סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון בארה"ב במחאה על הפסיקה המסתמנת לגבי הפלות
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון בארה"ב במחאה על הפסיקה המסתמנת לגבי הפלות (AP)

בניגוד להצהרתה: אפליקציית המעקב אחר מחזור סטארדאסט מעבירה מידע לצד שלישי

היישומון הגיע לראש רשימת ההורדות ב-IOS לאחר שהמייסדת שלו הכריזה שהוא מוצפן מקצה לקצה ומגן על המשתמשות מפני השלטונות בארה"ב במקרה של הפלה. כעת מתברר שהמידע האישי שלהן, שעשוי להסגירן, מועבר לחברת ניתוח הנתונים מיקספאנל

אפליקציית סטארדאסט (Stardust) העוקבת אחר המחזור החודשי טיפסה לראש טבלת ההורדות בארה"ב של חנות האפליקציות של אפל - זאת, לנוכח החלטת בית המשפט הגבוה לבטל את פסיקת רו נגד ווייד בעד הפלות והבטחת האפליקציה שתקודד את הנתונים הפרטיים של המשתמשות כדי למנוע העברת המידע לממשל.
ואולם, באתר TechCrunch דיווחו אמש (ב' שהגרסה הנוכחית של האפליקציה דווקא כן חולקת את מספר הטלפון של המשתמשות עם חברת ניתוח נתונים חיצונית - מה שעשוי לאפשר את זיהוי המשתמשות באפליקציה.
החלטת בית המשפט הגבוה בארה"ב ביטלה 50 שנים של הגנה חוקתית על זכויות הבחירה וההפלה של נשים בארה"ב, כך שכעת מדינות שונות יכולות לאשר חוקים שיאסרו על ביצוע הפלות. בעקבות זאת, גברו הקולות למשתמשות למחוק את אפליקציות המעקב אחר המחזור מתוך חשש שהנתונים הנאספים מהאפליקציות הללו ישמשו נגדן כהוכחה לכך שביצעו הפלה בצורה לא חוקית.
בהתאם, משתמשות רבות העדיפו לעבור לאפליקציות כמו סטארדאסט לאחר שהחברה הכריזה כי יישמה הצפנה מקצה לקצה כך ש"לא תוכל להעביר נתונים של מעקב אחר המחזור" לממשל. בעקבות זאת, הורדה האפליקציה מאות אלפי פעמים בסוף השבוע האחרון - זאת, אף שרק ביום רביעי צפויה לעלות הגרסה המעודכנת.
לפי בדיקת TechCrunch, אם הכניסה לאפליקציה היא באמצעות מספר טלפון ולא דרך שירותי הרישום שמספקות אפל או גוגל, ברי שספר הטלפון מועבר אוטומטית לחברת ניתוח נתונים חיצונית בשם Mixpanel. אמנם לא נמצא שהועבר לחברה מידע רפואי, אך שיתוף מספר טלפון עלול לגרום לתובעים לחייב את החברה להעביר אליה את המידע.
מייסדת סטארדאסט רייצ'ל מורניס מסרה כי הגרסה החדשה של האפליקציה לא תעביר מידע ל- Mixpanel. בציוץ בטוויטר הוסיפו כי בחברה עובדים על פיתוח דרך שתאפשר למשתמשים להיכנס אליה בצורה אנונימית.
האפליקציה הורדה 135 אלף פעמים ב-24 ביוני - זינוק של 4,400% לעומת יום קודם לכן. למחרת, האפליקציה הורדה עוד 200 אלף פעמים והייתה, כאמור, ראשונה בדירוג ההורדות בחנות האפליקציות של אפל בארה"ב.
בתגובה לשאלות מסרו מייסדי האפליקציה שהם מתכוונים "לפרסם את הליך יישום ההצפנה לצד ביקורת של צד שלישי לאחר השלמת ההליך". עם זאת, לא פורסם לוח זמנים למהלך. ב-TechCrunch ציינו עוד כי לאחר שפנו לסטארדאסט החברה שינתה את מדיניות הפרטיות והסירה אזכורים להצפנה מקצה לקצה.