סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

משרד הביטחון פתח בבדיקה נגד NSO

מערכת הביטחון הודיעה הערב באופן רשמי כי פתחה בבדיקת הטענות נגד החברה. על פי הודעת משרד הביטחון, נציגים ממספר גופים ביטחוניים הגיעו למשרדי חברת הסייבר "לבדיקת הפרסומים והטענות בעניינה". מקור המקורב לנושא: "הביקור תואם מראש"


בעקבות הביקורת הבינלאומית הגוברת על חברת הסייבר NSO, נציגי משרד הביטחון הגיעו היום לביקורת במשרדי החברה. לפי הודעת המשרד, הבדיקה נועדה לבירור הפרסומים והטענות שהועלו בעניין החברה.
משרד הביטחון סירב לפרט באילו גופים מדובר, אולם חברה כמו NSO נמצאת תחת הפיקוח של אגף פיקוח היצוא (אפ"י), שקובע לכל תעשייה ביטחונית אילו מוצרים תוכל לייצא ולאילו לקוחות. בסמכות אפ"י לקנוס את NSO, לעכב רישיונות יצוא חדשים ואף לאסור עליה לעבוד עם לקוחות קיימים, אם יתברר שהפרה מגבלות שהוטלו עליה.
בנוסף נמצאת כל תעשייה ביטחונית תחת פיקוח מלמ"ב, אגף הביטחון של המשרד, שנועד להבטיח שסודות מדינה, כולל יכולות מסווגות שלה בתחום הסייבר, לא ידלפו לגורמים לא מאושרים. מערכת הביטחון הודיעה באופן רשמי כי פתחה בבדיקת הטענות נגד חברת NSO שהועלו בתחקיר נגדה.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ הצהרה 24.8.20
בני גנץ הצהרה 24.8.20
בני גנץ הצהרה 24.8.20
(צילום: צילום מסך)

הביקורת התקיימה בעקבות לחץ בינלאומי חסר תקדים שמופעל על NSO ועל ישראל בשבוע וחצי האחרונים, אחרי תחקיר רחב היקף של אמנסטי וקונסורציום העיתונאים "פורבידן סטוריז" על מפתחת תוכנות הריגול הישראלית.
במרכז התחקיר עמדה רשימה של 50 אלף מספרי טלפון, ובהם מאות מספרים של עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר ופוליטיקאים, שלדברי עורכי התחקיר היו בעלי עניין בעבור מדינות שנמנות עם לקוחות NSO. אף שהרשימה לא נקשרה ישירות לחברה, כלי תקשורת רבים בעולם שסיקרו את החשיפה דיווחו בשוגג שמדובר ברשימה של מטרות של פגסוס, מה שהגביר את הלחץ על החברה. באמנסטי בדקו גם 67 טלפונים מבין המספרים שזוהו ברשימה, וסימנים של פגסוס אותרו על 37 מהם, ובהם בין השאר 12 טלפונים של עיתונאים.
החברה דחתה באופן גורף את ההאשמות נגדה, אך טענות אלו לא הצליחו לשכך את הזעם ההולך וגובר על החברה מקרב גורמים בולטים בבמה העולמית. אדוארד סנודן, שהתפרסם בהדלפת מידע סודי מסוכנות NSA האמריקאית, הגיב בראיון ל"גרדיאן" ואמר ש"ממשלות חייבות לאכוף מורטוריום גלובלי על סחר בתוכנות ריגול". נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה ש"אם הדיווחים נכונים, זה לגמרי לא מקובל". נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לפתוח בחקירה נגד החברה.
היום המריא שר הביטחון בני גנץ לביקור בזק בצרפת, במהלכו נפגש עם שרת ההגנה פלורנס פורלי. במהלך הפגישה היה צפוי שר הביטחון למסור לעמיתתו עדכון בפרשת NSO, וייתכן שהפשיטה על משרדי החברה קשורה לכך.
האפשרות שיוטלו סנקציות מהותיות על NSO - קלושה
למרות המהלך יוצא הדופן מצדו של משרד הביטחון, האפשרות שהוא יוביל לסנקציות מהותיות על NSO קלושה. למשרד ול-NSO אינטרסים משלימים, ובעבר הוא ניצל את כוחו על מנת להגן על החברה מביקורת ומתביעות משפטיות, כמו תביעה שהגיש אמנסטי בדרישה להתלות את רישיון היצוא של החברה. עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן דיווח החודש ב"ניו יורק טיימס" שאחרי רצח העיתונאי הסעודי ג'אמל חאשוקג'י בשגרירות הסעודית באיסטנבול, לחץ המשרד על NSO ועל חברות אחרות להמשיך לעבוד עם המדינה.
יותר משנועדה הבדיקה לרדת לעומקם של הטענות שמועלות בתחקיר, סביר שמטרתה ליצור מראית עין של בדיקה בניסיון לטאטא את הפרשה מתחת לשטיח כמה שיותר מהר, ולאפשר ל-NSO להמשיך בפעילותה בכמה שפחות הפרעות. לאור התנהלות העבר של משרד הביטחון בסוגיות אלו, נראה בלתי סביר שיוצגו לציבור ממצאים מפורטים על מהלך הבדיקה וממצאיה, מעבר אולי להחלטה סופית שלפיה לא נמצא פגם מהותי בהתנהלות NSO.
מקור המקורב לנושא: "נציגי משרד הביטחון ישבו במרכז המבקרים וקיבלו סקירת עומק"
מקור עם ידע בנושא אמר ל"כלכליסט" שהביקור של אנשי משרד הביטחון במשרדי NSO תואם מראש, ולנציגים אף אושרה כניסה לחניון החברה. לדברי המקור, במהלך הפגישה, שהחלה בשעות הבוקר, ישבו נציגי משרד הביטחון במרכז המבקרים של NSO וקיבלו מנציגי החברה סקירת עומק על היבטים שונים בפעילותה. ככל הנראה הפגישה לא כללה ביקורת עומק כמו בחינה של מערכות המחשוב של החברה או מסמכים.