סגור
גג עמוד techtalk דסק

תפקידם המורכב של אנשי ונשות התקשורת בעידן הבינה המלאכותית

האם אנחנו, כחברה, מוכנים לאתגרים החדשים? שאלה משמעותית העומדת לפתחי חוקרים ומרצים רבים בתחום התקשורת והטכנולוגיה.
כולנו עדים לשינוי המשמעותי שהבינה המלאכותית מחוללת בעולם התקשורת. השאלה המרכזית העומדת בפנינו נעוצה במחקר אחרון שערכתי במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, בשיתוף עם עמיתיי גב' לירון מישקין דרזנר וד"ר יובל גוז'נסקי, בו הצגנו מודל להכשרת "אזרחים דיגיטליים" - אנשי תקשורת המשלבים מיומנות טכנית עם אחריות אתית ומודעות חברתית.
טכנולוגיה ללא אתיקה עלולה להוות סכנה חברתית, ואתיקה ללא הבנה טכנית נשארת בגדר תיאוריה מנותקת.
כוחה של הבינה המלאכותית הולך ומתעצם. על מנת להטמיע שימוש מושכל בבינה מלאכותית בחברה הישראלית, נדרשות מספר פעולות:
ראשית, יש לשלב אוריינות בינה מלאכותית בתוכניות הלימודים בכל הרמות. אוריינות זו צריכה לכלול לא רק את ה-"איך" אלא גם את ה-"מתי", ה-"למה" וההשלכות על אוכלוסיות שונות. מנגד, ניתן להשתמש בטכנולוגיה לקידום מטרות חברתיות חשובות. למשל, שימוש בבינה המלאכותית כדי ליצור טקסטים ברמה גבוהה גם כאשר זאת אינה שפת האם של הדובר/ת.
1 צפייה בגלריה
ד"ר עומר קינן מכללת ספיר
ד"ר עומר קינן מכללת ספיר
ד"ר עומר קינן
(צילום: גיא אלון, המכללה האקדמית ספיר)
שנית, המרחב התרבותי-חברתי שלנו זקוק לשיח ציבורי על ההשלכות של טכנולוגיות אלו על זהות, קהילה ומורשת תרבותית: האם בינה מלאכותית משמרת נרטיבים קיימים או מאפשרת השמעת קולות מושתקים? כיצד ליצור מסד נתונים להטמעה אשר משקף קבוצות חברתיות ותרבותיות מגוונות מבחינה אתנית, לאומית ומגדרית.
שלישית, יש צורך בקודים אתיים מותאמים לחברה הישראלית על מגוון קהילותיה. יצירת תכנים באמצעות בינה מלאכותית מציבה אתגרים ייחודיים בחברה רב-תרבותית ורגישה מבחינה פוליטית.
ולבסוף, חשוב לעודד גישה ביקורתית-יצירתית. לא לקבל את תוצרי הבינה המלאכותית כסמכות עליונה, אלא ככלי המחייב פיקוח והכוונה אנושית. המעורבות האנושית – הרגישות התרבותית, ההקשר החברתי והשיקול האתי – הם שהופכים את השימוש בטכנולוגיה למשמעותי.
חינוך לאוריינות דיגיטלית אינו רק עניין טכני אלא סוגייה הרת גורל בתחום החברתי-ערכי. פיתוח אחריות חברתית הינו מרכיב חיוני בהכשרת אנשי מקצוע, למשל אנשי תקשורת, בעידן הדיגיטלי. בעולם שבו בינה מלאכותית הופכת לשחקן מרכזי בכל ערוצי התקשורת, אנו נדרשים להבין את הטכנולוגיה ולעצב אותה לפי ערכינו וצרכינו החברתיים – להפוך הלכה למעשה מצרכנים פסיביים למעצבים אקטיביים שאחראיים של המציאות הדיגיטלית בה אנו חיים.
ד"ר עומר קינן הוא ראש מסלול תקשורת שיווקית במחלקה לתקשורת, המכללה האקדמית ספיר