סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ו סם אלטמן
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה (מימין) ומייסד ומנכ"ל OpenAI סם אלטמן (צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

אנחת רווחה במיקרוסופט: האיחוד האירופי לא יחקור את ההשקעות שלה ב-OpenAI

נציבות האיחוד שקלה לפתוח בחקירה מחשש לפגיעה בתחרות, אך בסופו של דבר קבעה כי 13 מיליארד הדולרים שהשקיעה ענקית הטכנולוגיה בחברת ה-AI אינם מהווים השתלטות. בכך הוסר החשש שמיקרוסופט תיאלץ להיפרד מאחזקותיה בחברה

האיחוד האירופי החליט שלא לפתוח בחקירה רשמית של ההשקעות בסך 13 מיליארד דולר שביצעה מיקרוסופט ב-OpenAI, והסיר בכך את החשש שמיקרוסופט תיאלץ להיפרד מאחזקותיה בחברה – כך לפי דיווח בבלומברג.
מיקרוסופט היא מהמשקיעות המוקדמות והמשקיעה הגדולה ביותר ב-OpenAI, כאשר כבר ב-2019 השקיעה מיליארד דולר בחברה. בשנה שעברה, בעקבות ההצלחה והשיבוש של Dall-E ו-ChatGPT, ביצעה מיקרוסופט השקעת עתק בסך 10 מיליארד דולר ב-OpenAI.
ואולם, המעורבות של ענקית הטכנולוגיה בחברת הבינה המלאכותית עלתה על הכוונת רק אחרי פרשת הפיטורים והחזרה של המייסד והמנכ"ל סם אלטמן בנובמבר שעבר. מיקרוסופט שיחקה תפקיד משמעותי בפרשה, כאשר בין השאר הציע המנכ"ל סאטיה נאדלה לאלטמן לעבור לחברה ולהקים בה צוות AI משמעותי, שאמור היה לכלול את מרבית החוקרים של OpenAI, וגם הפעיל לחצים על מנת לבטל את הפיטורים. כתוצאה מכך, החליט דירקטוריון OpenAI לבטל את פיטורי אלטמן ולהשיב אותו לכס המנכ"ל. לחברה מונה דירקטוריון חדש, כאשר מיקרוסופט קיבלה מושב של משקיף ללא זכות הצבעה.
מעורבות זו של מיקרוסופט עוררה כמה רגולטורים לבחון את היקף השפעתה על OpenAI. הרגולטור בבריטניה פתח בבחינה האם בעקבות הפרשה מאזן הכוחות בין שתי החברות השתנה כך שלמיקרוסופט יש עתה יותר שליטה והשפעה מאשר OpenAI, וה-FTC ערכה בדיקה ראשונית של הסכם ההשקעה בין החברות. אולם, החשש המשמעותי ביותר הגיע מנציבות האיחוד האירופי, שאמרה בינואר שבכוונתה לבחון האם ההשקעה של מיקרוסופט ב-OpenAI שקולה למעשה לרכישה ומיזוג של החברה – מהלך שנדרש לאישור רגולטורי טרם השלמתו.
אולם עתה, אומרים מקורות לבלומברג, החליטה הנציבות שההשקעה לא מצדיקה חקירה רשמית, שכן היא לא מהווה השתלטות ומיקרוסופט לא שולטת בכיוון האסטרטגי של OpenAI. אף שהנציבות נוטה לאשר בקשות מיזוג ורכישה שמגיעות אליה, היא גם לא חוששת לחסום מיזוגים שכאלו אם הצדדים לא הצליחו להרגיע את חששותיה לגבי פגיעה בתחרות. ההחלטה, לפיכך, מסירה איום אמיתי מפגיעה מהותית באסטרטגיית ה-AI של מיקרוסופט.
מיקרוסופט לא הגיבה ישירות לדיווח, והפנתה את בלומברג להצהרה קודמת של החברה, שלפיה השותפות עם OpenAI "מעודדת חדשנות ותחרות בבינה מלאכותית, תוך שימור העצמאות של שתי החברות". מנציבות האיחוד נמסר: "על מנת לבחון חשש לפגיעה בתחרות, צריך קודם לקבוע שהיה שינוי בשליטה על בסיס קבוע".