סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ChatGpt בינה מלאכותית
לפי הפרסום, מיקרוסופט לא דיווחה לנציבות על ההשקעה (צילום: T.Schneider/Shutterstock)

ארה"ב ובריטניה בודקות: האם ההשקעה של מיקרוסופט ב-OpenAI מפרה חוקי הגבלים עסקיים

לפי דיווח בבלומברג, נציבות הסחר הפדרלי של ארה"ב (FTC) ורשות התחרות והשווקים של בריטניה (CMA) בוחנים האם ההשקעה בסך 13 מיליארד דולר של ענקית הטכנולוגיה בחברה שמאחורי ChatGPT מהווה פגיעה בתחרות

הרגולטורים של ההגבלים העסקיים בארה"ב ובריטניה החלו לבדוק את הקשר בין מיקרוסופט ל-OpenAI, והאם ההשקעה בסך 13 מיליארד דולר של ענקית הטכנולוגיה בחברה שמאחורי ChatGPT מהווה פגיעה בתחרות – כך לפי דיווח של בלומברג והודעה רשמית של הרגולטור הבריטי.
לפי הפרסום, נציבות הסחר הפדרלי של ארה"ב (FTC), החלה לבדוק האם ההשקעה של מיקרוסופט ב-OpenAI מפרה חוקי הגבלים עסקיים. לפי הדיווח, מדובר בבדיקה ראשונית, והנציבות טרם פתחה בחקירה רשמית. לדברי המקור, מיקרוסופט לא דיווחה לנציבות על ההשקעה, מכיוון ש-OpenAI מוגדרת כיישות ללא כוונת רווח ולכן אין חובה בחוק האמריקאי לדווח על השקעות כאלו, ללא קשר להיקפן. עם זאת, בכירי הנציבות מנתחים את המצב ומעריכים את האפשרויות שעומדות לפניהם.
ראשת ה-FTC, לינה קאן, כבר הביעה בעבר חששות מפגיעה אפשרית של טכנולוגיית בינה מלאכותית חדשות, ובהנחייתה החלה בעבר הנציבות בבדיקת הגנת צרכנים של OpenAI, שבוחנת האם ChatGPT עלול לסכן מידע ומוניטין של משתמשים. עתה מצטרפת לכך חקירת הגבלים עסקיים ראשונה בתחום בארה"ב.
במקביל, רשות התחרות והשווקים של בריטניה (CMA) הודיעה ביום שישי שהיא מזמינה גורמים בעלי עניין להציג את עמדתם לגבי השותפות בין מיקרוסופט ל-OpenAI, ובפרט ביחס להתפתחויות אחרונות שלתפיסת הרשות הביאו ל"מצב מיזוג".
"CMA מנטרת מקרוב את ההשפעה של שותפויות והסכמים אסטרטגיים, שיכולים להביא להחלשת התחום בפיתוח מודלי בסיס של בינה מלאכותית", נמסר בהודעת הרשות. "השותפות בין מיקרוסופט ל-OpenAI (כולל השקעה רב-שנתית בת כמה מיליארדי דולרים, שיתוף פעולה בפיתוח טכנולוגיה ואספקה בלעדית של שירותי ענן של מיקרוסופט ל-OpenAI) מייצגים מערכת יחסים קרובה ומרובת פנים בין שתי חברות עם פעילות משמעותית בפיתוח מודלי בסיס ושווקים קשורים".
הרשות ציינה גם את התהפוכות האחרונות ב-OpenAI – הדחת המייסד והמנכ"ל סם אלטמן על ידי הדירקטוריון, ולאחר מכן החזרתו לתפקיד והחלפת הדירקטוריון – שבהן שיחקה מיקרוסופט תפקיד משמעותי, ושלאורן מבקשת CMA לבדוק האם הביאו ל"מצב מיזוג" בעל "השפעה אפשרית על התחרות". "CMA תבדוק האם השותפות הביאה לרכישת שליטה – כלומר, האם כתוצאה יש לצד אחד שליטה מהותית, בפועל, של יותר מ-50% ממניות ההצבעה ביישות השנייה", הסבירה הרשות. החקירה של CMA נמצאת בשלב ראשוני, ובמרכזו איסוף מידע מגורמים בעלי עניין בנושא.