רק 30% מהעסקים בישראל משתמשים ב-AI; שליש בלבד מהעובדים בעולם עברו הכשרה לכך
שני סקרים חדשים מראים כי למרות ההבטחה הגדולה, ארגונים עדיין לא שם בכל הנוגע לשימוש ב-AI. בישראל, רק 11% מהמעסיקים מכשירים את העובדים בכלי בינה מלאכותית; בעולם, כמעט 40% טוענים שאין להם בכלל גישה לכלים ה-AI המתאימים
למרות ההבטחה הגדולה, כלי ה-AI החדשים שנוצרים בקצב מסחרר ועל אף שהבינה המלאכותית הפכה לחלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי והטכנולוגי, בעצם, ביומיום, השימוש ב-AI בעבודה עדיין מצומצם. שני מחקרים חדשים מראים שרוב העובדים אינם משתמשים בכלי AI, ושמעט מאוד מעסיקים תומכים ומכשירים את עובדיהם לשימוש בטכנולוגיה החדשה.
סקר חדש של AllJobs מראה כי רק 30% מהמעסיקים עושים שימוש בכלי AI, ורק 11% מהם מעניקים לעובדים הכשרה מסודרת - נתונים שממקמים את ישראל הרחק מאחורי מדינות מובילות בשיעור האימוץ כמו הודו, ספרד, בריטניה וארה"ב.
על פי הסקר, שנערך בקרב כ־500 עובדים מכלל הארץ, השימוש ב-AI בעבודה אמנם עלה לעומת השנה שעברה (21%), אך הוא עדיין איטי – בעיקר כשמדובר בשימוש משמעותי ולא רק נקודתי. כאשר כן נעשה שימוש בכלים, 94% מהמשיבים דיווחו על שיפור בפרודוקטיביות. ועדיין, הרוב המכריע מהעובדים לומדים את התחום לבד, דרך ניסוי וטעייה או קריאה באינטרנט – ולא במסגרת ההכשרה המקצועית שמספק הארגון.
פער דומה עולה גם ממחקר עולמי עדכני של BCG, שבחן למעלה מ-10,000 עובדים ב־11 מדינות. לפי הדו"ח, רק 36% מהעובדים בעולם מדווחים כי קיבלו הכשרה מספקת לשימוש ב-AI, ו-37% כלל לא קיבלו גישה לכלים הרלוונטיים.
הנתונים של BCG מראים גם כי עומק ואיכות ההכשרה משפיעים ישירות על רמת האימוץ של AI . כך, 79% מהעובדים שקיבלו למעלה מ-5 שעות הכשרה הפכו למשתמשים קבועים, לעומת 18% מהעובדים שלא עברו הכשרה כלל. הדרכה פרונטלית אגב, מעלה את שיעור המשתמשים מ-70% ל-84%.
בישראל, לפי הסקר של AllJobs רק 11% מספקים הכשרה מספקת לעובדים בנושא AI. מחצית ציינו שהם לומדים באופן עצמאי ותוך התנסות עם הכלים. 25% נוספים ציינו שהם מכשירים את עצמם דרך קריאה של מאמרים, בלוגים או פרסומים שונים בנושא. 18% לוקחים קורסים וסדנאות ייעודיות בנושא ו-35% העידו שאינם עושים דבר בשביל ללמוד יותר ממה שהם יודעים כעת.
ממוצע אימוץ כלי ה-AI העולמי עומד על 72% לפי BCG. בישראל, כאמור, השימוש ב-AI במקומות עבודה עומד על 30% אבל לפי הסקר של AllJobs שיעור האימוץ בקרב האוכלוסיה בישראל עומד על 65% לעומת 47% בסקר קודם. ומה עושים הישראלים עם AI? כשליש מתייעצים בנושא זוגיות, 46% בריאות, 44% כלכלה, 34% קריירה, 31% בריאות הנפש ותמיכה רגשית.
"אנחנו עדים לשינוי תודעתי ופרקטי עמוק – העובדים בישראל לא רק מכירים את כלי ה-AI, אלא גם משלבים אותם יותר ויותר בחייהם האישיים והמקצועיים. הבינה המלאכותית כבר אינה מילה מפחידה אלא הופכת לכלי יומיומי. עם זאת, למרות שהשוק מזהה את הפוטנציאל לשיפור פרודוקטיביות, היישום בפועל בעסקים עדיין חלקי. הנתונים מצביעים על כך שהארגונים מפספסים הזדמנות מהותית לייעול תהליכים", אומרת ליאת בן תורה שושן, סמנכ"לית תחום ניהול קריירה והשמה בAllJobs.
הפספוס של ארגונים הן באימוץ כלי AI והן בהכשרת עובדים לשימוש בהם – עולה להם כסף. לפי AllJobs , כאמור, מתוך העובדים שאימצו AI בעבודה - 94%, ציינו שזה משפר את הפרודוקטיביות שלהם; 68% ציינו שיפור רב ועוד 26% ציינו שיפור חלקי. רק 6% ציינו שאין לזה השפעה כלל על התפוקה שלהם בעבודה.
התוצאות של מחקר BCG דומות, כאשר 55% מהעובדים בחברות שמעצבות מחדש תהליכי עבודה עם בינה מלאכותית מעידים כי הם חוסכים יותר משעה ביום בזכות AI.
אחת המסקנות הבולטות מדוח BCG היא הפער המהותי בין הנהלות לעובדים. בעוד ש-85% מהמנהלים משתמשים ב-AI, רק 51% מהעובדים עושים זאת. ב-AllJobs מצאו פער דומה גם בישראל: רוב השימוש ב-AI נעשה כיום על ידי העובדים עצמם לצרכים אישיים (54%), בעוד שבמסגרת העבודה מדובר בשיעור נמוך בהרבה (רק 9% מהמשיבים ציינו שימוש מקצועי בלבד).
מעבר לכך, התמיכה של ההנהלות עצמה באימוץ AI היא קריטית: לפי BCG, רוב העובדים (82%) מהעובדים שקיבלו ליווי והדרכה מהמנהלים הישירים משתמשים כיום ב-AI בקביעות, לעומת 41% בלבד מאלה שלא קיבלו תמיכה. גם תחושת הביטחון התעסוקתי עולה בהתאם - אך כאשר התמיכה נעדרת, הפחד מאובדן מקום העבודה גובר. 41% מהמשיבים העולמיים חוששים שמקום עבודתם ייעלם בעשור הקרוב, והשיעור הזה מזנק ל-46% בקרב עובדים בארגונים שבהם נעשה שימוש מעמיק ב-AI לעיצוב מחדש של תהליכים.
"המעבר מאימוץ הבינה המלאכותית ליצירת השפעה אמיתית מחייב שינוי עמוק באופן שבו אנשים ומכונות פועלים יחד. ארגונים נדרשים שלא להמעיט בערכה של ההכשרה ולהשאיר זאת בידיי העובדים, ולהשקיע משאבים, זמן ותמיכה ניכרת ועקבית מצד ההנהלה. הם צריכים לעקוב אחר הערך שנוצר מהשימוש ב-AI באמצעות מדדים כמו שיפור בפרודוקטיביות, איכות העבודה ושביעות הרצון של העובדים. בנוסף, מומלץ לערוך ניסויים מבוקרים עם סוכני AI - במטרה להאיץ את עקומת הלמידה הארגונית, לזהות את מידת האימפקט ולנטר את הסיכונים, בין היתר באמצעות מבחנים שיטתיים", אומר אסף אליקים, מנכ"ל BCG ישראל.
למרות ההבטחה הגדולה בשימוש בסוכני AI, בפועל רק 13% מהחברות שילבו אותם בצורה מלאה בתהליכי העבודה השוטפים, כך עולה מתוך המחקר של BCG. יותר ממחצית מהמשיבים דיווחו כי בארגונים סוכני AI נמצאים בשלבי ניסוי בלבד או בפיילוטים, ו-31% מהחברות עדיין לא החלו ליישם אותם.
יותר מכך, נראה שמרבים העובדים (שני שליש) לא לגמרי מבינים לעומק מהם סוכני AI. הם מזהים את הפוטנציאל של סוכני AI לשנים הקרובות וסבורים שהם יהיו חשובים, אך רובם אינם מבינים לעומק במה מדובר.





























