סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי (צילום: מובילאיי)

אינטל דוחה את הנפקת מובילאיי; אמנון שעשוע: "מקווה שתתרחש ב-2022"

לאחר שלפני ארבעה חודשים הודיעה אינטל על הכוונה לפצל את מובילאיי ולהנפיק אותה בוול סטריט, בכוונתה להשהות את המהלך בכמה חודשים לפחות בשל חוסר היציבות בשווקים. מייסד מובילאיי אמנון שעשוע לעובדים: "חוסר היציבות עלול להשפיע לרעה על תוצאות של כל הנפקה"

ארבעה חודשים לאחר שהודיעה אינטל על הכוונה לפצל את מובילאיי מענקית השבבים ולהנפיק את החברה בארצות הברית, צפויה הנפקת החברה להידחות.
במכתב ששלח מייסד מובילאיי לעובדי החברה, ואשר הגיע לידי "כלכליסט", הוא ציין כי "הבעיה כיום עם תנאי השוק הרעים היא לא הערכות שווי נמוכות יותר, אלה חוסר יציבות בשווקים. היעדר יציבות יכולה להשפיע לרעה על תוצאות של כל הנפקה, הן כיום והן בהמשך. אנחנו עדיין מקווים שההנפקה תתרחש ב-2022".
בעקבות הדחייה המסתמנת של ההנפקה, תיאלץ מובילאיי להסתמך על הכנסותיה בלבד, ללא הון טרי שיוזרם להמשך הפיתוח של החברה. על פי דו"חות אינטל שפורסמו בסוף אפריל, עמדו הכנסות מובילאיי הישראלית ברבעון הראשון על 394 מיליון דולר, לעומת 377 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לעומת זאת, הרווח התפעולי של מובילאיי ירד מ-171 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד ל-148 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022.
מובילאיי נרכשה על ידי אינטל ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר, וחמש שנים לאחר הרכישה הוחלט על פיצול החברה (ספין אוף). מובילאיי אף הגישה תשקיף חסוי לקראת ההנפקה המתוכננת ועשתה את כל הדרוש ליציאה לדרך עצמאית.
על פי הערכות, היתה החברה אמורה להיות מונפקת לפי שווי של לפחות 30 מיליארד דולר, והערכות אופטימיות אף הגיעו לשווי של 50 מיליארד דולר. הירידות החדות בשווקים, שבלטו במיוחד בקרב מניות הטכנולוגיה, הובילו את אינטל ומובילאיי להחלטה לדחות את ההנפקה בשל החשש שלא תביא כעת להצפת ערך אלא לתוצאה ההפוכה ולירידה משמעותית בשווי החברה.
בעבר אמר מנכ"ל אינטל פט גלסינגר בריאיון ל"כלכליסט" כי "ההכנות להנפקה נמשכות בקצב מהיר, הכל נעשה, עובדים על הניירת, על התשקיף ומגישים מה שצריך. כאשר הכל יהיה מוכן, אז נעשה את ההנפקה וזה כמובן יהיה מבוסס במידה מסוימת על תנאי השוק באותה נקודת זמן. יש לנו יועצים שאומרים מתי עדיף ובאיזה מחיר, אבל אני אומר לצוות שמטפל בהנפקת מובילאיי - אנחנו לא עוצרים לשנייה אחת. השוק אולי תנודתי עכשיו, אבל מי יודע מה יהיה בעוד כמה חודשים?"
גלסינגר הוסיף כי "השווי ביום ההנפקה של מובילאיי לא מדאיג אותי. אני רוצה שזו תהיה הנפקה טובה, אבל זה לא יהיה ברמה של 'בואו נחכה עוד שבוע ואולי נקבל עוד 5%'. אנחנו עושים את ההנפקה כי זה הדבר הנכון למובילאיי - תהיה להם יותר נראות ללקוחות, יותר מטבע כדי למשוך טאלנטים לעבוד בחברה, שוק הרכב החשמלי מתחמם ואני רוצה שמובילאיי תהיה שחקן בולט שם".
לדברי גלסינגר, "יצירת הערך לאינטל ולבעלי המניות החדשים של מובילאיי היא מה שחשוב. אינטל עדיין תחזיק ברוב המניות, ואני אהיה יו"ר החברה. אנחנו לגמרי מושקעים בהצלחה של מובילאיי, אבל אני חושב שזו תהיה הצלחה גדולה יותר אחרי ההנפקה. אני לא דואג לגבי השווי ביום ההנפקה".