הדילמה הניהולית של עידן האייג'נטים
ב-25 שנותיי בחזית הטכנולוגיה, ראיתי מהפכות רבות כמו הדוט.קום, המובייל, והקלאוד. לכן אני יכול להעיד ששום דבר לא מתקרב למהפכה שאנחנו חווים עכשיו. הבינה המלאכותית היוצרת שפרצה לחיינו לפני פחות משלוש שנים היתה רק הקדימון לעידן האייג'נטים - אותם סוכני בינה מלאכותית אוטונומית המבצעת משימות מורכבות בעולם האמיתי, תמורה מהותית שעשויה לשנות לחלוטין את המבנה הארגוני ואת תפקידם של עובדים בחברות טכנולוגיות, כי בניגוד למהפכות קודמות שהתמקדו בטכנולוגיה או בכלים, מהפכת הסוכנים משנה את מהות העבודה עצמה, והיא רק בחיתוליה.
אני שואל - האם ארגונים מוכנים לעולם שבו העובדים מפסיקים להיות המבצעים והופכים למנצחים על תזמורת סוכנים? איך נמדוד ביצועי עובדים כאשר הביצוע עובר לידי הסוכנים? ומה תהיה תרומתו הייחודית של המנהל האנושי?
כבר בימים אלה אנחנו מפעילים סוכנים בחלקים שונים של הארגון שמצליחים לבצע במהירות אנליזות מורכבות של דאטה שפעם לקחו ימים. הם מזהים קוד פגום ומציעים תיקונים. הם מתקשרים בינהם ומגיעים לפתרונות באופן אינקרמנטלי ויודעים להשתמש בכלים על מנת לתקשר עם העולם האמיתי או הוירטואלי, ממש כמו צוות אנושי מיומן. זה מדהים ומטלטל בעת ובעונה אחת.
התובנה החשובה ביותר שרכשנו היא שהטמעת AI היא לא עוד פרויקט טכנולוגי, אלא מסע טרנספורמציה ארגוני. היא מחייבת אותנו לחשוב מחדש על מבנים, תפקידים ותהליכים שהיו מובנים מאליהם.
בשלב הראשון, ההתמודדות הניהולית עם מהפכה זו מחייבת פעולה משני כיוונים. מלמעלה: תמיכת הנהלה, הקצאת משאבים ושרטוט מסגרת עבודה ברורה; ומלמטה,זיהוי יוזמות והובלת שינוי מהשטח מתוך הצוותים השונים. בנוסף יש להתמודד עם התגובות לשינוי שמתחלקות בקרב מנהלים לשלושה סוגים: אלו החוששים מהטכנולוגיה, אלו המהססים לכפות שינוי, ואלו שמחפשים כלי מושלם ולא כלים שיעשו עבודה טובה מהעובד הממוצע שלהם. הארגון צריך להבחין בדינמיקה הזו, ולהוביל תהליך מוסדר שנותן מענה למגוון התגובות האנושיות לשינוי, כדי לאפשר תנאים נוחים להטמעת השינוי. זה דורש בראש ובראשונה שיתוף עבודה רחב. בנטורל אינטליג'נס בחרנו בתהליך מובנה: גיבוש צוות חוצה-ארגון עם חיבור ישיר להנהלה, מיפוי מקצועות ופתרונות אפשריים, תוכנית הדרכה הדרגתית - הדרכות כלליות על השימוש ואז הדרכות ספיציפיות לכל מקצוע. צוות המשימה שגיבשנו מזהה הזדמנויות, מגדיר תהליכי עבודה, ומחבר בין יוזמות.
אנחנו רק בתחילת המסע האבולוציוני של שילוב סוכנים במקומות העבודה. אני מאמין שבעתיד הקרוב יקומו מקצועות חדשים לגמרי, אותם "ארכיטקטי AI" שימפו את הארגון ויגדירו פרסונות של סוכנים שישלימו כל תפקיד. מנהלים יידרשו להבין לעומק את הארגון כמערכת אנושית-אוטונומית משולבת.
בתוך שנה-שנתיים, מסמכי אפיון לא יתארו פונקציונליות, אלא יגדירו הפרסונות שיפתרו את הבעיה. מפתחים יעבדו עם סוכנים של בודקים, ובודקים עם סוכנים של מפתחים. וכן, נראה מנהלים שמנהלים צוותי סוכנים.
המהפכה כבר כאן. בעתיד הקרוב נדרש לעסוק בשאלות מהותיות ולהגדיר מחדש את יחסי הגומלין בין האדם למכונה בארגון. המנהל המצליח בעידן זה הוא זה שישכיל לאזן בין שימור יכולות אנושיות לבין מינוף היתרונות של הסוכנים, תוך יצירת מרחב עבודה שבו הטכנולוגיה והאנושיות משלימות זו את זו, ולא מתחרות.
ליאור שכטר הוא סמנכ"ל טכנולוגיות, נטורל אינטליג'נס