סגור
גג עמוד techtalk דסק
נדב לב
נדב לב (צילום: דנה פלדמן )

TechTalk
חבל על המאמץ: אוטומציה הופכת ארגונים ליעילים ונעימים יותר

למרות התקדמות הטכנולוגיה והשימוש במכונות ובאלגוריתם לביצוע משימות ידניות בכל תחומי החיים, המערכות הפנים-ארגוניות ממשיכות, במקרים רבים, לבזבז כוח אדם, שעות עבודה ובעיקר עצבים על פעולות חד-גוניות סיזיפיות. נדב לב, VP R&D בביוניק, לא מבין למה הם כל כך מתעקשים לסבול

משחר ההיסטוריה, השגרה שלנו הורכבה מעשרות פעולות ידניות וסיזיפיות שחזרו על עצמן באופן שיטתי. כיום קשה לדמיין אותנו נוסעים לבנק רק כדי לבצע העברה בנקאית או מגיעים מוקדם לשדה התעופה עבור צ'ק אין פרונטלי. תהליכי אוטומציה טכנולוגיים הפכו את החיים שלנו להרבה יותר קלים – ולא רחוק היום שבו גם פעולות שנותרו ידניות תהפוכנה גם הן לאוטומטיות ופשוטות יותר.
החדשנות שינתה באופן טבעי גם את מרחב העבודה אך בעוד שהתרגלנו לטביעות אצבע שהחליפו את הליך ההזדהות המסורבל בכניסה לבנייני המשרדים, דווקא מטלות שוטפות ופנים-ארגוניות נותרו מאחור. פעולות תכופות בכל חברה, כמו חישוב משכורות, בדיקות אבטחה, תיעוד תהליכים ותיוק מסמכים גוזלות זמן יקר ולרוב גם מעוררות תסכול ועצבים, אבל ארגונים מעדיפים שלא לבזבז זמן על הניסיון לייעל אותן. כל ארגון שיבדוק את עצמו יגלה לפחות חמישה תהליכים שגובים לא מעט אנרגיה ויכולים בקלות להפוך לאוטומטיים, ללא צורך בבן אדם שיתפעל אותם ידנית.
במבחן הזמן ראינו כיצד תפקידים שתכליתם היא לעשות את אותה הפעולה שוב ושוב הם התפקידים שלבסוף מוחלפים. אני סבור ששווה לאמץ את הלך הרוח הזה גם לתהליכי העבודה בארגונים קטנים וגדולים, ומרגע שעושים פעולה ידנית בפעם השנייה, להשקיע את הזמן והמשאבים הנדרשים למציאת פתרון אוטומטי. אוטומציה היא לא רק השקעה נקודתית ומתבקשת - היא הופכת את תהליכי העבודה לפשוטים, נעימים ומוצלחים יותר, נותנת מענה מהיר לבעיות ואפילו מסייעת לשמר את כוח האדם לאורך זמן.
ההשקעה באוטומציה עלולה להיתפס לרבים כבזבוז. פעולה כמו תיוק, שדורשת מעובד רק 10 דקות ביום, נחשבת שולית בסדר היום העמוס של ארגון, בעוד שפיתוח פתרון אוטומטי יגזול שעות ואפילו ימים של עבודה. ואולם, בהסתכלות רחבה יותר, ההשקעה מחזירה את עצמה מהר מאוד: יום עבודה של אדם אחד ייתן מענה לבזבוז הזמן של עשרות עובדים ויכול "להתקזז" תוך שבוע בלבד.
התועלת לא מסתכמת בחיסכון בזמן ובמשאבים. אותן מטלות שגרתיות שאנשים כבר עושים "על אוטומט" גם מסיתות את תשומת הלב מליבת העיסוק של החברה וכאמור, מעוררות לא פעם תסכול בקרב העובדים. רוב בני האדם לא אוהבים לעשות דברים מכניים. אנחנו מעדיפים לסמן וי על משימות מעיקות במהירות האפשרית כדי להתפנות לעשייה שמספקת אתגר אמיתי, דורשת יצירתיות וכוללת תקשורת בין-אישית. ההשקעה באוטומציה מעלימה את הפעולות הסיזיפיות מסדר היום שלנו, מדללת את העבודה הטכנית ומפנה את הזמן לעשייה שמלהיבה אותנו באמת. אי אפשר לראות באוטומציה כהליך פרודוקטיבי גרידא, שכן ארגון שמשקיע באוטומציה הוא ארגון שנעים וטוב יותר לעבוד בו.
בביוניק, לדוגמה, זיהינו שצוותי המחקר והפיתוח מקדישים זמן רב לבדיקות ידניות של עדכוני גרסת התוכנה ותלויים בפעולות ידניות לפיתוח ולפריסה של המוצר. ככל שהארגון ממשיך להתפתח ולהעניק שירותים ללקוחות חדשים, הפלטפורמה שלנו התעדכנה באופן כמעט יום-יומי והבנו שאם לא נמצא פיתרון נצטרך להקדיש יותר עובדים לתהליכים חזרתיים ומתסכלים. האוטומציה של הליכי הבדיקות אמנם דרשה היגוי, פיתוח והטמעה, אבל חסכה שעות של עבודה מתישה עבור המהנדסים ואפשרה לתעל את התפוקה שלהם לעיסוקים מרכזיים שמצעידים את הארגון קדימה.
השיח על אוטומציה מעורר לא פעם מחלוקת, כשהמקטרגים טוענים שהתהליכים הטכנולוגיים אחראיים לאובדן משרות בתעשיות שונות ולפגיעה ממושכת בפרנסה. בפועל, ההתפתחות הטכנולוגית של המאות האחרונות עשתה בדיוק את ההפך – היא יצרה תחומי עיסוק ותפקידים חדשים ושחררה ידיים עובדות אל התעשייה, באופן שהניע מוביליות חברתית מבורכת. בעידן בו אנשים מחפשים אחר מקצוע שיקנה להם תחושת משמעות והשפעה, האוטומציה מאפשרת לרבים לייצר אימפקט גדול יותר, כי עבודות מתישות, מייגעות וחסרות מעוף נותרות למכונות. מכונות ובני אנוש טובים בדברים אחרים ומשלימים זה את זה; נכון לרגע זה, טרם מצאנו מכונה שיכולה להחליף חשיבה ויצירתיות אנושית.
האוטומציה שינתה את חיינו, בבית ובמשרד; כעת הגיע הזמן שניתן לה לשנות גם את הארגון בו אנחנו עובדים. השקעה בתהליכים אלו מסייעת לחברה ולעובדים שלה להתפתח ולהתמקד בעיקר, ותנקה את שגרת היום-יום מעיסוקים מיותרים. בעוד שבניית תהליכים אוטומטיים לרוב תיקח זמן רב יותר מביצוע הפעולה עצמה, היא תהפוך משתלמת תוך זמן קצר – ובעיקר תהפוך את העובדים שלכם למאושרים יותר.
נדב לב הוא VP R&D בסטארט-אפ ביוניק