סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דרור בין מנכל רשות החדשנות
דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות (צילום: עמית שעל)

רשות החדשנות מתגייסת למלחמה: מקימה ערוץ מענקים מהיר לחברות סטארט-אפ

הערוץ, שיפעל במסגרת מסלול קרן המו"פ, מיועד לחברות הזקוקות למזומנים נוספים על מנת לצלוח את תקופת הלחימה ויסייע להן להאריך את אופק השרידות שלהן. על פי מנכ"ל רשות החדשות, כבר בדצמבר יוכלו לקבל החברות את הכסף הראשון

רשות החדשנות תשיק ערוץ מענקים מהיר בהיקף ראשוני של 100 מיליון שקל להשקעה בכ-100 חברות סטארט-אפ: הרשות תפעיל ערוץ מענקים מהיר לטובת חברות המתמודדות עם קושי בגיוס סבב הון לגישור ממשקיעיהן הקיימים בעת הלחימה. לצד הערוץ החדש יוצעו הקלות אדמיניסטרטיביות לחברות אשר הגישו או מגישות בקשות.
בשיחה עם כלכליסט, אמר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, "היינו עסוקים בשבוע האחרון לדבר עם התעשיה ולראות מה היא צריכה וקיבלנו תוך כמה שעות 1,000 תשובות וזה מאוד נדיר. על פי סקר שעשינו בשיתוף SNPI ראינו שחברות רבות מגיעות כיום למצב שיש להם מספר חודשים מועט לשרוד והן מתקשות להשלים סבבי גיוס כי משקיעים פחות בעניין או כי היזמים במילואים ועסוקים בבית. יש פגיעות נוספות בחברות כמו עובדים שגויסו, עובדים שנמצאים בבית, חוסר יכולת לשלוח אנשים לחו"ל להיפגש עם לקוחות. הקמנו ערוץ של עזרה ראשונה שכנראה לא ייגמר שם. אני בטוח שלחברות יש את היכולת לגייס את ההון המשלים כי יש הרבה התארגנויות שמחפשות בדיוק להשקיע בשלב הזה. החברות האלו יוכלו לגייס הון קטן במהירות. זה היה כך גם בקורונה ופעל היטב". בין משער שכבר בדצמבר יקבלו החברות את הכסף הראשון.
"מניסיון העבר ההייטק הישראלי עבר הרבה משברים כלכליים ותמיד יצא חזק יותר וגם הפעם ייצא כך. אחרי המלחמה יהיה רבאונד שנוכל להעצים את ההייטק וזו הנחת העבודה ותוכנית העבודה שלנו לעתיד", הוסיף בין. "אני לא חש מצוקת קיום אמיתית אצל יזמים. מכולם אנחנו חשים שיש המשך עסקים כרגיל ורצון לעבוד . אנחנו רגילים לעבוד כעם בשגרת חירום".
היקף ההשקעה הכולל את השוואת ההשקעה של המשקיעים הפרטיים צפוי להיות מעל 200 מיליון שקל. הערוץ, שיפעל במסגרת מסלול קרן המו"פ, מיועד לחברות ישראליות, הזקוקות למזומנים נוספים על מנת לצלוח את תקופת הלחימה וייסע להן להאריך את ה-Runway (אופק שרידות - התקופה שנשארה להן עד ניצול מלא של יתרות המזומנים שלהן) שלהן. הבדיקה תהיה מהירה והתשובות יינתנו בתוך זמן קצר. ההגשה תחל בתחילת נובמבר 2023.
המסלול מיועד עבור חברות טכנולוגיה בשלב פיתוח מוצר או תחילת מכירות, אשר להן נכסים טכנולוגיים משמעותיים, כולל כאלה הנמצאות בסבב גיוס פעיל. הרשות תבחן את הבקשות באופן מהיר במגוון קריטריונים ביניהם: בחינת הנכסים הטכנולוגיים של החברה, ה-Runway שלה, זמינות ההון להשקעה אצל משקיעיה ומידת הפגיעה בעובדים ובתשתיות.
בנוסף, רשות החדשנות אישרה שורה של הקלות וצעדים תומכים לחברות הייטק כדי לסייע להן להתמודד עם הקשיים שעולים מאז פרצה המלחמה. ההקלות אושרו בתוקף מיידי ולמשך 90 יום.
אופיר אקוניס, שר החדשנות המדע והטכנולוגיה: "מדיניות תמיכה מהירה שלנו, עם משרד האוצר, תמנע פגיעה קריטית ביצוא, בתוצר ובהכנסותיהם של מאות האלפים שעובדים ומועסקים בתעשיות ההייטק".
בין ההקלות שאושרו:
מועד ההגשה במסלול היחידני EIC Accelerator נדחה בכ- 20 יום (מה- 19/10 ל-8/11) , במסלול Pathfinder Challenges נדחה מועד ההגשה מה- 18/10 ל- 25/10 . מדובר בצעד משמעותי שמעניק לחברות ההייטק הישראליות אורך נשימה של עוד כ 20 יום להגשות.
חברות זוכות צפויות לקבל מענק של עד 2.5 מיליון יורו, ובנוסף יכולות לקבל השקעת equity של עד 15 מיליון יורו. חשוב לציין כי במרץ האחרון קיבלו 5 חברות יחד כ-50 מיליון יורו במענקים וב-Equity . המועד להגשת הבהרות ותיקונים לבדיקת בקשות חדשות שהוגשו יוארך מעבר לחלון הסטנדרטי של 48 שעות.
חברות יהיו רשאיות לדחות את המועד להצגת מימון משלים לתקופה נוספת של עד 3 חודשים, מעבר לתקופה הראשונית של 60 הימים שנקבעה בנוהל. לחברות יהיו 60 ימים נוספים, מעבר לתקופה הראשונית של 60 יום שנקבעה בנוהל, לחתום על מסמכי הפעלת תיק. אימות החתימות על דוחות ומסמכים שיוגשו לרשות יתגמש וניתן יהיה לביצוע בזום. המועד האחרון להגשת דוחות תקופתיים יוארך בשלושה חודשים נוספים מעבר לתקופה הראשונית של 60 הימים שנקבעה בנוהל. חברות יוכלו להגיש דוחות תקופתיים הכוללים חריגה עד לגובה של 20% בתת סעיף תקציבי, ללא צורך בהגשת בקשה לשינויים. חברות יכולות להגיש דוחות תקופתיים לתקופה קצרה משלושה חודשים מבלי להמתין לתום תקופת הדיווח על מנת לאפשר תזרים מזומנים שוטף.
כמו כן מותרת בקשה נוספת לשינויים בתוכנית מאושרת, בנוסף לשתי הבקשות שניתן כיום להגיש. בתאום עם הרשות ניתן להגיש בקשות לשינויים גם לאחר המועד הנקוב בנהלים. חברות יכולות כעת להגיש בקשות לשינויים מהותיים גם במועד סגירת התיק, גמישות שלא הוענקה קודם לכן בהליך. המועד האחרון להגשת דו"ח טכני סופי ודו"ח פיננסי סופי מוארך בשלושה חודשים נוספים מעבר לתקופה של 90 הימים שנקבעה בנוהל. לחברות יש אפשרות לבקש כי תבוצע ביקורת סופית ללא ביקור של רואה חשבון מוסמך (רו"ח) מטעם הרשות בחברה. בדו"ח הכספי הסופי יוכרו כעת הוצאות שנצברו בתקופת המחקר והפיתוח המאושרת, אשר שולמו בפועל ונפרעו לא יאוחר מ-120 יום מתום תקופת המו"פ המאושרת. בעבר, הוכרו רק הוצאות ששולמו ונפרעו תוך 60 יום מתום תקופת המו"פ. הרשות הציגה נוהל המאפשר פריסה או דחייה של תשלומי תמלוגים והתחייבויות שוטפות אחרות, בכפוף לתשלום הפרשי ריבית והצמדה. אישור פרטני יינתן על ידי ועדת פריסות ייעודית. אי עיכוב תשלומים בגין חובות שאינם עולים על 10,000 שקל ואי עיכוב תשלומים עקב היעדר תעודת רו"ח .