סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
כמה מדהים, ככה מסוכן: המטאוורס עלול להחריב את הפרטיות ולהעצים את הריחוק החברתי

יובל גלוז, מייסד חברת התלת-ממד Augmind, סבור שכדי להימנע מתרחיש שבו העולם החדש של מארק צוקרברג יהיה רע ואכזר אף יותר מקודמו עלינו לוודא קודם שהתנאים שבו ראויים למגורי אדם. ושלא נאבד את העולם הפיזי

אף על פי שלרובנו העולם הזה נשמע כמו מדע בדיוני, ניצני המטאוורס כבר כאן. לא רק בהכרזה של מארק צוקרברג על שינוי השם "פייסבוק" ל"מטא", אלא גם בקיומן של פלטפורמות מובילות, ביניהן פורטנייט, סאנדבוקס, דיסנטרלנט, רובולוקס, הורייזון של מטא ואחרות. התוכן התלת מימדי הוא אינסופי, עשיר וסוחף. מצד אחד, המטאוורס יהפוך את החיים שלנו לקלים יותר ואת כל העולם לנגיש במרחק טלפון נייד. היתרונות רבים ומגוונים בכל אספקט בחיינו. מצד שני, יש לא מעט אתגרים וסכנות בתחום שכדאי להפנות לעברם זרקור. למשל, חדירה לפרטיות וניצול לרעה של הפלטפורמה.
אחד הנושאים הרגישים בתחום המטאוורס הוא הפרטיות. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך גם החשיפה שלנו גוברת והיכולת שלנו לשמור על פרטיות פוחתת. בימים אלה אנחנו נכנסים לתקופת מעבר, בה לכולנו יש חלק בהגדרת החוקים ואמות המידה של המטאוורס. כשמשתמשים במציאות רבודה ומדומה, המצלמה של המכשיר הנייד חייבת להיות פתוחה כל הזמן ולצלם את הסביבה, ובכך להפר את סעיפי הפרטיות הבסיסיים של המשתמשים. כשנאסף המון מידע חדש מצולם, מוקלט וזמין לגבי כולנו, שלא היה קיים עד כה, עולם הפרסום ירצה, כמובן, לקחת חלק בעולמות האלה ועלול להפוך אותם לשטח אינסופי לפרסום. יהיה מעניין לראות כיצד, אם בכלל, תוגבל מידת החשיפה של אותן חברות והאם הן יוכלו לשמור על גבולות ברורים בנושא.
יותר יותר אנשים לא ירצו לצאת מהבית מכיוון שכל העולם יהיה נגיש להם במרחק נגיעה (במסך). הדור הצעיר שכבר היום מושפע רבות מהרשתות החברתיות ומתקשה ביצירת אינטראקציות חברתיות ובחיבור לאנשים יאלץ לעמוד בפני גירויים וירטואלים רבים וחזקים יותר
דוגמה טובה לבעייתיות והרגישות של המטאוורס, היא מקרה פייסבוק: כשהחברה "החליטה לשנות את שמה למטא היו לא מעט אנשים שהרימו גבה לאור ריבוי האירועים בשנים האחרונות: דליפות מידע, בעיות אבטחה, ניטור משתמשים ותוכן, ואף התערבות אפשרית של רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב. החשש הופך לממשי וגדול מתמיד: עולם וירטואלי שבו אנחנו אמורים להעביר זמן רב בעתיד הלא רחוק יעניק למטא כוח עצום וחסר תקדים, בנוסף למאגר הנתונים והשימושים שהחברה כבר אגרה על כולנו משך שנים - כוח שעלול להוות איום ממשי על פרטיות המשתמשים.
2 צפייה בגלריה
נדל"ן מטאוורס 1
נדל"ן מטאוורס 1
המטאוורס. קר ואכזר
אנחנו חיים, כידוע, בתקופה שבה הטכנולוגיה יכולה לגשר בין אנשים ולאפשר יצירה של תקשורת קרובה יותר בין אנשים ומשפחות, בצורה חדשה ושונה שלא חווינו עד כה. בעתיד הלא רחוק, במקום שיחות טלפון, שיחות וידאו/זום, יהיה ניתן ממש "להיפגש פנים אל פנים" ואפילו "לחבק" או "ללחוץ ידיים" במרחב הוירטואלי, ולהרגיש שאנחנו ממש שם יחד. גם אם המשפחה שלכם נמצאת מעבר לים.
2 צפייה בגלריה
יובל גלוז
יובל גלוז
יובל גלוז. כולנו בדרך לעולם הבא
(צילום: יח"צ)
עם זאת, ככל שהתחום יתקדם, אנחנו עלולים להיות עדים גם לתופעות של ריחוק חברתי, שתהיה להן השפעה על כלל האנושות: יותר יותר אנשים לא ירצו לצאת מהבית מכיוון שכל העולם יהיה נגיש להם במרחק נגיעה (במסך). הדור הצעיר שכבר היום מושפע רבות מהרשתות החברתיות ומתקשה ביצירת אינטראקציות חברתיות וחיבור לאנשים יאלץ לעמוד בפני גירויים וירטואלים רבים וחזקים יותר - מה שעלול להחמיר עוד את המצב.
אין ספק שאנחנו נכנסים לעידן מעניין ביותר, בו הטכנולוגיה תהיה טובה ומשופרת עד כדי כך שיעלו שאלות מוסריות של איפה נגמרת המציאות ומתחילה המציאות המדומה? האם על ידי הכניסה לעולם הזה אנחנו מעודדים אנשים להיפרד בהדרגה מהמימד הפיזי ומהאינטראקציות האנושיות? כנראה שרק הזמן יגיד. בינתיים, אנחנו מחויבים לקחת אחריות על ההזדמנות חסרת התקדים שנוצרה עבורנו ולעצב אותה בצורה אחראית שתשמור על האנושות כולה.
יובל גלוז הוא יזם חברת Augmind העוסקת ביצירת תוכן תלת מימד לניידים.