סגור

יומנו של סטארט-אפיסט
מחולל AI + טאצ' אנושי = העתיד

החשש שקיים בקרב בעלי מקצועות יצירתיים מפני ChatGPT ודומיו מובן מאליו, אבל ברגע שהוא יחלוף, והוא יחלוף, תגיע ההבנה שהם רק מסייעים לנו לבטא את העצמיות שלנו טוב יותר. החוכמה היא להוסיף לתוצרים שלהם עוד משהו, אישי, עם לב ונשמה

בטור הקודם שלי כתבתי על Generative AI ומהפכת היצירה האוטומטית. קיבלתי בעקבות הפרסום תגובות רבות שעסקו בשאלה איך ניתן לדעת שטרנד חדש הוא בר קיימא ולא תופעה חולפת. בשבועות שחלפו מאז נראה שהשאלה הזו הופכת פחות ופחות רלוונטית כיוון שהטכנולוגיה החדשה הזו מצליחה לעורר הדים ונתפסת על ידי רבים כאחת המהפכות הגדולות בתולדות האנושות. כמו כל טכנולוגיה חדשה שמעוררת עניין רב, לא חסרים גם חששות. אנשים חוששים בין השאר שהטכנולוגיה תחליף מקצועות קיימים ותהפוך אותם למיותרים, תייצר סטנדרט של שיח שטחי וגנרי, תחריף את הקושי להבדיל בין מידע מהימן לפייק ניוז ועוד. אני מוצא את כל החששות האלו מובנים ומוצדקים, ובהחלט מדובר בנושאים שיש להיות ערים ומודעים להם. אבל במקום לפחד מהם צריך פשוט להיערך אליהם ולראות איך ניתן לנצל את הטכנולוגיה לטובתנו תוך זהירות ומודעות להשלכות בעייתיות שלה.
השבוע השקנו בחברת פיגי את מוצר הבינה המלאכותית שלנו, שעושה שימוש בפרוטוקולים פומביים דוגמת ChatGPT ו-Stable Diffusion ובטכנולוגיה שפותחה על ידינו כדי להשלים אותם, על מנת לאפשר לאנשים לייצר בקלות ובמהירות תכנים מעוצבים בפורמט מעניין. השאלה הראשונה שהעסיקה אותנו היא האם זה נכון שאוטומציה תחליף את היוצר האנושי והתשובה שהגענו אליה היא שרק באופן חלקי. אם תבקשו מהמערכת של פיגי לייצר עבורכם מצגת בנושא כלשהו - למשל, ״פתרונות אפשריים לבעיית ההתחממות הגלובלית״, ״עצות לטיפול בחתולה פרסית״ או אפילו ״היתרונות והחסרונות של בינה מלאכותית״ - תקבלו בתוך פחות מדקה מסמך מותאם מובייל עם טקסט ותמונות שנוצרו במיוחד עבורכם. התוצאה המתקבלת יפה וגם לאחר מספר שבועות של שימוש בפלטפורמה אנחנו עדיין מתקשים להאמין שהתכנים האלו נוצרים בצורה אוטומטית. עם זאת, סביר שתרגישו שהמוצר שקיבלתם אינו מושלם ושמעבר לשינויים, לתיקונים ולתוספות שתרצו לערוך בו, עצם העובדה שהוא נוצר בלחיצת כפתור מורידה ממידת הקשר האישי שלכם אליו. משום כך אנחנו מאפשרים לכם בלחיצת כפתור נוספת, להוריד את האפליקציה שלנו, שבה ניתן להמשיך לעבד את התוצר שקיבלתם עד שיהיה מדוייק - ובעיקר עד שירגיש שלכם.
העיקרון שהנחה אותנו מבוסס על הניסיון של חברת המזון לאפייה ביתית פילסברי, שמשווקת בלילה שניתן לאפות בתנור ובתוך זמן קצר לקבל מאפים טעימים, אבל בתחילת דרכה אותם מוצרים נחלו כישלון, כיוון שהשימוש בהם היה, למרבה האירוניה, קל מדי. העוגיות היו טעימות, אבל אנשים הרגישו שלמרות שהם אפו אותן, התוצר אינו באמת יציר כפיהם, כיוון שכל מה שנדרש מהם היה להכניס ולהוציא את הבלילה מהתנור. המוצרים הפכו לפופולריים הרבה יותר כשהחברה שיכללה את המוצר ובאופן מלאכותי הפכה אותו למעט קשה יותר. הם שינו את הרכב הבלילה כך שלפני האפייה יהיה צורך לערבב לתוכה ביצה, להוסיף שתי כפיות סוכר, לערבב, לחלק באופן ידני לגושים קטנים ורק אז להכניס לתנור. סדרת הפעולות המאוד פשוטות הללו התבברה כשביל הזהב שבין קלות לבין תחושת בעלות. לאחר שביצעו אותן, הרגישו הלקוחות שהמוצר הוא הרבה יותר ״שלהם״ ואף על פי שעדיין מדובר במוצר יחסית גנרי שבו המשקל של הפעולות שביצע הלקוח יחסית נמוך, די היה בהן כדי לתת ללקוח תחושת בעלות.
בעיני, מציאת שביל הזהב הזה היא בדיוק האתגר של הטמעת טכנולוגיות שהופכות יצירה ל״קלה מדי״. אם יצרתם מסמך בפיגי סביר שהוא יהיה מעוצב, מאורגן ומנוסח היטב, אבל אין ספק שהוא ייעדר את הממד האישי. וכאן אתם נכנסים לתמונה: אתם מוזמנים למחוק, להוסיף, להחליף חלק מהתמונות והטקסטים, לשכפל חלק מהעמודים, ולהוסיף שאלונים, קבצי אודיו, אנימציות ועוד ועוד. התקווה שלנו היא שכשתלמיד בוחר להגיש עבודה לבית הספר, למשל, הוא ייעזר במערכת האוטומטית שלנו כדי לייצר את הגרסה הראשונה של העבודה, אבל אחר כך יערוך אותה, יתקן אותה, ותוך כדי התהליך יעבור חוויה לימודית משמעותית עד לקבלת תוצר שהוא שלם איתו. באותה מידה, אם מישהו רוצה לערוך מצגת לצוות שלו, לבנות פעולה לקבוצה בתנועת הנוער או לכתוב מאמר בנושא מסוים אין פסול בלהיעזר באמצעים טכנולוגיים כדי לייצר את התשתית, בתנאי שלאחר מכן מתבצעת עריכה והתאמה ידנית.
טכנולוגיית מנוע החיפוש, למשל, שהומצאה במאגרי מידע מקוונים עוד טרם המצאת האינטרנט, חוסכת לנו הרבה שעות של נבירה בספריות, חיפוש באינדקסים וקריאה, ומביאה אותנו ישר אל המידע שאנחנו מחפשים. זה בא על חשבון ההעמקה, במידה מסוימת, אבל מייעל את התהליך ומאפשר לנו לרכז את רוב האנרגיה שלנו במה שחשוב באמת - עיבוד המידע, הסקת מסקנות וניסוחן. הטכנולוגיה החדשה לוקחת את זה צעד קדימה ולא רק מאתרת מידע אלא גם מעבדת אותו ומנגישה אותו בצורה קריאה וקלה להבנה, אבל כשם שהאינטרנט ומהפכת החיפוש היוו זרז לחשיפה למידע רב יותר, כך אני מקווה שגם השימוש בבינה מלאכותית יהיה מקפצה לאנשים להביא לידי ביטוי את היצירתיות ואת שיקול הדעת שלהם לטיוב התוצרים האוטומטיים, ולא להחליפם בפתרון טכנולוגי.
אין ספק שהטמעת טכנולוגיה בחיי היומיום שלנו באה על חשבון פעולות אחרות ומכחידה במידה רבה כישורים שפותחו עד היום, כשהפעולות שהיא מחליפה נעשו בצורה ידנית. זה נכון לגבי רכבים ממונעים, מחשבון, מיקרוגל, טלפון נייד, מקלדת/מדפסת ועוד אינספור טכנולוגיות אחרות. כשהגשתי למורה שלי בכיתה י׳ עבודה מודפסת היא דרשה ממני להגיש אותה שנית בכתב יד בטענה ש״אנחנו לא רובוטים״. כיום, ברוב מוסדות החינוך הדפסת עבודות להגשה היא דרישת חובה. תהליך האימוץ של כל טכנולוגיה כרוך גם בהתגברות על החשש שהיא תחליף לחלוטין ותעלים התנהגות אנושית שיש בצדה ערכים חיוביים וכמובן שתיפול בידם של אנשים שיעשו בה שימוש זדוני ויעיל כדי לפגוע באחרים. החששות טבעיים, מובנים ובמידה מסוימת גם מוצדקים. האתגר שלנו כבני אדם הוא לא להימנע מהקידמה, אלא לעשות בה שימוש פרודוקטיבי, מוסכל ומוסרי.