סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משקפי אפל ויז'ן פרו
משקפי ויז'ן פרו של אפל. יצליחו לשבור את קללת המטאוורס? (צילום: Philip Pacheco/Bloomberg)

קהילת המפתחים מביעה אי אמון במשקפי ויז'ן פרו של אפל

משקפי המציאות המעורבת, שאפל תשיק בעוד כעשרה ימים, צפויים להיתקל בקבלת פנים צוננת. האפליקציות הפופולריות בעולם, כגון נטפליקס ויוטיוב, ספקניות בנוגע למטאוורס, ובשלב זה לא יפתחו גרסה ייעודית. ב־3,499 דולר לדגם הזול ביותר, יהיה קשה לשווק מוצר עם חוויית משתמש טעונת שיפור

האם השוק יגיב בקבלת פנים צוננת לקסדת המציאות המעורבת MR) Vision Pro) שאפל תשיק בארצות הברית בתחילת פברואר? אפליקציות פופולריות כמו נטפליקס, יוטיוב וספוטיפיי לא ממהרות לאמץ את הפלטפורמה החדשה המשמעותית ביותר של אפל זה יותר מעשור, ועל רקע זאת הצפי הוא שגם ציבור הרוכשים לא ימהר להסתער על המכשיר, שמתיימר לשלב בין העולם האמיתי לדיגיטלי.
ההצלחה של אפל בעשורים האחרונים נבנתה על בסיס שני מאפיינים מרכזיים: ראשית, שילוב כמעט מושלם בין תוכנה לחומרה הודות לפיתוח מוקפד של שני הרכיבים על ידי אפל עצמה, כולל עד רמת המעבד בצד החומרה; שנית, קהילת מפתחים תוססת ויצירתית שיודעת למנף את המכשיר לפלטפורמה חדשנית ומתקדמת שמייצרת לציבור הרחב סיבות לרכוש אותו.
האייפון הראשון למשל הושק ב־2007, אבל רק עם השקת אפסטור שנה מאוחר יותר הצליחה אפל לשחרר את הפוטנציאל של אייפון ולהצית מהפכה שיצרה חברות ענק כמו אובר ושינתה את העולם. אייפד גם זוכה להצלחה במידה רבה הודות למבחר של משחקים ואפליקציות אחרות שמנצלים את המסך הגדול בדרכים מגוונות.

1 צפייה בגלריה
מנכ"ל אפל טים קוק מציג את משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
מנכ"ל אפל טים קוק מציג את משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
מנכ"ל אפל טים קוק מציג את משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
(צילום: רויטרס)

ויז'ן פרו הוא המוצר הטכנולוגי החדשני והמורכב ביותר שניפקה אפל בשנים האחרונות, אולי מעולם. אבל הוא יהפוך להצלחה רק אם מפתחים ינצלו את הפלטפורמה, ימנפו את היכולות המתקדמות של הקסדה וייצרו אפליקציות שייתנו לצרכנים סיבה טובה לרכוש אותה, במיוחד בהתחשב בתג המחיר: 3,499 דולר לדגם הזול ביותר.
אולם ככל שמתקרב מועד ההשקה בארצות הברית, 2 בפברואר, נראה שהמפתחים הבולטים ביותר לא ממהרים לאמץ את הפלטפורמה החדשה. בשבוע שעבר נמסר מנטפליקס שהחברה לא מתכוונת להשיק לקסדה אפליקציה ייעודית של שירות הסטרימינג הפופולרי בעולם, וגם לא להציע גרסה מותאמת של אפליקציית האייפד שלה. השירות עדיין יהיה זמין בקסדה, אבל רק דרך דפדפן ספארי המובנה, שמציע חוויה פחות חלקה ונטולת תכונות כגון הורדת כותרים לצפייה לא מקוונת (וכך, למשל, אי אפשר יהיה ליהנות מתוכני השירות בטיסות, אחת התכונות שאפל הבליטה בחשיפת המכשיר). ההחלטה משקפת במידה מסוימת חשש או חוסר אמון במוצרים מעולמות המטאוורס, שמתבטאים גם באפליקציה המיושנת ומרובת הבאגים של נטפליקס ל־Quest של מטא.
ונטפליקס לא לבד. יוטיוב של גוגל, פלטפורמת הווידיאו הפופולרית בעולם, הודיעה גם היא שלא תשיק אפליקציה ייעודית לוויז'ן פרו, ומשתמשים ייאלצו לגשת לשירות דרך דפדפן ספארי, ושוב להסתפק בחוויה מוגבלת, גם כאן ללא אפשרות להוריד סרטונים לצפייה לא מקוונת. בלומברג דיווחה שגם ספוטיפיי לא תנגיש את האפליקציה שלה לקסדה החדשה, הן כאפלקציה ייעודית והן כהתאמה של אפליקציית האייפד.
אתר MacStories בדק אילו מפתחים בחרו אקטיבית שלא להפוך את האפליקציות שלהם לזמינות לוויז'ן פרו, ומצא לא מעט אפליקציות בולטות שייתכן שלא יהיו זמינות למכשיר, לפחות במועד ההשקה: פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם של מטא, סנאפצ'ט, ניו יורק טיימס, אמזון, ליפט, ChatGPT ויישומים שונים של גוגל כמו ג'ימייל וכרום. ייתכן שעד ההשקה בתחילת פברואר תשתנה תמונת המצב, אבל פחות משבועיים להשקה מדובר במצב חריג יחסית שמפתחים בולטים לא הכריזו עדיין על תוכניות להשקת אפליקציה למכשיר.
אפשר להבין את החשש שלהם. תחום המציאות המדומה (VR), המציאות המועשרת (AR) והמציאות המעורבת (MR) מנסה בעקביות להפוך לסקטור מיינסטרים צרכני בעקביות, לפחות מאז השיקה גוגל את גוגל גלאס בפברואר 2013, ונכשל כמעט באותה עקביות.
מרבית המוצרים בתחום כבר לא קיימים, לא מעודכנים או מסתפקים בהצלחה נישתית ומגזרית. לאפל יש אומנם היסטוריה של הצלחה במקומות שבהם אחרים נכשלו, ובעבר זה הספיק כדי לגייס את קהילת המפתחים. אבל הפעם, על רקע כישלונות העבר ולצד תג המחיר הגבוה של ויז'ן פרו, נראה שהחשש של המפתחים מוצדק, והם ימתינו קצת לפני שישקיעו סכומים נכבדים בפיתוח אפליקציה למשקפיים של אפל.
אין זה אומר שוויז'ן פרו תגיע לשוק ללא שום יישומים. דיסני+, MAX (לשעבר HBO Max ,(NBA, טיקטוק, אמזון פריים וידיאו ועוד שירותים ואפליקציות בולטים צפויים להיות זמינים עם ההשקה או בסמוך לה, ויש ודאי מספר רב של מפתחים קטנים יותר שמתכננים להיות שם מההתחלה. אבל ההיעדרות הבולטת של כמה מהיישומים הבולטים ביותר, ובפרט כאלו שההתאמה שלהם לקסדה כמעט מתבקשת, היא סימן מעורר חשש.
בלי קהילת מפתחים ערנית וסואנת אין לוויז'ן פרו שום אפשרות לממש את מלוא הפוטנציאל שלה ולהפוך למוצר חובה, או לכל הפחות כזה שממש רוצים לרכוש ולהשתמש בו. הרתיעה המוקדמת של מפתחים בולטים עלולה לייצר ספירלת התרסקות שתרחיק מפתחים נוספים מהפלטפורמה, או לפחות תגרום להם לשבת על הגדר זמן ארוך מאוד. התוצאה יכולה להיות היצע פושר ולא מרגש של יישומים, שיהפוך את הקסדה עצמה לפושרת ולא מרגשת.
אי אפשר כמובן לקבוע שזו תהיה התוצאה, אבל אפשר להיות בטוחים שבאפל עוקבים מקרוב אחרי כל החלטה של מפתח שלא לקפוץ על המוצר החדש, ומחשבים איך היא תשפיע על המאמצים ליצור את פלטפורמת המחשוב הגדולה הבאה.