סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אמנסטי מבהיר: רשימת 50 אלף מספרי הטלפון לא קשורה ישירות ל-NSO

במרכז התחקיר נמצאת רשימת מספרי טלפון שהיו נתונים לכאורה למעקב של ממשלות וארגונים ברחבי העולם באמצעות תוכנת פגסוס של החברה הישראלית. לדברי אמנסטי, זו רשימה של מספרים שסומנו כמעניינים את הלקוחות של NSO, שהם משטרים שונים בעולם


רשימת 50 אלף מספרי הטלפון שעמדה במרכז התחקיר על NSO, שעורר סערה גלובלית בימים האחרונים, אינה רשימה של מטרות תוכנת פגסוס, ולא קשורה בהכרח ישירות לחברה הישראלית – כך מבהיר היום ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, שהיה שותף מרכזי לתחקיר לצד קונסורציום העיתונאים פורבידן סטוריז.
התחקיר עורר סערה משמעותית ותגובת נגד חריפה נגד מפתחת תוכנות הריגול הישראלית NSO. במרכז התחקיר נמצאת רשימה מודלפת של 50 אלף מספרי טלפון שהיו נתונים לכאורה תחת מעקב של ממשלות וארגונים ברחבי העולם באמצעות פגסוס. הרשימה כוללת בין היתר מספרי טלפון של עיתונאים, פוליטיקאים בכירים ואנשי עסקים.
עורכי התחקיר גם ביצעו ניתוח מעבדתי מעמיק ל־67 טלפונים שנכללו ברשימה זו. הבדיקה העלתה כי ביותר ממחציתם, 37 טלפונים, נמצאו עדויות לפעילות של תוכנת הריגול הישראלית. ניתוח המעבדה הזה מצא גם ראיות לכך שזמן קצר בלבד חלף מרגע שמספרי הטלפון הללו הוזנו ברשימה ועד שנפרצו בידי פגסוס — לעתים שניות אחדות.
1 צפייה בגלריה
שלו חוליו מנכ"ל חברת  ה סייבר ה ישראלית NSO
שלו חוליו מנכ"ל חברת  ה סייבר ה ישראלית NSO
שלו חוליו,מנכ"ל חברת NSO
(צילום: יונתן בלום)
למרות הסיוג היחסי שבו הוצג הסיפור, הרשימה נקשרה ל-NSO בכל אחד מהדיווחים המקוריים בנושא. כל דיווח הקפיד להדגיש שמדובר ברשימה של מספרי טלפון שזוהו כבעלי עניין על ידי לקוחות NSO, ושמדובר ברשימה של מטרות אפשריות של לקוחות החברה, שמעידה על האפשרות שהם יעדי מעקב.
כל פרסום קשר בין הרשימה לחברה באומרו שמדובר ברשימת מטרות אפשריות של לקוחות NSO, וחלקם אף הלכו רחוק יותר. דיווחי המשך בכלי תקשורת שונים וברשתות חברתיות קשרו שוב ושוב בין הרשימה ישירות ל-NSO, וקידמו את התפיסה שכל מספר ברשימה היה לכאורה יעד של פגסוס.
ואולם, מבהירים עתה באמנסטי, לא זו משמעות הרשימה. "אמנסטי מעולם לא הציגה רשימה זו כ'רשימת נפגעי רוגלת פגסוס של NSO', אם כי ייתכן שחלק מכלי התקשורת בעולם עשו זאת", נכתב בהודעה לתקשורת שהפיץ היום (ד') הארגון. "אמנסטי, והעיתונאים השותפים לתחקיר וכלי התקשורת שבהם הם עובדים הבהירו למן הרגע הראשון בשפה ברורה ביותר כי זו רשימה של מספרים שסומנו כמספרים שמעניינים את הלקוחות של NSO, שהם משטרים שונים בעולם. NSO טוענת שזו רשימה סתמית שיכולה היתה להילקח אקראית מדפי זהב, אך לא כך הדבר. זו רשימה המעידה על תחומי העניין של לקוחות החברה, שהביעו עניין במעקב אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם, יריבים פוליטיים, עורכי דין וכן הלאה, לא רק אחר חשודים בפדופיליה, פשיעה חמורה אחרת וטרור. בעקיפין, כמובן שהדבר מעיד גם על NSO ועל משרד הביטחון של ישראל, שככל הנראה לא פסלו לקוחות אלו מראש בעוד מועד".
באמנסטי מבהירים, עם זאת, שהם עומדים מאחורי הממצא המרכזי של התחקיר: 37 טלפונים של עיתונאים ופעילי זכויות אדם, שעליהם נמצאו עדויות פורנזיות שהודבקו בפגסוס או שהיו מטרה של תוכנת הריגול. "מכשירי הסלולר האלו הגיעו פיזית - בשנת קורונה וכשבעליהם לכאורה תחת מעקב ולכן התקשורת איתם מוגבלת - לידי האנליסטים של מעבדות אמנסטי, ונמצאו בהם עדויות וראיות ספציפיות המזוהות עם רוגלת פגסוס - שלכאורה אמורה כמעט שלא להותיר ראיות", נכתב. "כלומר עצם העובדה שזוהו המספרים הללו והמכשירים המשויכים להם נבדקו - הדבר אירע נגד כל הסיכויים. אמנסטי ושותפיה לתחקיר גם פרסמו דו"ח מתודולוגי מפורט שמתאר איך בדיוק נעשתה האנליזה".