סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לקוח מנסה את קסדת הויז'ן פרו החדשה של אפל בעת ההשקה בניו יורק
לקוח מנסה את משקפי הוויז'ן פרו החדשים של אפל בעת ההשקה בניו יורק (צילום: EPA/JUSTIN LANE)

ניתוח
מבחן האש של טים קוק: אפל השיקה את משקפי הוויז'ן פרו

משקפי המציאות המעורבת ויז'ן פרו שהשיקה היום אפל הם ההימור הגדול ביותר של החברה בעשור האחרון והמוצר היקר ביותר של אפל מאז האייפון. עדיין מוקדם להעריך אם ויז'ן פרו יהיה מוצר שובר פרדיגמות, אך לפחות בינתיים התגובות כלפיו מאופקות. הצלחת המוצר תקבע אם טים קוק ייתפס כיורשו של סטיב ג'ובס. לא פחות

האווירה מחוץ לחנות הדגל של אפל בשדרה החמישית בניו יורק היתה מאופקת הבוקר, יותר טעונה במתח וחשש מאשר בהתרגשות והתלהבות. כמה אנשים עמדו מחוץ לחנות, ממתינים לפתיחה, חלקם קונים וחלקם האחר צלמים שלכדו בעדשות המצלמה שלהם את המנכ"ל, טים קוק, שהגיע על מנת לראות בעצמו איך מתקבל בשוק ההימור העדכני והגדול ביותר של אפל בעשור וחצי האחרון: השקת משקפי המציאות המעורבת (MR) אפל ויז'ן פרו.
המשקפיים הם לא המוצר המרכזי החדש הראשון שמשיקה אפל מאז מונה קוק למנכ"ל אפל ב-2011, קדמו להם האפל ווטש ואוזניות איירפודס שהפכו להצלחה כל אחד. אבל זה המוצר החדש היקר ביותר שמשיקה החברה מאז האייפון, למעשה היקר ביותר שהשיקה החברה אי פעם פרט לכמה דגמי עילית של מק ומסכי תצוגה יוקרתיים, וזה שבדומה לאייפון מתיימר לחולל את המהפכה הגדולה ביותר. במובנים רבים, וחרף כל ההישגים שרשם מאז מונה למנכ"ל לפני 12 שנה, השקת הוויז'ן פרו היא מבחן האש האמיתי הראשון של קוק: האם יוכל לעשות מה שאפל עשתה עד היום בהצלחה רק תחת סטיב ג'ובס – להשיק מוצר שובר פרדיגמות שיעצב מחדש את העולם כולו.
זו מטלה גדולה שמונחת על כתפי קוק והוויז'ן פרו. והנתונים המוקדמים מקשים להעריך את מידת ההצלחה של עמידתם בהם. לפי אתר MacRumors, מקור בחברה אומר שבתקופה המכירה המוקדמת של המשקפיים מכרה אפל 200 אלף יחידות שלהם (הוויז'ון פרו עלתה למכירה מוקדמת ב-19 בינואר בארה"ב בלבד). בתג מחיר התחלתי של 3,499 דולר, מדובר בהכנסות של כ-700 מיליון דולר – נתון נאה למוצר חדש, אך רחוק מאלו של מוצרים מבוססים יותר ובראשם האייפון, שהיקף מכירותיהם בתקופה מקבילה מגיע למיליוני יחידות.
לפי דיווחים מוקדמים יותר, אפל ציפתה למכור 400 אלף יחידות של הוויז'ן פרו בשנה הראשונה להשקתה, ולכאורה עמידה במחצית יעד זה היא הישג משמעותי. ואולם, לא ברור אם מדובר ביעד נמוך שנבחר בכוונה על רקע ציפיות מתונות מהמוצר, או כתוצאה ממגבלות לוגיסטיות – הוויז'ן פרו הוא המוצר המורכב ביותר שייצרה אפל מעולם, וייתכן שמערך הייצור שלה לא מסוגל לנפק מספיק יחידות על מנת לעמוד ביעד שאפתני יותר כמו מיליון יחידות בשנה הראשונה.
במקביל, ב-Macrumors מדווחים שהביקוש למשקפיים כבר ירד, כך שייתכן שפרץ ההתלהבות הראשוני הגיע ממעריצי אפל האדוקים ביותר וממאמצים מוקדמים נלהבים, ושמעתה תתקשה אפל לספק קצב מכירות דומה. אתר Tom’s Guide דיווח שנתח משמעותי מהרוכשים הם בכלל ספספרים, שמקווים שלמשקפיים יהיה ביקוש כה גבוה עד שהמלאי הראשוני יאזל במהירות, והם יוכלו למכור את הקסדות שרכשו במחיר מופקע. כך שייתכן שחלק מהביקוש המוקדם למשקפיים הוא מלאכותי ולא משקף את הדרישה בפועל. לכל זה יש להוסיף את העובדה שלטובת הרוכשים עומדים שבועיים להחזיר את המשקפיים מיום קבלתם. ייתכן שאם חוויית השימוש תהיה מאכזבת במיוחד, מספר המשקפיים שיוחזר לאפל יהיה גבוה ונתוני המכירות ייפגעו.
ההצלחה של הוויז'ן פרו תיקבע במידה רבה על ידי תרחישי השימוש שיייצר השוק למשקפיים, והאם היא תתברר כמוצר מגוון דיו על מנת להפוך להצלחה רחבה. לדברי פרשן הטכנולוגיה של הניו יורק טיימס, קווין רוז, שקיבל את המשקפיים להתנסות מוקדמת, הוויז'ן פרו מצליחה לפתור בהצלחה רבות מהבעיות שאפיינו מוצרי VR מוקדמים יותר, כמו תצוגה מטושטשת, ניטור מבט שגורם לכאב ראש, ובקרי שליטה מסורבלים ולא אינטואיטיביים. עם זאת, הוא עדיין מתאר את חוויית השימוש בוויז'ון פרו כ"נוחה בערך" (comofortable-ish), ומציין שהשימוש בה גרם לאי-נוחות מסוימת בעיניים – מה שעלול להרתיע משתמשי קז'ואל.
לתפיסתו, קהלי היעד העיקריים של המשקפיים הם הורים סנטימנטליים, שישתמשו בה על מנת לצפות בתמונות וסרטוני תלת-ממד של ילדיהם, עובדי משרד שיכולים לארגן באמצעותה סביבת עבודה יעילה שמשלבת בין מרחב עבודה דיגיטלי לפיזי, חובבי סרטים וגיימרים שייהנו מהתצוגה האיכותית של המשקפיים, כמובן מאמצים מוקדמים שמבקשים להשוויץ במוצר החדש ביותר.
אבל אלו קהלים מצומצמים יחסית, ויכולת המינוף שלהם מוגבלת. זה כיף לראות תמונות וסרטונים של הילדים בגודל אמיתי, אבל האם זה מצדיק הוצאה של 3,499 דולר? רק למעטים. ובדומה, מעט מאוד יסכימו להוציא סכום שכזה על מכשיר שמיועד לעבודה, מה גם שלדברי רוז השימוש במשקפיים לצורך זה הוא פחות נוח ואינטואיטיבי. גיימרי עילית בוודאי שלא יהססו להוציא אלפי דולרים בעבור שיפור חוויית המשחק שלהם, אבל שוב מדובר בקהל מצומצם יחסית לקהל שאפל שואפת לפנות אליו.
כמו מפתחים מובילים בתחום סבורים שהיקף המשיכה של מוצרי מציאות מדומה (VR) או MR הוא מוגבל. "לא צריכים להשתמש בהם במשך שעות", אמר לוויירד פרופ' ג'רמי ביילינסון, מייסד ה- Virtual Human Interaction Labשל אוניברסיטת סטנפורד. "החוזקה שלהם תמיד היתה ביכולתם לספק לנו חוויות מיוחדות, לא פעילות בלתי-פוסקת. MR הוא מדיום מיוחד ואינטנסיבי".
דברים אלו מצביעים על כך שהשימושים שיתפתחו בעבור הוויז'ן פרו, ייתכן ולא יהיו מהסוג שמצדיק משקפיים לכל אדם, בדומה לסמארטפון, או אפילו קסדה בכל בית. שהחוויות שהיא מסוגלת לספק יהיו מיוחדות ויוצאות דופן, ולא שגרתיות ויומיומיות. כתוצאה, היקף המכירות יכול להיות מוגבל משמעותית. ייתכן שזו הסיבה שמפתחי אפליקציות רבים, ובפרט כאלו שנועדו לשימוש שגרתי ויומיומי, ובראשן נטפליקס ויוטיוב, לא ממהרים בינתיים להשיק גרסאות של האפליקציות שלהם לוויז'ן פרו. הם סבורים, אולי, שהן לא מתאימות למוצר ולאופן שבו יעשה בו שימוש.
אז הצלחה, כישלון או משהו בין שניהם? את התשובות הראשוניות נתחיל לקבל בימים הקרובים, בהתאם לתגובת הציבור הרחב. אבל כמו עם הרבה מוצרים חדשניים ויומרניים כמו זה, יעברו עוד כמה רבעונים עד שניתן יהיה לדעת בבטחה האם קוק הוא באמת יורשו של ג'ובס.