סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
מימין המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: עמית שאבי)

בן גביר האשים פעילי מחאה באחריות להפצת פרטי שוטרים. המשטרה: קמפיין של מדינה זרה

"מתנגדי הרפורמה חוצים עוד קו אדום ומסוכן", כך תקף השר לביטחון פנים בטוויטר את פעילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית בטענה שהם אלו שהפיצו פרטים אישיים של שוטרים. אלא שאחרי בדיקה התברר כי מדובר כנראה בקמפיין של מדינה זרה שנועד לגרום לחיכוך בציבור. חרף זאת, בן גביר לא הסיר את הציוץ המקורי או התנצל על תוכנו

שורה של פוסטים בטוויטר ובטלגרם שחשפו פרטים אישיים של שוטרים הביאו את השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לתקוף בטוויטר את פעילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית, בטענה שהם אלו שאחראים להם. ואולם, הודעה של המשטרה ותחקיר של ארגון פייק ריפוטר הבהירו: מדובר כנראה בקמפיין השפעה של מדינה זרה. אחרי שעודכן בכך, פרסם בן גביר הודעת עדכון מסויגת, אך לא התנצל על המתקפה הלא מבוססת ולא מחק את הציוץ המקורי (שזוכה לחשיפה גבוהה משמעותית מהודעת העדכון).


לאחרונה החלו להתפרסם אלפי ציוצים בטוויטר ופוסטים בקבוצת טלגרם בשם "משפט הבוגדים" שהפיצו תמונות של שוטרים שלכאורה תקפו באלימות פעילי מחאה ומפגינים, וכן נחשפו שמות ופרטים אישיים של שוטרים שזוהו בתמונות. "אנו קבוצה שמבקשת מהממשלה לעצור את ההפיכה המשפטית ולהתחיל רפורמה במערכת הביטחון והמשטרה. ועד שהדרישות הללו ייענו נפרסם את פרטי הזהות של אותם כוחות משטרה שבוגדים באידיאלים ובחלומות של ישראל בתקווה לימים טובים יותר ...", נכתב בציוץ שקישר לקבוצת הטלגרם (הטעויות במקור).
פרסומים אלו הובילו את בן גביר לתקוף במוצאי השבת את הפעילים נגד ההפיכה המשפטית, ולטעון ללא תימוכין שהם אחראים להם. "מתנגדי הרפורמה חוצים עוד קו אדום ומסוכן", הוא כתב בטוויטר. "בימים האחרונים הם מפרסמים תמונות של שוטרים בצירוף מספרי הטלפון האישיים שלהם, הם מנסים להלך אימים על שוטרים ולמנוע מהם לבצע את עבודתם, מדובר בחציית קו חמורה ומסוכנת שמטרתה להטריד ולפגוע בשוטרים ובמשפחותיהם, אני נותן גיבוי מלא לשוטרים".
בן גביר התראיין ב-1995 כשהוא אוחז בסמל מרכבו של ראש הממשלה אז יצחק רבין, ואיים שכמו שהגיעו לסמל אפשר להגיע גם לרבין; תלה בגאווה בסלון ביתו את תמונות של המחבל ברוך גולדשטיין, שאותו הגדיר כ"גיבור שלי"; והורשע בעבר בהסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור, לאחר שנשא שלט שבו כתוב "לגרש את האויב הערבי", והחזיק מנשר שבו נכתב "הרב כהנא צדק, הח"כים הערבים הם גיס חמישי".
למרבה האירוניה, היתה זו משטרת ישראל שהפריכה את טענותיו של בן גביר. "בשעות האחרונות פורסמו ברשתות החברתיות אלפי ציוצים, בהם נחשפו פרטי שוטרים תוך קריאה לפעולה נגדם", נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של המשטרה. "על פי בדיקת גורמי הביטחון, מתחזק החשד כי מדובר בסבירות גבוהה בקמפיין של מדינה זרה שמטרתו לגרום לחיכוך בציבור".
בדיקה עצמאית שערך ארגון פייק ריפורטר, שמתמחה בזיהוי רשתות השפעה במדיה חברתית, העלתה שהחשבונות שמאחורי רשת "משפט הבוגדים" אינם חשבונות אותנטיים ושקיים חשד שהם מופעלים על ידי מדינה זרה. "מבדיקה ראשונית, הרשת פועלת באמצעות בוטים בטוויטר, בטלגרם ואף ברשת הקמפיינים הישראלית Drove", נכתב בחשבון הארגון בטוויטר. "הרשת גונבת זהויות של ישראלים תוך התחזות לפעילי מחאה וניסיון להסית לפגיעה בשוטרים.
"בין הסימנים הבולטים לאוטומציה: אלפי חתימות של אנונימיים על העצומה ב-Drove נוצרו תוך כמה דקות בצהרי ה-12.4.23. כמו כן, אנו רואים אלפי פרופילים המצייצים את אותו תוכן בטווחי זמן של שניות ספורות המעוררים חשד לשימוש בכלים חיצוניים. ‏חוקרי פייק ריפורטר זיהו שימוש שבוצע ככל הנראה במאגרי מידע שדלפו לרשת ובאמצעותם הרשת החשודה כזרה שולפת פרטים אישיים על שוטרים ומפרסמת בפומבי את פרטיהם. לא מדובר באנשים אמיתיים, למעשה חלקם עושים לייקים לציוצים שתומכים בקואליציה".
חרף זאת, בן גביר לא הסיר את הציוץ המקורי או התנצל על תוכנו, והסתפק גם בהעלאת ציוץ עדכון: "מקבל עדכון מגורמי הביטחון על חשד שהציוצים כנגד השוטרים הם מטעם מדינה זרה, כולי תקווה שציוצים אלו אכן לא מתוכנו (למרות שמעורבות של מדינה זרה היא חמורה ביותר)". נכון לשעת כתיבת הידיעה, לציוץ העדכון 69.7 אלף צפיות, 52 ריטווטים ו-317 לייקים. לציוץ המקורי שתוקף את פעילי המחאה, והתפרסם פחות משעתיים קודם לכן, 241.6 אלף צפיות, 96 ריטווטים ו-784 לייקים.