סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שיין shein ענקית אופנה סינית קניות אונליין
SHEIN. ענקית אופנה סינית (צילום: רויטרס)

האיחוד האירופי: SHEIN העניקה הנחות מזויפות והציגה מידע שגוי

חקירה משותפת של ארבע מדינות באיחוד זיהתה שענקית האופנה הסינית הפרה שישה נהלים שפוגעים בזכויות הצרכן באיחוד האירופי, בהם דדליינים מזויפים והסתרת פרטי קשר. לחברה ניתן חודש להגיב לממצאים - אם לא תתקן את הליקויים תעמוד בפני קנסות של מיליוני יורו

SHEIN הסינית עוברת על חוקי הגנת הצרכן של האיחוד האירופי עם פרקטיקות כמו הנחות מזויפות והצגת מידע שגוי או מטעה – כך אומרת נציבות האיחוד בתום חקירה של ענקית האפנה. אם SHEIN לא תענה לטענות באופן שישביע את רצונה של הנציבות, זו עלולה להטיל עליה קנסות בשיעור מסוים מהכנסה השנתית באיחוד.
חקירת הפעילות של SHEIN נוהלה במשותף על ידי רשויות הגנת הצרכן של בלגיה, צרפת, אירלנד והולנד ובתיאום עם נציבות האיחוד. היא זיהתה שישה נהלים שפגעו בהגנת הצרכן של משתמשים באירופה ומהווים הפרה של חוקי האיחוד. הראשון, הנחות מזויפות. "העמדת פנים של הצעת מבצעים באמצעות הצגת מחירים מופחתים שלא מבוסס על 'מחירים קודמים' אמיתיים", נכתב בהודעת האיחוד.
השני הוא לחץ רכישה: "הפעלת לחץ על לקוחות כדי שישלימו רכישה באמצעות טקטיקות כמו דדליינים מזויפים". השלישי הוא הצגת מידע חסר, שגוי או מטעה. "הצגת מידע לא שלם ולא מדויק על הזכויות החוקיות של צרכנים להחזיר טובין ולקבל החזרים, אי עיבוד של בקשות להחזירים". כן זיהתה החקירה תיוג מטעה של מוצרים ("שימוש בתוויות מוצר שלפיו הוא מציע משהו מיוחד, כשלמעשה מדובר בתכונה שנדרשת בחוק"), טענות קיימות מטעות או שגויות לגבי מוצרים, והסתרת פרטי קשר כך שלקוחות לא יכלו לפנות לחברה בקלות עם שאלות או תלונות.
לצד ממצאים אלו, התבקשה SHEIN להעביר לרשויות החוקרות מידע על עמידתה בדרישות אחרות של חוקי האיחוד, כמו מחויבות להבטיח שדירוגי וביקורות מוצרים לא מוצגים באופן מטעה. לחברה ניתן חודש על מנת להגיש את תגובתה לממצאי החקירה, ובהתאם לתשובתה ייתכן שתפתח הנציבות בדיאלוג עמה. עם החברה לא תענה באופן משביע רצון לדאגות האיחוד והרשויות החוקרות, ניתן יהיה להטיל עליה סנקציות שונות ובהן קנסות בשיעור מסוים מהכנסתה השנתית באיחוד.
"כל החברות שפונות ללקוחות באיחוד האירופי חייבות לשחק לפי הכללים שלנו", אמר נציב הדמוקרטיה, הצדק, שלטון החוק והגנת הצרכן של האיחוד, מייקל מקגראת', בהודעה לעיתונות. "לא נרתע מהטלת אחריות על פלטפורמות סחר מקוון, בלי קשר למיקומן. חוקי הגנת הצרכן של האיחוד אינם אופציונליים. עכשיו על SHEIN לעשות את הנדרש ממנה, לכבד את החוקים ולהתאים את הנהגים שלה לתקני האיחוד".
מ-SHEIN נמסר בתגובה לוול סטריט ג'ורנל שהחברה עובדת הנציבות ומחויבת לציות לחוקי האיחוד: "העדיפות שלנו היא לוודא שלצרכנים אירופאים יש חוויית קנייה מקוונת בטוחה, אמינה ומהנה".