סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ChatGPT צ'ט בינה מלאכותית OpenAI מיקרוסופט
ChatGPT (צילום: שאטרסטוק)

אחרי בריטניה: גם האיחוד האירופי בודק ההשקעה של מיקרוסופט ב-OpenAI

הנציבות האירופית החלה לאסוף מידע במטרה להחליט האם שיתוף הפעולה בין ענקית התוכנה לחברת הבינה המלאכותית מהווה עילה לפתיחה בחקירה רשמית - בשל חשש מפגיעה בתחרות; בחודש שעבר החלה בריטניה בחקירת הנושא

הנציבות האירופית הודיעה היום כי היא שוקלת לפתוח חקירה לגבי הקשר בין מיקרוסופט ו-OpenAI וההשפעה של מערכת היחסים בין השתיים על התחרות. בריטניה פתחה בחקירה דומה בחודש שעבר.
בנציבות הודיעו היום כי החלו לבקש מידע מגורמים הרלבנטיים לתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, בעיקר על רקע חוקי התחרות המקומיים. "הנציבות האירופית בוחנת אם ההשקעה של מיקרוסופט ב-OpenAI עשויה להיות נושא לחקירה במסגרת תקנות המיזוג של האיחוד האירופי", הודיעה הנציבות.
"אנו מזמינים עסקים ומומחים לספר לנו על בעיות תחרותיות שהם עלולים לזהות בתעשיות הללו, תוך מעקב צמוד אחר שותפויות בינה מלאכותית, כדי להבטיח שהן אינן מעוותות יתר על המידה את דינמיקת השוק", אמרה ראשת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר. היא צפויה להגיע לעמק הסיליקון בשבוע הבא לסדרת פגישות עם בכירי תעשייה.
בבריטניה בוחנים אם הקשר העסקי בין מיקרוסופט ו-OpenAI שכולל השקעות של מעל ל-13 מיליארד דולר, הוא למעשה מיזוג. שתי החברות ענו בתגובה לחקירה כי הן פועלות באופן עצמאי. למיקרוסופט יש משקיף בדירקטוריון OpenAI ללא זכות הצבעה, כיסא אותו קיבלה אחרי שדירקטוריון OpenAI החליט לפטר במפתיע את מנכ"ל החברה סם אלטמן, רק כדי להחזיר אותו ולהתפטר ברובו. מיקרוסופט הייתה כוח שדחף להחזרתו של אלטמן לתפקידו.
OpenAI, מפתחת הצ'טבוט ChatGPT, היא אחת חברות הבינה המלאכותית הצומחות ביותר בשוק. מיקרוסופט עצמה, בעלת יכולות משמעותיות בתחום, כבר שילבה את מוצרי OpenAI במוצריה שלה, לרבות מנוע החיפוש בינג. ברשות התחרות בנציבות האירופית וגם הרגולטור הבריטי, רוצים לבחון אם מערכת יחסים זו משפיעה באופן שלילי על התחרות העזה בתחום. בשנה החולפת עשרות מיליארדי דולרים הושקעו בחברות בינה מלאכותית, בין היתר בשל הצלחתה של OpenAI בהשקת מוצרים פופולריים וחדשניים בתחום.
החקירה של שני הרגולטורים ראשונית, ותכליתה קודם כל לזהות אם קיימת עילה מספקת לחקירה רחבת היקף. אם כי זוהי חקירה מורכבת למדי בשל המבנה התאגידי יוצא הדופן של OpenAI של חברה למטרות רווח מוגבל, שבו מיקרוסופט כאמור לא מחזיקה בכוח הצבעה בדירקטוריון, וגם לא מחזיקה במניות החברה-האם, שהיא חברה לתועלת הציבור. עם זאת הבלעדיות שבה מחזיקה מיקרוסופט לגישה של מוצרי OpenAI, לצד היותה שחקנית דומיננטית בין כה וכה בתחום, העלו שאלות בקרב הרגולטורים. בנציבות האירופית ציינו כי הם "בודקים כמה מההסכמים שנחתמו בין שחקני שוק דיגיטליים גדולים ומפתחים וספקים של בינה מלאכותית" וציינו באופן ספציפי כי הם צפויים לחקור את טיב העסקאות בין מיקרוסופט ל-OpenAI. עוד הוסיפו כי הם "חוקרים את ההשפעה של שותפויות אלה על הדינמיקה בשוק".