סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
GTA 6 נדחה
(אילוסטרציה)

ההשקה של 6 GTA נדחית בחצי שנה - ושוק הגיימינג נכנס לסחרור

הפרק הבא בסדרת הפשע האיקונית היה אמור לספק את השקת העשור, ואולפנים מכל העולם תכננו את לוחות הזמנים שלהם סביבו. דחיית השקה למאי 2026 הותירה אחריה ואקום ובלבול, וממחישה את השבריריות של המודל שנשען על יצירה יוצאת דופן אחת 

החדשות שרבים קיוו שלא יגיעו הפכו בשבוע שעבר לרשמיות: השקת Grand Theft Auto VI, המשחק המצופה ביותר בעולם, נדחתה. Rockstar Games הודיעה כי השקת הפרק הבא בסדרת הפשע האיקונית תהיה רק במאי 2026, חצי שנה אחרי מועד היעד המקורי. ההסבר הרשמי: הצורך "להשיג את רמת האיכות שהשחקנים מצפים לה וראויים לה". אבל מאחורי המשפט המנומס הזה מסתתרת דרמה עסקית שמטלטלת את כל תעשיית הגיימינג, ויש האומרים שאת גלי ההדף תרגיש תעשיית ההייטק כולה.
אחת ההשערות לדחיית ההשקה היא רצון החברה להימנע מתופעת הקרנץ' (Crunch), שהפכה ברוקסטאר לסמל של תרבות עבודה תובענית במיוחד, בעיקר בפיתוח משחקים גדולים. בשנים האחרונות נחשפו עדויות של עובדים לשעבר בחברה על שבועות של עבודה אינטנסיבית, לעיתים 60–100 שעות בשבוע, בעיקר בשלבים הסופיים של הפיתוח. חלק מהעובדים סיפרו על לחץ כבד לעמוד בדדליין, הקרבה של חיי משפחה ובריאות, ולעיתים גם ציפייה לא מוצהרת להישאר שעות נוספות מתוך "מחויבות לפרויקט".
הביקורת הציבורית והתקשורתית על כך היתה חריפה במיוחד ב־2018, אחרי השקת משחק אחר של החברה Red Dead Redemption 2, כאשר בכירים בחברה הודו בעצמם ב"עבודה של 100 שעות בשבוע" בתקופות שיא. בעקבות הסערה הודיעה רוקסטאר כי היא פועלת לשיפור תנאי העבודה, ומנסה לצמצם את תופעת הקרנץ' בפרויקטים עתידיים, כולל בפיתוח GTA 6. הדחייה האחרונה של המשחק מיוחסת בין היתר לרצון להימנע מלחץ קיצוני על העובדים ולתת לצוותי הפיתוח זמן סביר להשלמת העבודה באיכות גבוהה.
GTA 6 אינו עוד משחק. זהו מנוע צמיחה של תעשייה שלמה. מאחוריו עומדת אחת הסדרות הרווחיות ביותר אי פעם, לא רק בגיימינג אלא בתעשיית הבידור בכלל. הנתונים מדהימים: נכון לתחילת 2025, סדרת Grand Theft Auto מכרה יותר מ־440 מיליון עותקים ברחבי העולם. GTA V לבדו אחראי על 210 מיליון מהם. המשחק, שיצא ב־2013, ממשיך להימכר בכ־5 מיליון עותקים בכל רבעון גם 12 שנה אחרי ההשקה.
מעבר למכירות, GTA V הפך לתופעה תרבותית חובקת עולם עם כ־8 מיליון שחקנים פעילים ביום וקרוב ל־30 מיליון שחקנים חודשיים. היקף ההכנסות מהסדרה מוערך ביותר מ־24.6 מיליארד דולר. GTA V לבדו אחראי ליותר משליש, בין 7.7 ל־8 מיליארד דולר. המשחק שבר שיאים כבר ביומו הראשון עם 815 מיליון דולר ב־24 שעות והגיע למיליארד דולר בתוך שלושה ימים בלבד. לא רק הישג גיימינג, אלא שיא בתולדות הבידור העולמי.

אימפריית פשע דיגיטלית

סדרת GTA נולדה ב־1997 כלהיט שוליים פרובוקטיבי, משחק דו־ממדי ששם את השחקן בתפקיד עבריין קטן בעיר אמריקאית מדומיינת. כבר מההתחלה היה ברור ש־GTA מציעה משהו אחר: חופש פעולה מוחלט, זלזול מופגן במוסכמות, ועולם שמגיב — לפעמים באלימות — למה שהשחקן עושה בו. היא הפכה לסמל לחופש יצירתי בעולם הגיימינג, אך גם מטרה קבועה לביקורת ציבורית נוקבת. המשחקים ידועים ברמות האלימות הגבוהות, בביזוי סמלי שלטון, בשימוש בסמים, בזנות ובייצוגים שוביניסטיים ומיניים של נשים. GTA V, לדוגמה, ספג ביקורת קשה על סצנה של עינוי ועל האופן שבו נשים מוצגות כדמויות שוליות, לעתים קרובות מיניות או סטריאוטיפיות. ארגוני זכויות נשים טענו שהמשחק מקבע תפיסות שוביניסטיות. Rockstar טענה בתגובה שהמשחק כולו הוא סאטירה מוקצנת על החברה האמריקאית.
גם במישור הפוליטי, המשחקים עוררו מהומות. פוליטיקאים בארה״ב ניסו לקדם חקיקה נגד מכירת משחקים אלימים לקטינים, כשהם מצביעים שוב ושוב על GTA כדוגמה מובהקת לתרבות רעילה. ועדיין — למרות (או בגלל) הסערות — המשחקים המשיכו למכור עותקים במיליונים ולצבור קהל מעריצים נאמן.
ב־GTA 6, נראה שרוקסטאר מאותתת על שינוי כיוון: בפעם הראשונה בתולדות הסדרה, הדמות הראשית היא אשה. שמה לוסיה, והיא מוצגת כבר בטריילר הראשון כאסירה במנוסה, הנמלטת מהחוק ושותפה לשודדים סדרתיים עם בן זוגה לפשע ג'ייסון, בהשראת סיפורם של בוני וקלייד. המפה במשחק החדש תהיה רחבה פי שניים מזו של GTA V, עם מזג אוויר משתנה, חיות בר, כלכלה דינמית בזמן אמת, ורשתות חברתיות פנימיות שישקפו את המוניטין של השחקן. זה צפוי להיות עולם משחק חי, נושם ומתפתח.

מה יעשו המתחרים?

GTA 6 נמצא בפיתוח כבר יותר מעשור, בהשקעה שמוערכת ב־2 מיליארד דולר. ההשקה שלו היתה אמורה לסמן את שיא השנה, ואולי שיא העשור, מבחינת מכירות תוכנה, קונסולות ופעילות שיווקית בתחום הגיימינג. הדחייה למאי 2026 יצרה ואקום עצום שגורר את כל התעשייה אחריו. אולפנים מכל העולם תיכננו את לוחות הזמנים שלהם סביב המשחק. כמה מהם דחו מראש כותרים כדי לא להתנגש בהשקה. אחרים התכוונו להשיק משחקים זמן קצר לאחר השקת GTA 6 כדי ליהנות מהבאזז הכללי. כעת כולם מוצאים את עצמם מתמרנים מחדש. חלקם שוקלים להקדים, אחרים נאלצים להמתין עוד חודשים, גם במחיר של שחיקה תקציבית מסוכנת.
הדחייה לא בהכרח מיטיבה עם שאר השוק. אחת התקוות בתעשייה היתה שכספי הצרכנים שיועדו לרכישת GTA 6 יוזרמו למשחקים אחרים, אולם לפי הערכות, זה לא יקרה. רוב התקציב הזה פשוט ייעלם — יישמר או יוסט לתחומים אחרים. המשמעות היא ירידה כוללת במכירות תוכנה וחומרה ב־2025, אולי אף לרמות שקדמו למגפת הקורונה.
גם בצד המשקיעים מורגש החשש. Take-Two, החברה־האם של רוקסטאר, איבדה מיליארדים משווי השוק שלה לאחר ההודעה. התוצאה: אווירת זהירות כללית, פחות השקעות במשחקים גדולים, והסתמכות גוברת על מודלים של הכנסות חוזרות (כמו משחקים חיים או מנויים) במקום השקות בומבסטיות.
אבל בתוך כל זה, יש גם הזדמנות: היעדר תחרות מצד GTA 6 פותח חלון נדיר למתחרים קטנים ובינוניים לבלוט. ייתכן שהדחייה תאפשר לכמה מהשמות הבינוניים בשוק לעלות שלב — אם יידעו למנף את ההזדמנות כמו שצריך. גם ענקית המשחקים נינטנדו מקבלת כעת חלון הזדמנויות: השקת קונסולת Switch 2 מתוכננת לסוף 2025, לצד כותרים בלעדיים מסקרנים. כעת היא תוכל ליהנות מאור הזרקורים לבדה.
המודל שמחזיק את GTA V בחיים הוא המודל החוזר GTA Online. רק בשנת 2024 המשחק הכניס כמעט 500 מיליון דולר ממכירות בתוך המשחק. Take-Two מדווחת ש־78% מהכנסותיה ב־2023 הגיעו ממיקרו־רכישות, רובם משירותי GTA. כלומר, זה כבר לא משחק אלא שירות שמזכיר במבנה הכלכלי שלו סטרימינג או פלטפורמה דיגיטלית.
מבחינה זו, GTA V הוא לא רק שיאן מכירות, אלא עדות לשינוי עמוק במודל העסקי של תעשיית המשחקים. העולם עבר ממודל של "קנה ושכח" למודל שבו ההכנסות נמשכות לאורך שנים, עם מוצרים דיגיטליים שממשיכים לחיות הרבה מעבר לרגע ההשקה. על הרקע הזה, דחיית GTA 6 היא הרבה יותר מעיכוב. היא סימן לשבריריות של מודל הגיימינג המודרני שבו כל התעשייה נשענת, כמעט באובססיה, על הצלחתו של משחק אחד.