סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
מלחמות הרובוטים: אחרי תע"א, גם לאלביט יש רכב לא מאויש חדש

חושפת ביחד עם Roboteam הישראלית כלי רכב רובוטי שיכול לסייר לבד בעורף האויב ולשגר רחפנים או טילים. המחיר: מ-150 אלף דולר

12 שנה אחרי שאלעד לוי הקים את "רובוטים" (Roboteam) בדירה של סבתו, מציגה יצרנית הכלים הרובוטיים הישראלית את "רוק" (Rook), הרובוט הגדול ביותר שפיתחה: רכב 6X6 במשקל 1.2 טון, שיכול לשאת משקל דומה, Rook.


הרוק יכול לנסוע לצד חיילים כשהוא נושא מטען, להביא אספקה לכוחות בשטח, לפנות פצועים באזורים מסוכנים מבלי לסכן כוחות נוספים, או לסייר לבדו באזורים מסוכנים באמצעות היכולות האוטונומיות שלו, כשהוא מצויד במערכי מודיעין ומשגר רחפנים שמייצרת אלביט. ניתן גם לחמש אותו במקלע או בטילים ויש לו כושר פעולה עצמאי של 8 שעות במהירות 30 קמ"ש. הוא יוצג לראשונה השבוע בתערוכה ביטחונית בהולנד. מחירו: בין 150 ל-300 אלף דולר.

2 צפייה בגלריה
רובוט רוק של אלביט מערכות 2
רובוט רוק של אלביט מערכות 2
כלי הרכב הרובוטי רוק
(אלביט מערכות)

רובוטים, שאלביט מערכות מחזיקה 25% ממניותיה, מכרה עד היום מאות רובוטים לצה"ל, לזרועות צבא ארה"ב ולצבאות בריטניה וצרפת. בין השאר סיפקה לצה"ל רובוט זעיר במשקל 2.5 ק"ג שנוסע על שרשראות ויכול לפרוץ ראשון לבתים ולחללים תת קרקעיים ולהעביר מודיעין לאחור. רבוט נוסף הוא הרונ"י, רובוט נישא בידי חייל, שיכול לשאת מטען בן כמה ק"ג, לסייר או להישלח למשימות התאבדות כשהוא נושא מטענים.
"רוב הלקוחות שלנו מחמשים את הרובוטים שלהם", אמר המייסד לוי, המשמש גם מנכ"ל החברה. "זה רק עניין של זמן עד שהכלים האלה יתחילו להילחם לבד".
רובוטים מעסיקה 40 איש כשהמחקר והפיתוח מתבצעים בישראל והייצור בארה"ב, מה שמקל על צה"ל לרכוש את הרובוטים שלה מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. היא מוכרת מאות רובוטים בשנה ורושמת הכנסות של עשרות מיליוני דולרים.

2 צפייה בגלריה
רובוט רוק של אלביט מערכות
רובוט רוק של אלביט מערכות
(אלביט מערכות)
צמיגי טוויל של מישלן שאינם דורשים ניפוח ואינם פגיעים לתקרים מסייעים לעבירות של הרוק, שמצויד במצלמות ובמכ"ם לייזר (ליידאר) כדי להתמצא בשטח ולבחור לעצמו נתיב התקדמות בטוח.
אלביט ורובוטים הן לא התעשיות היחידות בארץ שמסתערות על השוק הזה. הרוק צפוי להתמודד מול הרקס החדש של התעשייה האווירית, במכרז הבריטי לרכישת 1,000 כלים רובוטיים. התעשייה האווירית הסבה את המפעל הוותיק שלה בבאר שבע למפעל רכבי שטח מאוישים ולא מאוישים.
"אחרי שמלט"ים הפכו לכלי מרכזי בחילות אוויר, גם כוחות יבשה מתחילים לקלוט רובוטים בכמויות משמעותיות, לא רק בתפקידים קלאסיים של סילוק פצצות ומטענים", אומר לוי. "הרגישות לחיי אדם גוברת ועימה הרצון להפחית סיכון ללוחמים. ובנוסף יש מחסור בלוחמים, ורצון להפוך כמה שיותר משימות ללא מאוישות".