם, ואיזה כלים ניתן אולי לפתח כדי לייעל את העבודה שלהם באמצעות AI.
כל פרויקט נמדד באמצעות התרומה שלו ליעילות, בין אם זה חיסכון בכסף או בכוח אדם.
"ביום יום של מי שמוביל את התפקיד אצלנו הוא עושה מגוון של דברים, למשל: הטמעה של סביבת מחקר של מודלי LLM, הדרכות לאנשי ההנדסה על שימוש נכון ב-github copilot, מעורבות בפרויקטים מבוססי Gen AI במוצר ובמחקר, והובלת פרויקט אופטימיזציה למחלקת התמיכה", אומר אמיר דולב, VP Data & AI בחברה .
מה הדרישות ואיך מכשירים לזה:
"מצאנו שהפרופיל המתאים ביותר לזה הוא של איש מוצר עם רקע טכני חזק, כזה שיש לו נסיון כמפתח או אנליסט אבל גם נסיון כמנהל ומוביל תהליכים ולכן מי שגייסנו ממש לאחרונה לתפקיד הגיע מעולם הפרודקט, עם נסיון בהובלת ארגונים טכנולוגיים, ותשוקה עזה לעולמות ה-Gen AI.
מה שחשוב הוא ראייה מאד ביקורתית והבנה מערכתית של איך דברים עובדים, וסקרנות רבה לגבי העולם המתפתח של הgenerative ai. חלק גדול מהתפקיד כרוך בהתעדכנות שוטפת של ההתפתחויות בתחום, ולהבין מה רלוונטי לשילוב בתהליכים שרצים היום", הוא אומר.
שכר: במקרה של התפקיד הזה, ישנו שילוב של רקע מעולם הפרודקט כבסיס עיקרי לבין הבנה משמעותית בהובלת תהליכים טכנולוגיים, ולכן השכר הוא נגזרת של ההכשרה, הניסיון והוותק עימם מגיע המועמד.

AI Operations

בבנק ONE ZERO, נוצר בשנה האחרונה צורך בהסמכה בתחום ה-AI Operations לצד פיתוח בוט LLM ללקוחות הקצה.
"במסגרת התפקיד החדש, אנו עוסקים בטיוב וסידור המידע, הדאטה או התוכן כדי להבטיח שהמודל יוכל לגשת למידע בצורה היעילה והטובה ביותר. אנו מנטרים באופן שוטף את הביצועים של מודלי ה-AI ובוחנים את ההתראות שמציפות המערכות.
מדי יום אנו מנתחים פידבקים שהגיעו מהלקוחות שמשתמשים בכלים, מסיקים מסקנות ומבצעים התאמות כדי לוודא שהמידע שאנחנו מכניסים למודל יתאים לצרכים המתעדכנים של הלקוחות שלנו.
העשייה השוטפת שלנו מאפשרת לצוותי במחקר והפיתוח לדייק ולהתאים את תוכנית העבודה לכיוונים המתאימים", אומרת מאי ברבי, ראש צוות AI Operations בבנק.
דרישות התפקיד: הכרת כלים טכנולוגיים, יכולת למידה עצמאית, ירידה לפרטים הקטנים, יכולת מחקר ותשוקה ללמידת השינויים הטכנולוגיים המהירים שמתרחשים בתחום ה-AI.
הכשרה: "ההכשרה מתמקדת בשילוב בין ההבנה העסקית של תחום הבנקאות לבין לבין ההבנה הטכנולוגית. חשוב להכיר לעומק את תהליכי הבנק, ללמוד את המוצרים השונים ולהבין את צרכי הלקוחות. מהיבט הטכנולוגי, ההכשרה כוללת את הבנת מבנה המערכת, ההשפעות הפוטנציאליות על כל חלק בה, עקרונות Machine Learning והעבודה עם מודלי AI. השילוב הזה מאפשר לנו להבטיח פתרונות יעילים ומותאמים לדרישות העסקיות", היא אומרת.
שכר: "זה מקצוע שעוד אין בנצ'מרק בשוק ואנחנו מייצרים אותו אבל יש פוטנציאל גדול. מכיוון שיש מקום לעובדים יחסית ג'וניורים אבל עם אהבה לכלים טכנולוגיים ויכולת חשיבה ומחקר".

GenAI Threat Analysis

בחברת UPWIND הקימו את צוות ה-GenAI Threat Analysis על מנת לפתור בזמן אמת אתגר מהותי שבא לידי ביטוי בכל תקיפה דרך הענן - להבין בצורה אוטומטית את מסלול התקיפה ולעקור לצמיתות את הגורם שהוביל להיווצרותה. "הצוות המיוחד אחראי לשקף את השתלשלות האירועים מרגע היווצרות התקיפה ועד לנטרול המלא שלה, כשהוא מתעדכן בזמן אמת - במקביל להתפתחות התקיפה. יכולת זו מקנה את האפשרות לבחון את התקיפה באופן מלא ועל בסיס ניתוח מעמיק - לבחור את דרך הפעולה הנכונה עד לנטרול התקיפה וכדי להבטיח הגנה מפני תקיפות עתידיות דומות. בניגוד לתהליך חקירה ידני, השימוש החדשני ב-GenAI חוסך זמן תקיפה קריטי בו המשתמש חשוף לסכנה מהותית תות חסיכת משאבים רבים והנגשת המידע הנדרש בצורת ציר זמן גרפי ומלל אנושי", אומר לביא פרדמן, Co-Founder & SVP of Growth.
הכשרה: ההכשרה הפנימית ב-Upwind אורכת כחודש, כשמטרתה להעניק לעובד את סט הכלים ההכרחי על מנת לאפשר את המטרה המקצועית של הצוות- שפותרת בעיה מהותית בתחום אבטחת הענן. תהליך ההכשרה כולל למידת המערכות הטכנולוגיות של החברה לצד פיתוח הידע בתחום ה-AI והקניית היכולות הנדרשות לשימוש בכלי בינה מלאכותית נוספים.
דרישות התפקיד: חוקרים ואנליסטים מתחום הסייבר עם ניסיון טכנולוגי, רצוי בעלי היכרות עם תחומי הדאטה וה-AI.
שכר: השכר תלוי בניסיון הקודם של המועמד וביכולות המקצועיות שעמן הוא מגיע, ובתפקיד שהוא פועל בו במסגרת הצוות.

LLM Expert

בחברת לייטריקס קיימים שני תפקידי ג'נרטיב AI חדשים. אחד מהם, LLM Expert הוא תפקיד חדש בצוותי השיווק שמטרתו תכנון והטמעה של תהליך אוטומציה המשלב תמונה או וידאו בתוכן שיווקי. כיום זו עבודה שנעשית ידנית.
דרישות התפקיד: הבנה בשיווק, היכרות וניסיון בכלי GenAI מתקדמים בדגש על עולמות הוידאו והתוכן, יכולת למידה עצמית.
הכשרה: למידת תהליכי העבודה במטרה לזהות את התהליכים בהם נדרשת אוטומציה.
שכר: מדובר בתפקידים חדשים, שנמצאים בהתהוות אצלנו ובחברות אחרות, והשכר של כל אחד בשלב זה נגזר מוותק וניסיון שהוא מביא עמו, כמו גם התחום בו הוא משתלב והידע הייחודי שנדרש ממנו.

Creative AI Specialist

בצוותי המוצר והפיתוח, Creative AI Specialists אחראים על פיתוח סוכני AI שהם כלי אוטומציה, שמבוססים על מודלי שפה, שנועדו לבצע משימות ספציפיות בתהליכים ארגוניים שעד עתה נעשו ידנית. אנחנו נראה שהתפקיד הזה יהיה קיים ביותר ויותר חברות.
דרישות התפקיד: ידע מוקדם בכלי GenAI מתקדמים, כגון ComfyUI ו-ChatGPT. הכישורים האישיותיים והלימודיים כוללים יכולת ליזום ויכולת למידה עצמית.
ההכשרה עם תחילת התפקיד: היכרות מעמיקה עם המוצרים של לייטרקיס ותהליכי העבודה הארגוניים, על-מנת לזהות את התהליכים בהם נדרשת אוטומציה.