סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שביל של קבוצת לווייני סטארלינק starlink של SpaceX עוברים מעל אורוגוואי
שביל של קבוצת לווייני סטארלינק (צילום: איי אף פי)

אחרי אוקראינה - האם SpaceX של מאסק תסייע גם למפגינים באיראן?

לפי דיווח ב-CNN, הבית הלבן מנהל שיחות עם המיליארדר בנוגע להנגשת שירות האינטרנט סטארלינק גם באיראן כדי לסייע למתקוממים שם, לאחר שהמשטר במדינה השבית חלקים נרחבים מהתקשורת; במקביל מתקיים מו"מ בין מאסק לשלטונות אוקראינה בנוגע לאופן מימון השירות והמשך פעילותו

סיוע לאיראנים המתקוממים? הבית הלבן נמצא בשיחות עם המיליארדר אלון מאסק לגבי הנגשת שירות האינטרנט סטארלינק של חברת הלוויינים SpaceX שבבעלותו לאיראן, כך על פי פקידים המקורבים לנושא המצוטטים בדיווח של CNN שהתפרסם אתמול (ו').
שירות הפס הרחב עשוי לעזור לאזרחים איראנים לעקוף את הפיקוח של המשטר על הגישה לאינטרנט ולפלטפורמות מדיה חברתית מסוימות. זאת בשעה שהמדינה האסלאמית מתמודדת בימים אלה עם הפגנות המוניות שפרצו אחרי הריגתה של מהסה אמיני בת ה-22 על ידי המשטרה בחודש שעבר, לאחר שנעצרה והוכתה בטענה שלא עטתה על ראשה את כיסוי הראש באופן הנדרש. בעקבות כך פרצו הפגנות, שכוללות נשים רבות וגלויות ראש, ונשמעו קריאות לחילופי המשטר. לפי דיווחים שונים, עד כה נהרגו מעל 200 אזרחים בהפגנות מירי של כוחות הביטחון. במקביל השביתו השלטונות חלקים נרחבים מפעילות האינטרנט במדינה, כך שהשירות של מאסק עשוי לסייע לתקשורת בין המפגינים.
משרד האוצר האמריקאי אמר בחודש שעבר שניתן לייצא ציוד אינטרנט לווייני מסוים לאיראן, ורמז שהחברה אולי לא תזדקק לאישור לפעול במדינה. מאסק אמר שיפעיל את השירות בתגובה לדבריו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שפרסם ציוץ באינטרנט לפיו ארצות הברית פועלת כדי "לקדם אינטרנט חופשי באיראן ואת חופש המידע במדינה".
השירות של סטארלינק מסייע לאוקראינה הנאבקת בפלישה הרוסית, זאת אחרי ש-SpaceX שלחה מעל 20 אלף מסופים למדינה. אולם מאסק איים לפני כשבועיים לנתק את השירות למדינה בטענה שמשרד ההגנה האמריקאי לא מסייע במימון והוא מפסיד כ-20 מיליון דולר מדי חודש בשל כך. בהמשך נראה שמאסק חזר בו, לאחר שאמר: "לעזאזל עם זה, נמשיך לממן לאוקראינה את האינטרנט הלווייני". עתה מתקיימים דיונים בין הצדדים על הסדר שיאפשר את המשך השירות במדינה.
חברת SpaceX של מאסק מעוניינת לקדם את סטארלינק כחלק מהתחרות שלה מול שירותי התקשורת של חברות כמו OneWeb ואמזון.