סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אמזון חבילות מסחר אונליין קניות ברשת
אמזון (צילום: Amazon)

לראשונה: העמלה שאמזון גובה מהמוכרים חצתה את ה-50%

במהלך השנה החולפת גזרה ענקית הקמעונאות מכל עסקה שנערכה דרך האתר או האפליקציה שלה עמלות בשיעור כולל של 51.8%. עיקר הסכום הוא עמלת אחסנה ואחריות, וחלק ניכר ממנו הוא עמלת שירותי פרסום וקידום מכירות

אמזון מהדקת את אחיזתה בסוחרים שמוכרים מוצרים באתר שלה וגובה ממוצע של יותר מ-50% על כל מכירה. הסכומים שמשלמים המוכרים לאמזון עלו בעקביות בשש השנים האחרונות, אך זוהי הפעם הראשונה שהממוצע מגיע ליותר ממחצית סכום העסקה.
על פי מחקר של חברת מרקטפלייס פאלס, סוחר טיפוסי באמזון משלם ראשית עמלה של 8%-15% על כל עסקה, שמכונה עמלת הפניה. לזאת הוא צריך להוסיף עמלה של 20% עד 35% על מימוש העסקה, שכוללת עמלות אחסנה ואחרות, ועד 15% עבור פרסום וקידום מכירות. כך למשל אחד הסוחרים שנבדק על ידי בלומברג משלם עמלה של 112 דולר על מכירה בסך 200 דולר.
העמלה הממוצעת שגובה אמזון הגיעה ב-2022 ל-51.8% - עלייה משמעותית ביחס ל-2016, אז עמדה העמלה על 35.2%. מרקטפלייס פאלס דיווחה כי בעוד עמלת המכירה של 8%-15% נותרה ללא שינוי במשך עשור, אמזון העלתה את עמלת המימוש וכן את עמלות האחסנה. יש לציין שהתשלום על שירותי הפרסום והלוגיסטיקה של אמזון אינו מחייב, אך סוחרים רבים קונים מהחברה את השירותים הללו, שמהווים חלק הכרחי של פעילותם.
"המוכרים אינם נדרשים להשתמש בשירותי הלוגיסטיקה או הפרסום שלנו, והם משתמשים בהם רק אם הם מוסיפים ערך מוסף לעסקיהם", אמר דובר של אמזון לאתר גיזמודו, והוסיף כי מרכז המימוש של אמזון זול ב-30% בממוצע משירותי שינוע אחרים, שמוצעים על ידי צדדים שלישיים, וב-70% מאפשרויות שילוח תוך יומיים של חברות אחרות.
העלאות המחירים של אמזון לא השפיעו בצורה ניכרת על סוחריה בשנים האחרונות הודות לעלייה במספר הקונים המקוונים בעקבות מגפת הקורונה. אולם עם תום הסגרים אנשים החלו להוציא יותר כסף במקומות אחרים, ואי הוודאות הכלכלית הגלובלית הנוכחית גורמת לצרכנים להוציא את רוב שכרם על דברים חיוניים ופחות על מותרות, לרבות מוצרים שמחיריהם נמצאים בעלייה.