סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין טים קוק מנכ"ל אפל  ו סנדר פיצ'אי סונדר פיצ'אי מנכ"ל גוגל 2
מימין טים קוק מנכ"ל אפל וסנדר פיצ'אי מנכ"ל גוגל (צילום: בלומברג)

נחשף: אפל וגוגל מעבירות לממשלות תיעודי פושים

לפי הסנטור האמריקאי רון ויידן, הנתונים כוללים גם מידע לא מוצפן כמו הוראות רקע של האפליקציה או אפילו טקסט הפוש עצמו. מידע זה יכול לחשוף פרטים אישיים ורגישים דוגמת מיקום, הרגלים, קשרים חברתיים והתקשרויות

ממשלות שונות בעולם חייבו את אפל וגוגל להעביר להן מידע מפורט על הודעות הפוש שנשלחו למשתמשי אייפון ואנדרואיד – כך חשף אתמול הסנטור הדמוקרטי רון ויידן, במכתב ששלח למחלקת המשפטים של ארה"ב. לדבריו, ממשלת ארה"ב אסרה על שתי החברות לדון בסוגיה זו בפומבי.
מדי יום, מיליוני אפליקציות שולחות למשתמשי סמארטפונים מיליארדים רבים של הודעות פוש. ההודעות, שעוברות כולן דרך השרתים והמערכות של אפל או גוגל, כוללות מידע כמו עדכונים מאתרי חדשות, הודעות מאפליקציות מסרים מידיים, הוראות ניווט, עדכוני מזג אוויר בהתאם למיקום המשתמש ועוד. במכתבו כותב הסנטור שהנתונים שמעבירות החברות כוללים מטא-מידע על הודעות הפוש (איזו אפליקציה שלחה הודעת פוש ומתי לצד חשבון האפל או הגוגל של מקבל ההודעה), ובמקרים מסוימים גם מידע לא מוצפן כמו הוראות רקע של האפליקציה או אפילו טקסט הפוש עצמו. מידע זה יכול לחשוף פרטים אישיים ורגישים דוגמת מיקום, הרגלים, קשרים חברתיים והתקשרויות.
לדברי ויידן, באביב 2022 קיבל משרדו טיפ שלפיו סוכנויות ממשליות במדינות שאינן ארה"ב דורשות מאפל ומגוגל לספק להן תיעודי פושים שמקבלים משתמשים. "הצוות שלי חקר את הטיפ בזה בשנה האחרונה, ובמהלכה היינו בקשר עם גוגל ואפל", הוא סיפר. "החברות אמרו לצוות שלי שהממשלה מגבילה פרסום מידע על נוהג זה. מכיוון שאפל וגוגל מספקות את הודעות הפוש, ממשלות יכולות לחייב אותן למסור מידע זה בחשאיות. חשוב יותר, למפתחי אפליקציות אין הרבה אפשרויות; הם חייבים להשתמש בשירותים שמספקות אפל וגוגל. כתוצאה, אפל וגוגל נמצאות בעמדה ייחודית לסייע למעקב ממשלתי".
הסנטור דורש ממשרד המשפטים לאפשר לחברות לדווח בפומבי על דרישות שהן מקבלות למידע זה, כפי שהן מדווחות על מידע אחר שמבקשות ממשלות. "אני מבקש ממשרד המשפטים לבטל או לשנות את המדיניות שמגבילה שקיפות זו", כתב.
מאפל נמסר בתגובה: "הממשל הפדרלי אסר עלינו לשתף כל מידע בנושא. עכשיו כששיטה זו נחשפה, נעדכן את דיווחי הפרטיות שלנו ונפרט בקשות כאלו". גוגל טענה, מנגד, שהיא כבר מדווחת על בקשות מסוג זה.