סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טוויטר
טוויטר (צילום: רויטרס)

הכיוון החדש? בוטלה חסימת חשבונו של קניה ווסט בטוויטר

אלון מאסק, שהשלים את רכישת הרשת החברתית, אמנם מסר כי בשלב זה לא מתוכננים שינויים במדיניות ניטור התכנים עד לפגישתה של מועצה מיוחדת בעניין, אך חשבונו של הראפר האנטישמי שב להיות פעיל; המיליארדר הכחיש שיש לו חלק בדבר; ג'נרל מוטורס הקפיאה את הפרסום בטוויטר, "כדי להבין מה הכיוון של הפלטפורמה תחת הבעלות החדשה"

המיליארדר אלון מאסק אמר כי לא מתוכננים בשלב זה שינויים במדיניות ניטור התכנים של טוויטר, זאת לאחר שהשלים באופן רשמי את רכישת הרשת החברתית ב-44 מיליארד דולר. "רק כדי להיות ברור לגמרי, לא ביצענו שום שינויים במדיניות ניטור התכנים של טוויטר", צייץ מאסק. ובכל זאת, בטוויטר ביטלו את חסימת חשבונו של הראפר קניה ווסט, שפרסם פוסטים אנטישמיים. מאסק הכחיש שיש לו חלק בדבר: "הם לא התייעצו איתי או עדכנו אותי", כתב ואף טען כי הסרת החסימה בוצעה לפני השלמת הרכישה על ידו שלשום (ה').



עם זאת, מוקדם יותר הוא הכריז על הקמת מועצה חדשה לניטור פוסטים. הוא גם צייץ כי "כל מי שחשבונו הושעה בגלל סיבות פעוטות ומפוקפקות ישוחרר מהכלא של טוויטר", וגם: "קומדיה היא חוקית עכשיו בטוויטר".
מאז הפך לבעל השליטה פוטרו מספר בכירים בחברה, ובהם סמנכ"ל הכספים נד סיגל ויו"ר הדירקטוריון ברט טיילור. ההערכה היתה שגם המנכ"ל פאראג אגראוול יהיה בין העוזבים, אך בינתיים התואר מנכ"ל טוויטר ממשיך להופיע בתיאור החשבון שלו.
השאלות העיקריות מתמקדות בתוכניות העתידיות של מאסק לפלטפורמה. אחד החששות הוא שמאסק יקל את החוקים המונעים פרסום שיח שנאה ומידע שגוי. לפי הודעתו של מאסק, טוויטר תקים כאמור מועצה שתכלול "נקודות מבט מגוונות במיוחד" בסוגיה זו. אך הוסיף כי "לא יתקבלו החלטות משמעותיות לגבי התכנים או החזרת חשבונות שנחסמו לפני שהמועצה תיפגש".
במקביל ג'נרל מוטורס, יצרנית המכוניות הגדולה ביותר בארצות הברית ויריבה של טסלה של מאסק, הודיעה כי היא מפסיקה באופן זמני פרסומים בתשלום בטוויטר. מהחברה נמסר כי היא "מתדיינת עם טוויטר כדי להבין מה הכיוון של הפלטפורמה תחת הבעלות החדשה".
מאסק מצדו ניסה להרגיע את המפרסמים שטוויטר לא הפכה "חופשייה לכל שטות מהגיהינום". אולם הוא כבר ציין כי הוא מעוניין בשינוי נרחב בפלטפורמה, וכי בעיניו היא צריכה לשמש כפורום לדיונים ציבוריים, ולכן בכוונתו לבטל חסימות שהוטלו על משתמשים שנויים במחלוקת, ובהם נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ.
מאסק אף ציין את השלמת הרכישה בציוץ ביום חמישי – "הציפור יצאה לחופשי", אך תיירי ברטון, נציב האיחוד האירופי האחראי על פיקוח השוק הדיגיטלי, צייץ בתגובה: "באירופה הציפור תעוף בהתאם לחוקי האיחוד האירופי", וההערכה היא כי הכוונה היתה שהרגולטורים מתכוונים לנקוט עמדה מחמירה נגד כל הקלה אפשרית במדיניות הפלטפורמה.
מנגד, דמיטרי מדבדב, לשעבר נשיא רוסיה וסגן ראש מועצת הביטחון, בירך על הגעתו של מאסק: "בהצלחה אלון מאסק בהתגברות על הטיות פוליטיות ודיקטטורה אידיאולוגית בטוויטר, ותעזוב את הסיפור הזה של סטארלינק ואוקראינה". בכך כיוון לסיוע שמושיטה חברת SpaceX של מאסק לאוקראינה, הנאבקת בפלישה הרוסית, באמצעות הנגשת שירות האינטרנט שלה במדינה.


עסקת הרכישה הושלמה ביום חמישי, לאחר חודשים של טלטלות ומאבקים משפטיים. לפי תנאי ההסכם, מאסק שילם 54.20 דולר למניה. עם זאת, האנליסט דן איבס מחברת וודבוש סקיורטיס, טוען שתג מחיר של 44 מיליארד דולר יתגלה כ"אחת מרכישות חברות הטכנולוגיה המופרזות בהיסטוריה של וול סטריט". לדבריו, החלק הקשה עוד מחכה למאסק, והוא "תיקון הנכס הבעייתי הזה".
לטוויטר יש כ-240 מיליון חשבונות יומיים פעילים. מאסק אמר מוקדם יותר החודש כי בכוונתו לפטר 75% מהעובדים. לא ברור אם האמירה הזו אכן תצא לפועל, אך לפחות נכון לעכשיו הבכירים שפוטרו יזכו לחבילת תגמולים מכובדת. סמנכ"ל הכספים העוזב סיגל צפוי להרוויח מעל 46 מיליון דולר, ואם המנכ"ל אגראוול יפוטר הוא עשוי לעזוב עם חבילת פוטנציאלית בשווי 60 מיליון דולר.