סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

חדשות הקונסולות: לסוני יש 7.8 מיליון סיבות לחגוג, וגם למיקרוסופט לא חסר

הדו"חות הרבעוניים של סוני ומיקרוסופט חושפים זינוקים משמעותיים למחלקות הגיימינג שלהן. כמו כן, סוני חושפת את האסטרטגיה שלה לשנה הקרובה, ועדיין לא רואים את הסוף למשבר השבבים

וכעת לחדשות הכי פחות מפתיעות של השבוע: מיקרוסופט וסוני שתיהן פרסמו דו"חות רבעוניים, לחודשים ינואר-מרץ 2021. זהו הרבעון המלא הראשון בו נמכרו הקונסולות החדשות שלהן, הפלייסטיישן 5 ו-Xbox Series, לאחר שהושקו בנובמבר שעבר. כצפוי, הקונסולות – שמאז כמעט ולא מצליחות להישאר על המדפים, אמנם בין היתר גם בגלל שיבושים בשרשראות הייצור הקשורות למחסור בשבבים, אך גם בגלל הביקוש האדיר – מזניקות את מחלקות הגיימינג של שתי המתחרות לגבהים חדשים.
כך למשל, ברבעון האחרון, מיקרוסופט דיווחה על הכנסות של 3.5 מיליארד דולר מתוך עסקי הגיימינג שלה בלבד – חלק צנוע יחסית מתוך כלל ההכנסות, שעמדו על 41.7 מיליארד. זוהי עלייה של כ-50% ביחס לאותו רבעון בשנה שעברה, עלייה דומה (באחוזים) לזו ממנה נהנתה מחלקת הגיימינג של מיקרוסופט גם ברבעון הקודם. הזינוק המשמעותי ביותר בהכנסות הגיע, כמובן, משני דגמי הקונסולה החדשה, ה-Xbox Series X וה-S. לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה מדובר בעלייה של לא פחות מ-232% - זינוק עצום, אך הגיוני לאור העובדה שבתקופה הזו בשנה שעברה מרבית הצרכנים כבר חיכו בסבלנות לקונסולות החדש. מחלקת התוכן והשירותים של האקסבוקס, הכוללת מכירות דיגיטליות של משחקים ואת שירות המנוי גיים פאס, דיווחה על עליה של 739 מיליון דולר, או 34%, ביחס לאותו רבעון ב-2020.
3 צפייה בגלריה
מנהל חטיבת Xbox במיקרוסופט פיל ספנסר
מנהל חטיבת Xbox במיקרוסופט פיל ספנסר
ראש בראש עם סוני. פיל ספנסר, מנהל חטיבת אקסבוקס במיקרוסופט
(צילום: בלומברג)
גם לסוני, כמובן, יש סיבות לשמוח. לפי הדו"ח שלהם, כבר 7.8 מיליון יחידות של הפלייסטיישן 5 נמכרו, זאת, כאמור, בפחות מחמישה חודשים ועם בעיות מלאי חמורות. לצורך ההשוואה, מציינת סוני, לפלייסטיישן 4 לקח יותר מחמישה חודשים להגיע לרף 7 מיליון היחידות. הדו"ח של סוני - המתייחס לשנה כולה, ואין להתבלבל עם הנתונים של מיקרוסופט, המתייחסים לרבעון האחרון בלבד – מציג את ההכנסות של סוני ממחלקת הגיימינג כעומדות על 24.3 מיליארד דולר, עלייה של 34 אחוז מהשנה שעברה.
לפי סוני, מרבית הרווחים הגיעה ממכירת משחקים ותוכן נלווה למשחקים. כמו כן, סוני מציינת כי שורת הרווח שלה השנה נפגעה באופן חלקי בגלל "המחיר האסטרטגי" של הפלייסטיישן 5 – אותה סוני (וגם מיקרוסופט) מוכרת במחיר הפסד, במטרה להחזיר את הרווחים ממכירת משחקים לאורך שבע-שמונה שנות אורך החיים של קונסולה לאחר יציאתה לשוק. כפי שניתן לראות מהחלק הראשון של הפסקה הזו, הגישה הזו אכן משתלמת להם.
3 צפייה בגלריה
צרכנים מסתערים על קונסולות פלייסטיישן 4
צרכנים מסתערים על קונסולות פלייסטיישן 4
העותקים עפים מהמדפים. צרכנים בתור לקנות פלייסטיישן
(צילום: איי אף פי)
בתוך כך, לצד שלל השלכותיו האחרות, משבר השבבים העולמי צפוי להמשיך להשפיע גם על תעשייה זו. אם בעת ההשקה של הקונסולות החדשות היה נראה כי המחסור בשבבים בעיקר יפגע ביכולת של סוני ומיקרוסופט לענות לביקוש העודף הנוצר בעקבות העלייה בהתעניינות בגיימינג בזמן שנת הקורונה, ושתי החברות ציפו לפתור את הבעיות בשרשראות הייצור שלהן עד אפריל 2021 – כעת נראה כי הן מתחילות להשלים עם כך שזה לא יהיה המצב. איימי הוד, סמנכ"לית הכספים של מיקרוסופט, אמרה השבוע כי ההיצע של האקסבוקס לא ידביק את הביקוש לכל הפחות עד סוף הקיץ. מקבילה בסוני, הירוקי טוטוקי, התייחס גם הוא לסוגיה השבוע עם הערכה אף יותר פסימית, ולפיו המשבר עלול לפגוע באספקת הפלייסטיישן אפילו עד מרץ 2022.
3 צפייה בגלריה
פנאי משחק פלייסטיישן The Last of Us II
פנאי משחק פלייסטיישן The Last of Us II
סוני שמה את כל הז'יטונים על המשחקים הבלעדיים שלה.
(מתוך The Last of Us II)
בנוסף, טוטוקי התייחס גם לאסטרטגיה של מחלקת הגיימינג של סוני בשנה הקרובה, ואמר כי סוני "תשקיע באופן אגרסיבי" במשחקים בלעדיים לפלייסטיישן, כלומר תשקיע מאמצים באותה האסטרטגיה שהפכה את הפלייסטיישן 4 לקונסולה מנצחת. טוטוקי הבטיח השקעה של כ-20 מיליארד יין (הם כ-183 מיליון דולר) הן באולפני הפיתוח הפנימיים של סוני והן בחברות חיצוניות הנמצאות איתה ביחסים קרובים. בין היתר טוטוקי התייחס לחברה החדשה Haven Entertainment, שבראשה עומדת ג'יין ריימונד, שבילתה שנים רבות ביוביסופט שם היא הייתה מהיוצרים של הסדרות הפופולריות Assassin’s Creed ו-Watch Dogs. טוטוקי גם הזכיר את 200 מיליון הדולר שסוני השקיעה לאחרונה בסבב גיוס ההון של אפיק גיימס (פורטנייט) כחלק מהפרויקט של סוני להשקיע יותר בתחומי הסושיאל של הגיימינג.