סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
Taylor Swift טיילור סוויפט
טיילור סוויפט (צילום:AFP)

ממשיכה להסתבך: חברות מוזיקה תובעות את טוויטר על הפרת זכויות

התאחדות המו"לים למוזיקה בארה"ב המייצגת אמנים כמו ריהאנה וטיילור סוויפט תובעת את פלטפורמת הרשת החברתית של אלון מאסק בדרישה לפיצויים של 250 מיליון דולר על שימוש ללא רשות בשירים. "טוויטר היא פלטפורמת המדיה החברתית היחידה שמסרבת לשלם", נטען בתביעה

קבוצה של חברות מוזיקה המייצגות אמנים כמו טיילור סוויפט וביונסה הגישה תביעה נגד טוויטר בטענה להפרת זכויות יוצרים, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
התביעה הוגשה על ידי ההתאחדות הלאומית של המו"לים למוזיקה (NMPA) בשם 17 מו"לים של מוזיקה. בהתאחדות מבקשים פיצויים בגובה 250 מיליון דולר בשל מאות אלפי הפרות זכויות שזוהו ונוגעות ל-1,700 שירים - כלומר, כ-150 אלף דולר לכל שיר.
מדובר בסרטונים שמעלים המשתמשים בטוויטר וכוללים שירים - זאת, מבלי שהחברה תשלם לאמנים על השימוש בהם. החברה, שבבעלות אלון מאסק, היא אחת מפלטפורמות המדיה החברתית היחידות שלא הגיעו להסכם רישוי על שימוש במוזיקה בשירות שלה. לעומת זאת, יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'ט וטיקטוק משלמות לאמנים בכל פעם שמשתמשים מעלים סרטונים הכוללים שירים שלהם.
"טוויטר נותרה לבדה כפלטפורמת המדיה החברתית הגדולה ביותר שמסרבת לגמרי לרישוי של מיליוני שירים בשירות שלה", מסר מנכ"ל ההתאחדות דיוויד ישראלייט. בין האמנים המיוצגים בתביעה נמנים כמה מהשמות הגדולים ביותר בתעשייה, כולל הרולינג סטונס, ליידי גאגא וריהאנה. התביעה אף מביאה כדוגמה פוסט על השיר Umbrella של ריהאנה שכולל קליפ של 2 דקות עם השיר. הפוסט הזה זכה לפי התביעה ל-221 אלף צפיות ו-15 אלף לייקים, אך כלל לא קיבל את רשות בעלי הזכויות לשיר.
התביעה הוגשה ביום רביעי בבית המשפט בטנסי, ולפיה לפני וגם אחרי שטוויטר נרכשה על ידי אלון מאסק באוקטובר ב-44 מיליארד דולר, הרוויחה הפלטפורמה מהפרות זכויות יוצרים על חשבון המוזיקאים. לפי התביעה, טוויטר הרחיבה את המודל העסקי שלה מעבר להיותה פלטפורמה לפוסטים קצרים וכיום מתחרה באגרסיביות באתרי מדיה חברתית אחרים, וחלק מכך הפכה לאתר של תכני מולטימדיה. "סרטונים עם מוזיקה הם בעלי חשיבות מרכזית", טענו בהתאחדות.
ההסכמים לרישוי מוזיקה בפלטפורמות מדיה חברתית, אפליקציות ומשחקים הפכו לאסטרטגיה חשובה עבור חברות המוזיקה המחפשות מקורות הכנסה מעבר לשירותי הסטרימינג כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק.
ב-2019 הוגשה תביעה דומה נגד יצרנית ציוד הכושר פלוטון, בדרישה לפיצויים של 300 מיליון דולר בשל מעל 2,000 הפרות זכויות יוצרים. התביעה יושבה בתחילת 2020 ונחתם הסכם זכויות בין הצדדים.
התביעה הנוכחית היא מכשול נוסף עמו תצטרך להתמודד המנכ"לית לינדה יאקרינו, שנכנסה לתפקידה רק בשבוע שעבר. החודש דווח כי טוויטר גם מסרבת לשלם את חשבונותיה לגוגל קלאוד לקראת מועד חידוש החוזה שלה.
מטוויטר לא התקבלה תגובה.